Annons

Kamera för nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dorkii

Medlem
Om det är den grundläggande fotografiska tekniken du vill lära dig, alltså bländare, tid, ISO-tal, skärpedjup och sådant, då föreslår jag att du köper eller lånar en bok i ämnet. Sedan är det bara att öva, öva, öva. Man lär sig absolut bäst genom egna övningar. Gapiga youtubers ger jag inte mycket för.

Och glöm inte att fotografi handlar om oändligt mycket mer än prylar och tekniskt kunnande. :)
Ok tack. Ja en bok är nog ett bra alternativ. Jag kan inte mycket alls så vill som bara lära mig grunderna. Vad olika inställningar gör sen tänkte jag såklart bara öva och öva själv.
 

zosma

Aktiv medlem
Sen finns moderskeppet.se hur mycket man kan se gratis vet jag inte, men månadsavgiften är inte hög, och den kan man avsluta när man vill.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Ja, du, vad ska man välja i kameradjungeln? Jag har fotat sen 1969 och har kört med spegelreflexer, point-and-shoot-kameror och mobiler sedan dess. Nu kör jag med en Nikon Z spegellös där jag kan montera alla mina gamla Nikkor-objektiv (mycket roligt). Jag har också en Leica M Monochrom mätsökarkamera + fyra objektiv och en nyinköpt Richo GR IIIx (pocket-kamera med fast objektiv runt 40mm FF ekvivalent). Om jag var i samma sits som du skulle jag fundera över följande:
  1. Hur stor och tung får kamera + objektiv (det heter INTE lins på svenska!) vara?
  2. Behöver du en systemkamera (dvs. ha möjligheten att byta objektiv) eller skulle en kamera med fast zoomobjektiv fungera för dina behov?
  3. Är det viktigt för dig att kunna fota i manuellt läge eller kommer du att fota främst i något "autoläge"?
  4. Tänker du fota i RAW och efterbehandla eller kommer du att köra JPEG direkt ur kameran?
  5. Tänker du skriva ut bilder eller i stort sett bara se dem på skärm?
Min Richo-kamera köpte jag för ca 12k+ (inkl. extra minneskort + ett extra batteri) för att ha som resekamera. Den går ner i en ficka. Är stabilt byggd och levererar MYCKET bra bildkvalitet. Den är superenkel att fota manuellt med och inställningarna är enkla att hantera. Bara tanken på att släpa Nikon-utrustningen med på en resa (jag är 72) får mig att svettas. Nä, de grejerna använder jag för projekt hemmavid. Leican kan jag överväga att ta med, men då förlorar jag möjligheten att plåta färg. Om jag var helt kameralös idag skulle jag överväga en Nikon Z50 + ett 16–50 zoom-objektiv ...

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 

acke

Avslutat medlemskap
Ja, du, vad ska man välja i kameradjungeln? Jag har fotat sen 1969 och har kört med spegelreflexer, point-and-shoot-kameror och mobiler sedan dess. Nu kör jag med en Nikon Z spegellös där jag kan montera alla mina gamla Nikkor-objektiv (mycket roligt). Jag har också en Leica M Monochrom mätsökarkamera + fyra objektiv och en nyinköpt Richo GR IIIx (pocket-kamera med fast objektiv runt 40mm FF ekvivalent). Om jag var i samma sits som du skulle jag fundera över följande:
  1. Hur stor och tung får kamera + objektiv (det heter INTE lins på svenska!) vara?
  2. Behöver du en systemkamera (dvs. ha möjligheten att byta objektiv) eller skulle en kamera med fast zoomobjektiv fungera för dina behov?
  3. Är det viktigt för dig att kunna fota i manuellt läge eller kommer du att fota främst i något "autoläge"?
  4. Tänker du fota i RAW och efterbehandla eller kommer du att köra JPEG direkt ur kameran?
  5. Tänker du skriva ut bilder eller i stort sett bara se dem på skärm?
Min Richo-kamera köpte jag för ca 12k+ (inkl. extra minneskort + ett extra batteri) för att ha som resekamera. Den går ner i en ficka. Är stabilt byggd och levererar MYCKET bra bildkvalitet. Den är superenkel att fota manuellt med och inställningarna är enkla att hantera. Bara tanken på att släpa Nikon-utrustningen med på en resa (jag är 72) får mig att svettas. Nä, de grejerna använder jag för projekt hemmavid. Leican kan jag överväga att ta med, men då förlorar jag möjligheten att plåta färg. Om jag var helt kameralös idag skulle jag överväga en Nikon Z50 + ett 16–50 zoom-objektiv ...

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
En upplysning i all välmening: Det framgår av inlägg #18 att TS redan har köpt sig en kamera.
 

martley

Aktiv medlem
Som redan nämnts så är det nog bara övning som ger det bästa resultatet. Det rent grundläggande, som hur förhållandet mellan bländare, slutare och ISO påverkar bilden i form av ljus, skärpa och skärpedjup kan kanske vara bra att få förklarat korrekt från början. På Canons egen hemsida kan man hitta en del kortare "kurser", t.ex. Grunderna i fotografering

Annars kan en bok vara användbar, t.ex. David Buschs: Canon EOS Rebel SL2/200D Guide to digital SLR Photography (SL2 är den amerikanska beteckningen på 200D)

Om det inte följde med en bruksanvisning så kan det vara värt att gå till Canons supportsidor och ladda ned den som PDF-fil där, den är väldigt utförlig och ger även en del fotogaferingstips. Den kan även läsas online
På Canons supportsidor laddar du även ned en del programvara som t.ex. programmet för att hämta bilder från kameran och lägga på datorns hårddisk men man får även tillgång till ett ganska avancerat bildbehandlingsprogram.

Sen vet jag inte om jag riktigt håller med om att 200D bara är en nybörjarkamera. Visst är den lite enklare en en 5Dmk IV men den hävdar sig ändå ganska bra tycker jag. Ska man bära runt på den mycket så är den bara hälften så tung, vilket kan vara värt en del ifall man har lätt att få ont i ryggen. Jag har haft min 200D i drygt tre år nu och det var inte min första DSLR, och jag kommer inte att göra mig av med den, även om jag som jag redan nämnt funderat lite på att köpa en kamera till.

Till sist kan jag bara gratulera till ett som i alla fall jag tycker bra kameraval och lycka till med fotograferingen.

Var inte rädd för att vrida bort läget med den gröna rutan på funktionsratten utan experimentera gärna med olika inställningar för att se skillnaderna. Kör t.ex. med samma motiv hela tiden, t.ex. en fruktskål på vardagsrumsbordet eller en buske ute i trädgården och testa att fota med olika inställningar för att se vad som ändras.
 

acke

Avslutat medlemskap
Att dissa YouTube känns bara löjligt. Det finns hur mycket bra som helst att hitta. Sök på t ex "Photograpy tutorials" eller liknande. Vad som är skrikigt eller inte är väl bara att avgöra själv.
Jag ser ingen här som har dissat YouTube. Däremot har jag dissat gapiga YouTubers. Det är inte samma sak.

Folk tar till sig kunskap på olika sätt. Själv lär jag mig mycket bättre och snabbare genom läsning än genom att titta på video. Därför ger jag det personliga rådet. Det är absolut inte löjligt.
 

axed81

Aktiv medlem
Jag ser ingen här som har dissat YouTube. Däremot har jag dissat gapiga YouTubers. Det är inte samma sak.

Folk tar till sig kunskap på olika sätt. Själv lär jag mig mycket bättre och snabbare genom läsning än genom att titta på video. Därför ger jag det personliga rådet. Det är absolut inte löjligt.
Ja, det var inte mening som någon kritik. Jag håller med dig. Uppdaterar mitt inlägg...
 

Ventures

Aktiv medlem
Mina allmänna köpråd, trots att kamera redan köpts. 😉
Jag skulle vilja säga att alla kameror är en bra nybörjarkamera. Det är mest en prisfråga. Alla har autoläge. De flesta någon form av manuell inställning.
Ju mera "pro" kamera desto längre innan man når "vägs ände" (man kan inte skylla på kameran om bilderna blir dåliga). 😉 Med en ren instegskamera tröttnar man snart om intresset gror (man upptäcker begränsningarna i t.ex ergonomi och användarvänlighet) eller tänker man att "gräset blir nog grönare" med en proffsigare kamera om man inte "utvecklas" som fotograf.
Köp så bra man har råd med. Begagnat för mest kvalitet per krona. Men sälj snabbt om foto inte var något pga värdeminskningen.
 

pysse

Aktiv medlem
Hej. Går i tankar på införskaffa mig min första kamera. Så innan jag gör något förhastat tänkte jag få lite råd.

Söker något som passar en nybörjare (utan någon erfarenhet alls) men vill även den ska fungera när man lärt sig lite.

Jag kommer nog fotografera min son 90% av bilderna till en början.

Jag har tittat på en Canon EOS 4000D Body and EF-S 18-55mm III Lens. Är det något att ha eller ska jag satsa på en värre fast begagnad?
börja med en canon ixus 285
när du sen märker att begränsningarna inte beror på dig utan på kameran
då först byter du till en mer avancerad
lycka till
 

Bessel

Aktiv medlem
En riktigt bra website är https://www.cambridgeincolour.com/ som verkligen är raka motsatsen till gapiga Youtubers. Lugnt och sakligt förklaras ungefär allt man behöver veta, torrt och kortfattat som bara britter kan.

En mycket gapig Youtuber som faktiskt vet vad han gapar om är Serge Ramelli. "Mesdames et messieurs, look how very beautifu!"
 

unoengborg

Aktiv medlem
Mina allmänna köpråd, trots att kamera redan köpts. 😉
Jag skulle vilja säga att alla kameror är en bra nybörjarkamera. Det är mest en prisfråga. Alla har autoläge. De flesta någon form av manuell inställning.
Ju mera "pro" kamera desto längre innan man når "vägs ände" (man kan inte skylla på kameran om bilderna blir dåliga). 😉 Med en ren instegskamera tröttnar man snart om intresset gror (man upptäcker begränsningarna i t.ex ergonomi och användarvänlighet) eller tänker man att "gräset blir nog grönare" med en proffsigare kamera om man inte "utvecklas" som fotograf.
Köp så bra man har råd med. Begagnat för mest kvalitet per krona. Men sälj snabbt om foto inte var något pga värdeminskningen.

Vet inte om jag håller med dig om om att det tar längre tid att lära sig proffsprylar, även dessa har automatik som dessutom ofta fungerar bättre än den på instegsmodeller och vill man ställa in något manuellt är reglagen utformade för att det ska vara enkelt och snabbt att göra. Nackdelen är snarare att proffsmodeller ofta är tyngre som följd av bättre byggkvalitet.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vet inte om jag håller med dig om om att det tar längre tid att lära sig proffsprylar, även dessa har automatik som dessutom ofta fungerar bättre än den på instegsmodeller och vill man ställa in något manuellt är reglagen utformade för att det ska vara enkelt och snabbt att göra. Nackdelen är snarare att proffsmodeller ofta är tyngre som följd av bättre byggkvalitet.
Ber om ursäkt om jag var otydlig. Det är inte det jag menade med "längre tid" utan att en "proffs"-kamera (som har nästan alla funktioner som en instegskamera har) behöver man inte byta ut i första taget på grund av att kameran är begränsande (som en instegskamera kan vara) för fotografen. Det är istället andra faktorer som t.ex att man börjat med astrofoto och behöver fler pixlar. Och då har man troligen hållit på ett tag med foto.
Att komma igång går nog lika snabbt oavsett pro eller insteg.
Priset för en ny "nybörjarkamera" och en bra begagnad "proffs"- dito kan ligga på samma nivå.
 

PMD

Aktiv medlem
Det rent grundläggande, som hur förhållandet mellan bländare, slutare och ISO påverkar bilden i form av ljus, skärpa och skärpedjup kan kanske vara bra att få förklarat korrekt från början.
Inte bara kanske! Det grundläggande är grundläggande för att få ut det mesta och det bästa ur sin utrustning. En stabil teoretisk grund att stå på gör att det går mycket fortare att bli en habil fotograf än om man mest bara provar sig fram.
Kunnskap är mackt! ;-)
 
ANNONS