Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för konsertfotografering/studiomiljö

Produkter
(logga in för att koppla)

Esuma

Medlem
Nej men goddag!

Har alltid haft intresse med att fotografera och har under några år lagt det lite på hyllan, men är något jag har tid med att börja lägga energi på igen.

I och med att jag gillar att dra iväg på festivaler och då speciellt rockfestivaler så är jag i jakt på en kamera + objektiv som klarar dessa utmaningar och även för studiomiljö. Kan tänka mog en prisklass upp till 25k om så är, just bara att jag behöver lite starthjälp i den här djungeln av kameror!

Kan tillägga att jag i första hnd kommer att stå i pubikhavet, både nära och längre ifrån, alltså inte som en pressfotograf.

Någon som är lite hajj på detta?

Min erfarenhet är att man vill gärna ha en autofokus som funkar bra i dåligt ljus. Bildkvalitetsmässigt så funkar alla moderna kameror.

Min erfarenhet är att man vill gärna ha en autofokus som funkar bra i dåligt ljus. Bildkvalitetsmässigt så funkar alla moderna kameror.

Det är en sanning med modifikation. Bildkvaliteten vid konsertfotografering avgörs inte av mängden megapixlar utan om kameran kan prestera bra vid höga ISO. Inte alla moderna kameror är bra på det.
Ta det faktor i beräkning, sedan ska du fota från publiken då behöver du en ljusstark (f2,8) zoom, minst 70-200 mm. Ljusstark med tanke på dåliga ljusförhållande. Du behöver kraftig zoom eftersom scener på festivaler brukar vara rätt höga och musiker inte alltid kommer till scenkanten. Canon/Nikon spelar ingen roll nara de villkor jag nämnde är uppfyllda. Andra märken har jag ingen aning om. Tumma inte på villkoren och är budget lågt som din, köp hellre begagnad.

Systemkameror är inte tillåtna på konserter överallt kan man väl tillägga. Och en 70-200 är allt annat än diskret, även om den annars är ett bra val.

Jag tar mycket konsertbilder och kan bara instämma i att det viktigaste är hur kameran klarar mörka miljöer, både vad gäller hög iso men också hur autofokusen presterar i mörker. Jag skulle rekommendera Nikon D750 som kamerahus och kanske ett Tamron 24-70 2,8 som huvudsakligt objektiv (bland annat för att det är mindre än Nikons eget 24-70, för att inte tala om billigare...).

För bildexempel får du gärna kolla mitt instakonto, https://www.instagram.com/instaper/

Det är en sanning med modifikation. Bildkvaliteten vid konsertfotografering avgörs inte av mängden megapixlar utan om kameran kan prestera bra vid höga ISO. Inte alla moderna kameror är bra på det.
Ta det faktor i beräkning, sedan ska du fota från publiken då behöver du en ljusstark (f2,8) zoom, minst 70-200 mm. Ljusstark med tanke på dåliga ljusförhållande. Du behöver kraftig zoom eftersom scener på festivaler brukar vara rätt höga och musiker inte alltid kommer till scenkanten. Canon/Nikon spelar ingen roll nara de villkor jag nämnde är uppfyllda. Andra märken har jag ingen aning om. Tumma inte på villkoren och är budget lågt som din, köp hellre begagnad.

Finns det verkligen fortfarande nya kameror som inte presterar vid höga ISO?
Själv kör jag med ett par 7DmkII och dom är ju fyra år gamla. Tack vare att kamerorna har helt ok hög-ISO egenskaper så väljer jag oftast att använda min 70-200 f/4 med IS istället för en äldre 70-200 f/2.8 utan IS. Överlag så vill man ju gärna köra med minst f/4 för att inte få alldeles för kort skärpedjup.
Konserter kan ju se väldigt olika, ibland så är man i en intim lokal med plats för 100 personer, ibland på en fotbollsstadium.
Gårdagens gig Blacknuss & Rongedal (klicka)

Finns det verkligen fortfarande nya kameror som inte presterar vid höga ISO?
Själv kör jag med ett par 7DmkII och dom är ju fyra år gamla. Tack vare att kamerorna har helt ok hög-ISO egenskaper så väljer jag oftast att använda min 70-200 f/4 med IS istället för en äldre 70-200 f/2.8 utan IS. Överlag så vill man ju gärna köra med minst f/4 för att inte få alldeles för kort skärpedjup.
Konserter kan ju se väldigt olika, ibland så är man i en intim lokal med plats för 100 personer, ibland på en fotbollsstadium.
Gårdagens gig Blacknuss & Rongedal (klicka)

Ja, det finns, 77D, 80D är relativt nya kameror och de är sämre på höga ISO än exv 6D som är 6 års gammal nu.
Hur ser det ut hos Nikon vet jag inte.

Ja, sämre, men dåliga?

Nej det sa jag inte. Det som är viktig i sammanhanget är vad vill du göra med dina bilder. Ska de på FB så duger det med en bild från mobilen men ska du skriva ut den i 70x100 cm eller större då räcker inte kvaliteten för då kommer fram bruset (kan reduceras i ett bra RAW program till en viss del) och annat elände.

En 70-200/2,8 och en 1,4x kan vara bra. Även om man står i fotodiket är det trevligt med en 2x på en 70-200 för lite tajtare porträtt men en 1,4x ger påtagligt bättre bildkvalitet. Kommer du enbart stå i publikhavet kan 200 mm kännas kort om du inte gillar att stå i en mosh pit.

D610 har snäppet sämre AF för väldigt snabbrörliga motiv jämfört D750 men ligger mycket bättre i pris och funkar precis lika bra i svagt ljus på höga ISO. Mer pang för pengarna för ditt ändamål således.

Jag föreslår därför:
Nikon D610
Nikon 70-200/2,8 VRII+TC-14Eii (eller hellre III)
Nikon 24-120/4VR funkar fint för ett större perspektiv och allround.
Borde landa runt 25 som paket om du letar begagnat.

Tack för bra svar!
Om vi leker med tanken om du själv fick välja, oavsett pris, vad skulle du sätta ihop till en studio tex? Nu kan vi ju skippa 80k kameror dock, men om man bortser från mina 25k.

Tack för bra svar!
Om vi leker med tanken om du själv fick välja, oavsett pris, vad skulle du sätta ihop till en studio tex? Nu kan vi ju skippa 80k kameror dock, men om man bortser från mina 25k.

Studio kräver ingen dyr kamera. Sen räcker väl ett par skarpa fasta objektiv som är anpassade för studion.
Men bra belysning/lokal är definitivt inte gratis.
Visst går det göra underverk med mindre Godox blixtar(685 eller lägre) men den större AD200 som är väldigt portabel går väl lös på ca 3000kr med modifierare.

Tack för all info!
Blev en fullformatare á la D750 som tidigare nämnts och jag älskar den, men vet att den förmodligen inte kommer in på de flesta konserter/arenor, och att sen springa runt med den och fota på en festival.. Ja kanske, men kommer nog få amputera armar efter ett festivalbesök!

Men är faktiskt denna gång nu ute efter en kompakt istället som en komplettering. Har kikat mest på Canons, vilket verkar lovande. Någon annan som har några favoriter samt objektiv till konserter och festivaler att dela med sig av?
Gillar Nikon såklart men budgeten för en z6-7 är inte riktigt att tänka på än.

Nej men goddag!

Har alltid haft intresse med att fotografera och har under några år lagt det lite på hyllan, men är något jag har tid med att börja lägga energi på igen.

I och med att jag gillar att dra iväg på festivaler och då speciellt rockfestivaler så är jag i jakt på en kamera + objektiv som klarar dessa utmaningar och även för studiomiljö. Kan tänka mog en prisklass upp till 25k om så är, just bara att jag behöver lite starthjälp i den här djungeln av kameror!

Kan tillägga att jag i första hnd kommer att stå i pubikhavet, både nära och längre ifrån, alltså inte som en pressfotograf.

Någon som är lite hajj på detta?

Det du beskriver ställer ju helt olika krav på kameran.
Studio, bra prestanda på låga iso, hög upplösning och objektiv med bra skärpa på lite mindre bländare, f8-11.
Festival, bra prestanda på höga iso, lägre upplösning=snabbare kamera som är bättre på höga iso. Ljusstarka objektiv med bra prestanda på full öppning, f1,4-2,8.

Kul - och ännu roligare att du blev nöjd!

Det är långt till sommarens festivaler, så testa gärna mer med din D750 innan du köper en kompaktkamera. Viss vikt vänjer man sig med.

Vad blev det för optik?

Just nu så har jag bara två objektiv, ett 85mm/1.8G och ett 28-300mm/1:3.5-5.6G, så är ute efter ett 70-200mm/2.8 just nu med :)

ANNONS
Götaplatsens Foto