Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Remco

Medlem
Hej alla,

Jag heter Remco, en rookie inom fotografi.
Tänkte köpa en dig systemkamera inom några veckor och undar vad som är bästa valet att köpa just nu. En Canon 550D eller tex en Nikon D5100 ? Eller finns det bättre idéer ?

Tack på förhand !

Tjenare Remco.

Av de kameror du listade så har D5100 den bästa prestandan i stort sett rakt av. Canons 550D är mer jämförbar med Nikons D3100.
Om du inte känner folk som har Canon eller kan få ett riktigt bra pris på 550Dn, så tycker jag du ska välja D5100.
Du kan även kolla på Canons 60D som också är väldigt fin.

Tack för era åsikter ! Kollat på Mediamarkt och klämt lite på både modeller. Konstigt att de tagit bort knapparna till vänster om display:n (jmf med 3100d), en klar nackdel när det gäller användarvänlighet.

Kommer att beställa en 5100d efter jul. Kollade lite vilket objektiv, men det blir en 18-105mm, det borde täcka det mästa. Resten får vi väl se senare.

NIkon kommer att släppa nya modeller i Januari/februari.
Nikon har köpt upp stora annonskampanjer som tyder på detta.
Jag hade väntat tills kampanjerna kommer igång.
Kanske sjunker priset pga nya modeller eller kanske det finns kampanjerbjudanden.
Men behöver man kameran så kan man ju inte vänta.

En Canon 550D eller tex en Nikon D5100 ? Eller finns det bättre idéer ?
Det beror förstås på vad du ska fotografera. Är du intresserad av t ex sport eller fåglar eller något annat som kan innebära att du vill ha bra teleobjektiv till hyfsat pris så har Canon ett mycket bättre utbud än Nikon.

Om det inte spelar någon roll så tror jag nog, som andra i tråden, att D5100 är lite bättre än 550D. Men skillnaden är inte så stor. Känn på dem och ta den du gillar bäst. Känn också på lite dyrare modeller, som Nikon D7000 och Canon 60D och fundera på om fördelarna (t ex den mycket bättre sökaren) är värda pengarna.

Canon 600d är inte så mycket dyrare än 550d.Men annars så är det jag saknar mest med min 450d bättre sökare och autofocus så har du råd så köp en 60d eller motsvarande Nikon

Har kollat på Canon 60D eller Nikon D7000 av ren nyfikenhet, men de ligger över min budget. Skillnaden mellan 550D och 600D är främst en flip-screen och eftersom jag inte tänkte filma, så kan jag gott vara utan.

Vad jag tänkte fota ? Min familj i första hand, om inte annat för att träna upp mig. Vad det blir sen, får vi se.

Bra tips att vänta tills det kommer nya modeller ! Jag har googlat på det men hittade bara att de kommer med nya coolpix modeller.

Har kollat på Canon 60D eller Nikon D7000 av ren nyfikenhet, men de ligger över min budget. Skillnaden mellan 550D och 600D är främst en flip-screen och eftersom jag inte tänkte filma, så kan jag gott vara utan.

Vad jag tänkte fota ? Min familj i första hand, om inte annat för att träna upp mig. Vad det blir sen, får vi se.

Bra tips att vänta tills det kommer nya modeller ! Jag har googlat på det men hittade bara att de kommer med nya coolpix modeller.
Högst troligt en D4. Det är ju OS i sommar...
Och en D800, men sen vet jag inte om fler men det märker vi.

ANNONS
Götaplatsens Foto