Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kamera runt 2500:-

Produkter
(logga in för att koppla)

raki

Ny medlem
Tjena!

Är ute efter en bra digitalkamera runt 2500:- med så många manuella inställningar som möjligt.
Bilderna ska nästan enbart användas på webben.

Vad finns det för olika alternativ ?

Tack!

/raki

Gå in på cyberphoto, www.cyberphoto.se/. Klicka på Digitalkameror och sortera sedan på pris. Det finns bra info om de olika modellerna.

Själv har jag funderingar på Canon Powershot A75 som kamera att testa olika imställningar med. Den riktiga bilden tar jag sedan med en analog kamera ;-)

Jag har en Canon Powershot S45 och på den kan man göra massor och åter massor med manuella inställningar. Kan mycket väl tänka mig att en beg sådan går för 2500 idag. Nypris var uppåt 5000.

Om du nästan enbart ska ha kameran för webben är det väl knappast någon vits att haka på det senaste pixelracet och ur Canons S-serie kan man hitta riktigt fina och välbyggda 3-4 MP kameror med ett par tre år på nacken. T.ex. S30/S40/S45. Cyberphoto har kvar specifikationerna för utgångna modeller på sin hemsida som man kan läsa in sig på och sedan är det bara att kolla på Blocket, Tradera, Cyperphotos "Cyberbörsen" eller Fotosidans radannonser efter några beg ex.

För de pengarna är nog A75/A85 bland de bättre köpen.
Största skillnaden mellan dem och S-serien som Svante rekommenderar är väl att S-serien stödjer RAW (och TIFF?). En stor fördel med A75/A85, som jag ser det, är att de använder vanliga AA-batterier.

En kamera som jag testat lite och tyckte verkade kul var Konica Minolta G530. Den har manuella möjligheter samt en del andra finesser som jag tyckte verkade kul. Typ ett sepialäge och liknande. Den kostar väl strax under 3000 dock.

Likaså verkar Konica Minolta Z10 vara rätt mycket kamera för pengarna. Har dock inte hunnit testa den än.

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto