Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera- objektivtest

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Kreivi

Aktiv medlem
Hej,

Jag tar mig friheten att be om lite hjälp av er mer bevandrade fotografer. Kunskapsbasen här är ju enorm. Hoppas att ni kan hjälpa mig!?

Efter att äntligen skaffat en digital systemare + några schyssta gluggar, är det dags att prova om dessa håller måttet. Frågan är hur?

Min säljare har gett mig 7 dagars returrätt, vilken kan utnyttjas om jag inte är nöjd. Det rör sig om begagnad utrustning köpt på e-bay:

- Canon 300D (digital rebel)
- EF 28-135 IS USM
- Sigma 12-24
- Sandisk Ultra II + Extreme

Finns det några bra test eller metoder för att utröna om kameror eller objektiv har tillfredställande funktion?
Vad bör man titta efter och prova?

Tack

/T

Du kan ju alltid prova att gå ut och fotografera...Det brukar funka rätt bra.

Använd lite olika bländare och avstånd och granska sedan bilderna i typ 33% förstoring i ditt bildbehandlingsprogram. Tänk på att kameran har ett AA-filter framför sensorn så att bilderna blir lite mjuka om du inte lägger på lite oskarp mask (helt normalt).

Du bör vara nöjd med objektiven. Annars är det a) fel på objektiven eller b) Dina krav är högre än vad du betalat för.

Att sitta hemma och läsa tester gör man lämpligen innan man handlar. När man väl har handlat så ska man ju använda grejorna, inte sitta och titta på dem och försöka rättfärdiga eventuell köpångest.

Ut och plåta, det är ju du köpt kameran till, eller hur?

Ni har så rätt! Klart att jag ska fotta som en tok nu för att se vad grejerna går för.

Har tidigare läst tester till förbannelse, så äntligen har man fått arslet ur vagnen.

... men tänkte om det fanns några konkreta test av typen, fota i det o det läget, mot den och den bakgrunden för att se om mojäng a eller b är trasig eller visar oskärpa etc.

Jesper, det där med skärpan ska jag ha i åtanke. Oskarp mask är för mig dock än så länge rena grekiskan. Har ingen koll på mjukvara. Vilka bildb.prog kan tänkas ha den funktionen?
Kommer att ha tillgång till Photoshop 5.0 om en månad, men då är ju de 7 dagarna till ända. Just nu har jag "ACDsee for Pentax" i min burk. Kan det vara nåt? Får ju också med Photoshop elements med kameran, funkar det bättre?