Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera filter utan behandling

Produkter
(logga in för att koppla)

BIF-BigFoot

Aktiv medlem
Vet någon av er om det finns filter med klart obehandlat glas.

Syftet är om man är ute tex i det skånska ovädret som var under lördagen och när man kommer hem så är filter på linserna fulla med fläckar, och saltavlagringar.

Det skall vara ett BILLIGT filter som kan ta stryk gärna antireflexbehandlat.

Någon som har förslag ??

MVH
Bo Hansson

Vist man kan köpa nått billigt UV filter men vet inte hur detta reagerar på lättare rengöringsmedel som behövdes för att göra rent mina filter efter gårdagens fotorunda.

Ett filter med helt vanligt glas utan behandling vore bäst då kunder man pusta dessa på samma vis som vanliga fönster.

Det finns lite lyxigare UV-filter gjorda av riktigt glas (jag tror bara de allra billigaste kan vara plast). Dock kan väl antireflexbehandlingen fara lite illa av för stark kemi vid putsningen.
Det mesta smuts som kan torka fast på linsen (jord, salt, matrester) borde ju vara vattenlösligt, och det borde således räcka med vanligt vatten och möjligen lite tvål eller diskmedel för att få bort det, utan alltför mycket skrubbande.

Edit: Hej Max!

Jag har inte sett något sådant filter i de kataloger jag tittat i. Möjligtvis skulle man kunna hitta något icke-behandlat sådant begagnat, men då skulle det nog vara ganska gammalt. Det är få filter idag som inte är antireflexbehandlade och dessa är det av någon speciell anledning. Personligen skulle jag inte rekommendera icke-reflexbehandlat glas, du tappar ganska mycket ljus, kanske tio gånger mer än vid bra antireflexbehandlat. Även om det kanske inte märks på ljusmätaren så kan är detta "tappade" ljus ströljus istället som kan ställa till med mycket otrevliga reflexer.

Angående rengöring av så nedskitade filter som du nämnde skulle jag skölja av dem under rinnande vatten för att därefter torka med en vanlig mikrofibertrasa för optiskt bruk, speciellt om det är ett "slit-och-släng"-filter. Det rör sig ju inte om några fettfläckar och salt löses i vatten så jag tycker inte man borde behöva några tyngre rengöringsmedel. Om så skulle behövas tror jag det är isopropylalkohol folk brukar köpa på Apoteket för en billig penning. Har själv aldrig behövt det även om jag sällan haft för mycket saltstänk på mina filter.

När det gäller billighetsfaktorn så kan du få begagnade men ändock antireflexbehandlade UV-filter för en mycket billig penning. Det senaste jag köpte begagnat i en butik var ett 67mm UV och kostade 80:- om jag inte minns helt fel. Prova att fråga hos välsorterade fotohandlare som säljer begagnat.

ANNONS
Götaplatsens Foto