Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kamera med tyst utlösare?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Har precis försökt använda sökfunktionen för att leta fram några tips ang. vilken kamera som inte låter så högt när man trycker av. Men det kanske inte heter utlösare? Har inte helt koll på alla fackbegrepp så svenska.

I vilket fall så har jag blivit sugen på att fota i biblioteksmiljöer. Men min D90 känns i lässalarnas tysta atmosfär som rena maskingeväret. Vad finns det för alternativ? Utöver att inte låta så högt borde kameran också fungera bra i dåliga ljusförhållanden, dvs bra iso osv. och helst vara lite mindre.
Finns det något att rekommendera?

Slutarljud ger nog fler träffar.
Generellt låter dom spegellösa kamerorna mycket mindre än dom med spegel. Nya Olympus OM-D verkar ha rätt bra iso-prestanda med.

Canon mark 2 o 3 tycker jag e tysta
men kan kanske bero på jag har en D700, Den kan ju få produktionen i en plåtverkstad att stanna upp
ock undra vad det är för oväsen.. :)

Det finns ganska många tysta kameror, och några av dem är hyfsat ljuskänsliga.

Ricoh har gjort ett antal, och Canon PowerShot G1X är klart bra i det avseendet.

Spegelfria systemkameror har i flera fall en slutare som låter nästan lika mycket som spegel och slutare i en DSLR, så direkt tysta är dom inte. Det är främst bland kompakterna man hittar tysta kameror. Om man vill ha tyst och stor sensor, så finns utöver Ricoh också Leica, om man har en stor plånbok.

Canons nya 5D MkIII ska vara grav-tyst :)
Till skillnad mot min D800:as tysta läge som inte alls är tyst.

Tack för alla era tips! Då har jag en del att kolla upp.

Jag borde ha nämnt att ett systembyte till Canons spegelreflex inte står till diskussion. Jag har allt för många fina Nikon-objektiv för det.

@Peter: Vad menar du med X100? Jag hittar en kamera Fujifilm Finepix X100. Är det den du menar?

Canon mark 2 o 3 tycker jag e tysta
men kan kanske bero på jag har en D700, Den kan ju få produktionen i en plåtverkstad att stanna upp
ock undra vad det är för oväsen.. :)
Jag har båda och ställer jag in III:an på "tyst läge" (finns både för enbildstagningar och serie med 3 bilder/sek) så låter II:an som en stridsvagn bredvid en elbil.

ANNONS
Götaplatsens Foto