Annons

Kamera för främst film, uppgradering från Lx100

Produkter
(logga in för att koppla)

Cartaq

Medlem
Efter att ha fotat och filmat en del med min lx100 så vill jag ta steget vidare. Jag fotar och filmar mestadels djur och natur på nära håll, men vill utveckla detta intresse. Lx100 har kass ljudupptagning och saknar bildstabilisering, annars gillar jag den starkt i användarvänlighet och storlek. Jag köpte sen en Osmo action för äventyr på vinst eller förlust, men den höll inte måttet alls i bildkvalite. Den följer med ut som en backup numera bara.

Letar nu efter en system eller kompaktkamera, ny eller begagnad med en prislapp upp till 8000kr. Föredrar begagnat i första hand, men kan tänka mig nytt.

Användningsområden fokus på filmning:
Semesterfilmning, människor på korta avstånd utan vidare zoom, vlogg, fiske, djur och natur på nära håll.

Krav:
4K inspelning
ingång för mikrofon (eller annan typ av lösning)
wifi
bra autofokus
bildstabilisering
fungera bra redan i autoläget

Önskemål, ej krav:
vridbar skärm
utbytbart objektiv
liten och smidig i hanteringen
 

mikoto

Aktiv medlem
Canon EOS M50 uppfyller nog nästan alla dina krav där. Den beskär video ganska hårt i 4K läget men det är nog inga kameror knappt under 10,000 som inte lider av det.

Jag hade tänkt nämna Panasonic GX80 med, den är lite billigare och mindre. Men den saknar mikrofon ingång så isf får du använda en separat ljudinspelare. Du kan nog hitta en begagnad GH4 med för runt hälften av din budget, men den har ingen bildstabilisering i huset och är en lite större kamera. Men är ju en betydligt "proffsigare" kamera i övrigt gällandes filmfunktioner, även om den är några år gammal nu. Bägge dessa beskär också ganska hårt i 4K läget.
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag har en Sony RX100 vii som har just nu marknadens bästa af. Den kan tyckas vara lite i dyraste laget, men f_n vad den levererar. Otroligt kompakt.

 
ANNONS