Annons

kamera med wifi och redigering av filnamn direkt i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

qpw

Aktiv medlem
hej

jag har ett uppdrag där jag skall fotografera artiklar. Alla artiklar har ett unikt artikelnummer. Jag vill kunna döpa om bilden direkt i kameran så att bildnamnet (filnamnet) blir identiskt med artikelnumret, innan jag för över bilden via wifi till min dator (eller allra helst till en ftp-adress på vår server).

finns det någon kamera som stödjer detta?

peter

När det gäller att byta filnamn i kameran, så är jag lite osäker på vilka kameror som har stöd för det.
Men rent generellt, så är det vare sig snabbt eller effektivt att "skriva" i kameran.
(Jag talar av egen erfarenhet här).

Vad det gäller att skicka bilder från en kamera.
Så finns det flera olika kameror, som tillsammans med rätt tillbehör fixar att skicka bilder till både dator och FTP-servrar.
Det gäller bl.a. flera av Canons och Nikons "pro-hus".
Bland oss pressfotografer är det relativt vanligt förekommande att använda detta för att skicka bilder direkt från t.ex. sportevenemang till en bildredaktör, eller rakt ut på någon hemsida på nätet.
Nikon D4, och Canon 1Dx har inbygd ethernet, så med de husen behövs inga tillbehör ifall du vill/kan skicka bilderna via kabel.

Har själv utrustning för detta. (1D mkIV och 1Dx med sändare till båda).

Vore jag du, så skulle jag satsa på att skicka bilden till datorn, och ändra filnamn där, för att sedan skicka bilden direkt på FTP därifrån.

Med t.ex Photo Mechanic, som jag använder på mina uppdrag.
Så kan du titta på bilderna, byta filnamn snabbt och effektivt, samtidigt som det finns funktioner för att skicka bilder via FTP i programmet.
Förhandsvisningen i det programmet är riktigt snabb, även för RAW-filer.

Personligen är jag övertygad om att det snabbaste sättet att jobba på är att skicka bilderna till datorn, och byta filnamn där, för att sedan skicka bilderna därifrån.

Med en kamera som har SD-kortplats och ett Transcend WiFi-kort kan du få upp bilden (endast jpg, RAW stöds inte) någon sekund efter den tagits i webbläsare i dator eller en app i smartphone/platta. Tror som tidigare inlägg att den smidigaste arbetsgången är en snabb (ev. trådlös) överföring till dator och där byta filnamn på bilden.

Transcend WiFi-kort har stöd för en mängd datatjänster, läs mer på länken nedan i manualen: http://www.transcend-info.com/Products/CatList.asp?ModNo=401

(jag kör det på två Canonhus utan problem)

ANNONS
Götaplatsens Foto