Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KAMERA till DJUR i --RÖRELSE--

Produkter
(logga in för att koppla)

dogs

Avslutat medlemskap
Hej
Jag är ny här på fotosidan. Kan inte mycket om digitalkameror. Köpte en Sony DCR-PC120 för ett år sen och blev biten fotograf. Kameran på videokameran är inget att hurra för och är mina hundar eller hästar i rörelse är den helt oduglig.
Nu håller jag på att starta en hundkennel och vill ha en kamera som tar hundar speciellt när de är i rörelse. Vilken digitalkamera klarar det???
Ska helst kunna göra en förstoring på 30x40 typ om man vill. Har tittat på Canon EOS 300D, men fattar inte mycket av allt som skrivits på forumet om den kameran. Tydligen måste man köpa till objektiv, då kan man kanske köpa en EOS 10 d istället, vilken man måste köpa objektiv till som jag fattat det, men kan man fotta med den utan objekiv i början? Har kollat Nikons nya som ska komma ut snart, men har inte hittat något om den kameran. Fattar inget om innehållet typ objektiv, bländare och sånt. Men den måste kunna ta djur i --RÖRELSE-- . Behöver ej kunna ta på jättelångt håll.
JÄTTEMYCKET TACK PÅ FÖRHAND FÖR ALLASVAR
MVH Marika

Kan tyvärr inte svara på dina frågor om digitalkameror men jag kan säga så mkt som så att du INTE kan använda 300D/10D utan objektiv...

//malin

Hej
Alla kameror (analoga som digitala) klarar att fota djur i rörelse.
300d och 10d som du nämner är sk Systemkameror, d.v.s dom har utbytbara objektiv. Dessa kan inte fota utan objektiv.
Nikons nya (D70) finns det inte så mycke info om ännu (reklamtrick?!?), men man kan nog ana att det är en "bantad" D100. Denna kamera är åxå en systemkamera.

300d kan köpas i ett paket med ett objektiv. Det är ett bra alternativ för förstagångs-köpare.

Man behöver inte fatta så mycket om bländare och liknande, de flesta kameror har "Auto"läge

Om din engelska är hygglig, kan du kika lite här. Liten fotokurs för 300d

Hoppas detta hjälper en liten bit på vägen.
Välkommen i fotogänget och lycka till med kenneln

/ E

Ja, jag vet inte om jag tillför så mycket men jag håller inte med ellen. Om du behöver snabb "sökare" och bra autofokus faller väl rätt många billigare men också mer avancerade digitalkameror bort (som typ minolta dimage 7 i/hi/A1 och liknande från andra tillverkare), då dessa kameror istället för spegel och prisma har en elektronisk sökare som vad jag hört ofta bjuder på lite tidsfördröjningar vilket inte verkar vara så hippt om man ska fota rörelser...Men sen är ju riktiga dslr rätt dyra :)

Hej igen

Hej igen
Tack för svaren som trillat in ännu så länge.

Jag har väl tänkt mig en spegelreflexkamera. Men det har skrivits mycket i forumet om EOS300D och många tyckte man kunde lika gärna köpa en EOS10D. Vad jag förstått är det tydligen stor skillnad på dom när det gäller inställningar. Och det är väl så att när man väl blivit varm i kläderna så vill man gärna ha inställningar och inte köra på "Auto" och då är det frågan om man köper en EOS10D. Vad kostar objektiv till en sån om man bara vill fotta typ sina hundar till att börja med. MVH Marika

Allt beror på hur du har tänkt ta bilderna.

Om hundarna springer emot eller ifrån dig behöver du bra autofokus.

Är det viktigt med det exakta ögonblicket vill du ha en optisk sökare.

Vet du däremot när bilden ska tas så du kan fokusera i förhand samt ha kameran stående på ex. stativ och ser med egna ögon när hunden är i rätt läge behöver du inte heller nämnt ovan. Det du däremot vill ha är en kamera som snabbt svarar på kommando, dvs bilden tas när du klickar! ..eller så kan du ta hänsyn till viss fördröjning och klicka lite innan..

Ytterligare ett alternativ är sekvenstagning! Hade du inte haft behovet att dra upp förstoringar hade jag rått dig till en olympus E-100RS som tar 15 bilder i sekunden, men bara med 1.5 megapixlar.

Men med tanke på vilka förstoringar du vill göra.. En digital systemkamera med ljusstark och snabb lins på är det optimala, dock dyrt som bara den! (samt att det inte ger optimalt resultat ur kameran utan i det närmaste kräver viss efterbehandling i datorn)

Men det är svårt att svara på din fråga utan att veta hur du har tänkt ta bilderna och hur du vill att de ska bli.

Re: Hej igen

dogs skrev:
Vad kostar objektiv till en sån om man bara vill fotta typ sina hundar till att börja med. MVH Marika

Räkna med mellan 1500 kr till nånstans kring 50 000 kr För ett objektiv.. lite valmöjligheter alltså.

dogs skrev:
Vad kostar objektiv till en sån om man bara vill fotta typ sina hundar till att börja med. MVH Marika

Objektiv är en evig jakt ;) Du kan fota dina hundar mer precis vilket objektiv du vill, dock framhävs de på olika sätt och du får olika begränsningar, mitt råd är att du sätter dig in lite i vad olika brännvidder och ljusstyrkor innebär och därigenom kan du komma fram till vad du har behov av i kombination med hur du har tänkt dig att ta bilderna.

Många börjar med en canon 28-135, den är inte så ljusstark, men har bildstabilisator, bra kvalité och ett trevligt omfång, dock kan man vilja ha lite vidare optik. Har sett den för runt sextusen.

Måste dock slå ett slag för fasta linser, även för en nybörjade, de utvecklar en hel del! En 35mm / f2 är en trevlig start! Jag klarade mig i en evighet med bara den på mina digitalare..

Jag tror att du borde överväga en digital kompaktkamera med manuella möjligheter eller något i den stilen för att lära dig lite innan du lägger 20.000kr på din första kamera, antar att du inte har haft någon 'riktig' kamera alls förr.
Det är dels för att du får lite koll på vad allting handlar om, och dels för att du ska kunna veta vad du har för behov.

dogs sa:
"Och det är väl så att när man väl blivit varm i kläderna så vill man gärna ha inställningar och inte köra på "Auto" och då är det frågan om man köper en EOS10D. Vad kostar objektiv till en sån om man bara vill fotta typ sina hundar till att börja med."
Jag tror att man behöver bli mer än "varm i kläderna" för att ha nytta av det som 10D erbjuder utöver 300D. Att ändra af/ljusmätning/cf-funktioner är inte det första man gör om man inte har haft en kamera förr.
Optik kan kosta nästan hur mycket som helst, men den som följer med 300D borde räcka för dina behov i början.

Här finns en liten lista på skillnader:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/

Hej igen

Hej igen
Jag har ju fått bekräftat att man kan fotta djur i rörelse med typ en EOS300D. Bara det är ju kul att veta.
Hur jag ska fotta hundarna.
Ja, när de leker och springer. Det ska vara det där ögonblicket när gapet är öppet och de visar hela garnityret eller har dragkamp eller de små hoppar och studsar hej vilt. När man är ute i skog och mark med sina hundar. Allting utan stativ helst.
Sen det där med "varm i kläderna" Jag köpte ju en videokamera Sony DCR-PC120 för typ 19 000:- och nu när man vill fotografera mer, så känns det bittert att ha lagt så mycket pengar, bara för att där var en "bra" kamera, med då mått mätt. 1,55 CCD. Därför vill jag inte köpa något "billigare" som jag ångrar om ett år. Visst man kanske aldrig lär sig allt om inställningar och sånt. Men finns det där, så kanske det kommer till användning någon gång. Jag vill kunna förstora korten någorlunda. Men annars blir det mest vanliga kort och till webben.
Kollade lite objektiv.
Canon Objektiv EF 50/1,8 II ES -62 ma/52
för:1260:- och sen nästa för
Canon objektiv EF 75-300/4-5,6
för:2472:-
Räcker det med typ sådana objektiv i de prisklasserna till att börja med, för det jag ska ha kameran till? För i såfall blir det inte så dyrt att börja med. Och typ en EOS10D för runt 14500:-
MVH Marika

dogs skrev:
Hej igen
Jag har ju fått bekräftat att man kan fotta djur i rörelse med typ en EOS300D. Bara det är ju kul att veta.
Hur jag ska fotta hundarna.
Ja, när de leker och springer. Det ska vara det där ögonblicket när gapet är öppet och de visar hela garnityret eller har dragkamp eller de små hoppar och studsar hej vilt. När man är ute i skog och mark med sina hundar. Allting utan stativ helst.
Sen det där med "varm i kläderna" Jag köpte ju en videokamera Sony DCR-PC120 för typ 19 000:- och nu när man vill fotografera mer, så känns det bittert att ha lagt så mycket pengar, bara för att där var en "bra" kamera, med då mått mätt. 1,55 CCD. Därför vill jag inte köpa något "billigare" som jag ångrar om ett år. Visst man kanske aldrig lär sig allt om inställningar och sånt. Men finns det där, så kanske det kommer till användning någon gång. Jag vill kunna förstora korten någorlunda. Men annars blir det mest vanliga kort och till webben.
Kollade lite objektiv.
Canon Objektiv EF 50/1,8 II ES -62 ma/52
för:1260:- och sen nästa för
Canon objektiv EF 75-300/4-5,6
för:2472:-
Räcker det med typ sådana objektiv i de prisklasserna till att börja med, för det jag ska ha kameran till? För i såfall blir det inte så dyrt att börja med. Och typ en EOS10D för runt 14500:-
MVH Marika

Det här är en CCD. Är du säker på att du har 1.55 sådana?

Du tycker att det känns bittert att ha lagt så mycket pengar nu när du vet att du vill fotografera mer, men du vill inte köpa något billigare som du kanske ångrar om ett par år? Var det så du resonerade när du köpte den förra? Är inte 20.000 betydligt mer att ångra än 2.000 om du inser vad du har för krav på kameran?

Jag tycker absolut att du antingen ska:
a:
Köpa en billigare kamera, de flesta kompaktkameror för några hundra klarar vad du vill, och sen använda den tills du vet hur kameran fungerar och vad du har för behov.
http://www.bringdown.com/issue3/trends/thepop.html
b:
Låna en kamera av en bekant och försöka ta reda på vad du egentligen har för behov.
c:
Läsa mycket om hur kameror fungerar innan du köper utrustning för så mycket pengar.

Fast å andra sidan, om du nu råkar bada i pengar så kanske det inte gör något om du spenderar 20.000 på något du inte behöver, men då är frågan varför du känner dig bitter över att ha lagt så mycket på videokameran.
Alla köper inte en Rolls Royce som första bil heller, och de flesta lär ju inte ångra det.

Du får motsvarande 80mm som kortaste brännvidd med det du har lagt upp där, är det verkligen ok att ha bara 80-480mm? Det borde du fundera över innan du köper. Ett objektivs prisklass säger inte så värst mycket om ifall det räcker eller inte heller, det beror helt på dina behov.

Jag tror aldrig att en digital videokamera har kunnat betraktas som en bra stillbildskamera heller för den delen.

Fotat själv rätt mycket snabba hundar (Whippets) och kan av erfarenhet säg att en digital systemkamera är klart överlägst, började med digitalkompakter men fördröjningen gör det helt omöjligt att få bra bilder. :(

Har fotat med Nikons D100 och Canons 10D samt 1Ds av dessa tre är 10D den jag tycker är bäst lämpad när man är på t ex utställningar och på långpromenader, den är lagom tung och stadig, relativt snabb.

Optiken jag använt är 17-40/4/L och 70-200/2,8/L, speciellt 70-200 är trevlig på utställningar när man står en bit bort och ljusförhållanden inte alltid är dom bästa.

- QoS

Dogs:
Oavsett hur du gör så tycker jag att du ska tänka på följande:

Ljusstark optik, så att du klarar dig med mindre ljus och snabbare slutartider utan att behöva ta till blixten. Litet bländartal = stor öppning som släpper in mycket ljus. Ex: f/2.8. Större tal släpper in mindre ljus.
Bländare
Slutarhastighet

Relativt hög ISO (runt 400) (ljuskänslighet på filmen / sensorn) utan att det blir brusigt, det är också för att du ska klara dig med mindre ljus och snabbare slutartider.
ISO
Brus

Vilka brännvidder du är intresserad av, du behöver komma neråt 28-35mm iaf för att kunna täcka upp ett normalt rum någorlunda bra, och det kommer du säkert ha intresse av vid jul, födelsedagar osv.

Generellt sett borde du försöka undvika superzoomar med (ex 28-300mm), de brukar vara av rätt dålig kvalitet, framförallt optiskt.
Fast optik (som bara har en brännvidd) är generellt sett skarpare och ljusstarkare än zoomare, även om det finns undantag. Det finns trådar om det här i forumet.
Brännvidd
Brännviddsförlängning

Att kamerahuset tål de väderförhållanden du kan tänkas utsätta det för, och även hur du ska göra med utrustningen vid resor och utflykter. Det är jobbigt att släpa på för mycket glas.

Tillräckligt hög upplösning för att göra så stora förstoringar som du vill ha. För att göra bra förstoringar som är runt 40x30cm får du sikta på runt 4Mp iaf.
Upplösning

Autofokus som är snabb nog för att hänga med på ditt val av motiv (hundar).
http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Camera_System/AF_Servo_01.htm

Förlåt om jag lät lite spydig, det var absolut inte meningen. Har blivit lite påverkad av andra pågående diskussioner. :(

Senast ändrad:
Om du inte har använt en systemkamera innan så kan du ju köpa en analog systemkamera för en betydligt mindre peng och sedan beställa dina bilder på CD skiva i en fotoaffär!
En bra analog systemkamera kan du få för mellan 3-5000 kr inkl. objektiv! Kanske värt att prova sig fram innan man lägger 20.000 kr på en digital?

Jag vet inte hur bilderna som man kan beställa i en fotoaffär blir jämfört med bilder tagna med tex. 300D, kanske någon annan som kan svara på det?

Ingen analog..

Har fottat med analog systemkamera när jag var "ung" och bodde i Canada och visst det är inte fel, men jag är en "datanörd" så digitalt är det som gäller :)
Har faktiskt en systemkamera i gömmorna, en Olympus något :)
MVH Marika

Whippet

Hej
Ja då vet du vad jag menar med fotta hundar, det är det där ögonblicket och visst det får inte va för stora grejer man ska ha med sig heller.
MVH Marika

Re: Re: Hej igen

Biber skrev:
Det här är en CCD. Är du säker på att du har 1.55 sådana?
-------------------------------------------------
Nej inte till 100% men i manualen står det 1,55CCD, Det var den bästa i den prisklassen när jag köpte den. Jag ville ju ha en videokamera men ville också kunna ta kort som var "bra" och då var det hyfsat. Skickar en länk.
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/78531/details
-------------------------------------------

Biber skrev:
------------------------------
Du tycker att det känns bittert att ha lagt så mycket pengar nu när du vet att du vill fotografera mer, men du vill inte köpa något billigare som du kanske ångrar om ett par år? Var det så du resonerade när du köpte den förra? Är inte 20.000 betydligt mer att ångra än 2.000 om du inser vad du har för krav på kameran?
-----------------------------------------
Hade jag vetat idag att jag gillade att fotografera så mycket så hade jag köpt en billigare videokamera, för det finns billigare som är lika hyfsade som min, tex digital 8.
Då hade jag hellre köpt en dyrare kamera.
Det är väl det jag ångrar...

------------------------------------------
Biber skrev:
----------------------------------------
Jag tycker absolut att du antingen ska:
a:
Köpa en billigare kamera, de flesta kompaktkameror för några hundra klarar vad du vill, och sen använda den tills du vet hur kameran fungerar och vad du har för behov.

Fast å andra sidan, om du nu råkar bada i pengar så kanske det inte gör något om du spenderar 20.000 på något du inte behöver, men då är frågan varför du känner dig bitter över att ha lagt så mycket på videokameran.
Alla köper inte en Rolls Royce som första bil heller, och de flesta lär ju inte ångra det.

Jag tror aldrig att en digital videokamera har kunnat betraktas som en bra stillbildskamera heller för den delen.

--------------------------------------------
Jag har 4 kameror hemma, En APS som jag köpte för MC-semester i Europa, en systemkamera och några andra kompaktkameror med bra märke. Men jag vill ha en DIGITAL kamera...Det var därför jag undrade om just det.
Inget mer filminlämning för min del. Jag har ju dator... Sysslar med webprogrammering etc...

Sen har jag ingen bekant att låna av.
Jag badar inte i pengar, det är därför jag frågade här på Forumet av er som kan det här.
Nej alla köper inte en Rolls Royce som första bil, men kanske en begagnad BMW som är utmärkt kvalitet. Och köper du en mc så köper du en Honda för det är kvalitet. Den sista jag hade var en CBR900RR och den klarade 2 Europaturer galant..
Och jag är inte helt ute när det gäller att meka med min hoj heller...eller dator för den delen

Jag är inte helt ute och cyklar när det gäller teknik, men nu kan jag inget om digitala spegelreflex kameror och det är därför jag skriver här.:)

MVH Marika

Tycker du är mitt i prick beträffande en 300D! De skillnader i inställningar mellan 300D och 10D tror jag inte begränsar mer än erfarna/avancerade fotografer.

Om du köper "paketet" (så får du en lins på köpet) meföljer en 18-55mm lins som är mycket prisvärd. Börja med det. Och 50mm 1,8 är aldrig fel. Väldigt ljusstarkt.

Många här på sidan rekommenderar Tamron 28-78mm 2.8 xr Di, som kostar ca 4200:-. Optik i klass med Canons original för ungefär det tredubblapriset.

Önskar du ett större zoom-omfång och inte behöver vara extremt ljusstarkt är Canon 28-135 IS Usm ett bra val. Kostar väl kring 6000:- i Sverige, köps väsentligen billigare i USA (B&H Photo).

Lycka till!!!

PS Tror jag föredrar en Yamaha YZF1000R för en RR, men det är ju bara tycke ock smak.... ;-)

DOGS svarar

Hej
Tack för svaret.
Har du några bilder du kan skicka som du tagit med din 300D?
Har kollat din profil och andra som har 300D. Men det är dåligt med bilder som dom tagit med den kameran. SKulle väldigt gärna se olika typer av bilder, speciellt bilder där något rör sig naturligtvis...:)

PS! Jo, där är ju en del som gillar Yamaha...:)
Jo, jag håller med dig, den modellen är fin.

MVH Marika

ANNONS
Götaplatsens Foto