** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Begagnad 750d med bra objektiv eller dyrare kamera med sämre objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blomman00

Medlem
Hej!
Jag måste pga ett liten fall i en trapp byta kamera (100d) då den är dyrare att reparera än vad den va värd för 6 år sen när jag köpte den, så nu funderar jag på nu kamera. I fallet blev också mitt nyköpta (begagnade) 70-200/2,8 trasigt och det är för gammalt så det finns inga reservdelar.

Jag funderade först på en ny 850d men hittade nu en 750d för 3500kr och funderar på om det kanske är mer värt att köpa den billigare kameran och då kunna köpa till ett nytt objektiv istället?
Eller ska man kolla på något helt annat, tycker det är jättesvårt att veta vad jag ska titta på och vad som är värt för mig?

Jag fotar mycket hästar i rörelse, djur överlag, natur både landskap och närbild, mycket resor och människor lite, mycket blandat på hobbynivå.
Har hemma ett tamron typ 18-300 och ett 18-55 som kom med 100d.
 
Det mesta av bildkvalitén ligger ju i objektivet så det är alltid värt att investera i bra objektiv.

Ska man fota saker i rörelse så är det ju dock också såklart viktigt med bra AF. Vet inte hur bra AF det är på 750D eller 850D. Du kanske iofs. tyckte AF på din 100D redan var tillräckligt bra för det du fotar?

Vad har du för maxbudget?
 
Fotar du mycket i rörelse så kan en begagnad EOS 7d mark 2 kanske vara ett alternativ, men den kommer att hamna högre upp i pris än 750D, å andra sida är den 2 klasser högre upp i Canons värdekedja.
Såg begagnade från fotohandlare från 6500-.
 
Bra objektiv behåller man längre medan kamerahus kan bytas oftare. För egen del är det Nikon F-fattning som gäller. Det kan ju vara problematiskt där fattning byts titt som tätt. 😉
 
Fotar du djur i rörelse behöver du minst komma upp till de tvåsiffriga modellerna om AF ska hänga med. En beggad 70D bör du kunna hitta för samma pris och en 80D för något högre.
 
3500 är ett mycket bra pris, men kolla noga vilket skick kameran är i. Jag fick ganska nyligen 5000 för en d750 i inbyte hos en välkänd fotofirma. 24-120 är en utmärkt zoom till denna kamera, den fick jag 3000 för.
 
Hej!
Jag måste pga ett liten fall i en trapp byta kamera (100d) då den är dyrare att reparera än vad den va värd för 6 år sen när jag köpte den, så nu funderar jag på nu kamera. I fallet blev också mitt nyköpta (begagnade) 70-200/2,8 trasigt och det är för gammalt så det finns inga reservdelar.

Jag funderade först på en ny 850d men hittade nu en 750d för 3500kr och funderar på om det kanske är mer värt att köpa den billigare kameran och då kunna köpa till ett nytt objektiv istället?
Eller ska man kolla på något helt annat, tycker det är jättesvårt att veta vad jag ska titta på och vad som är värt för mig?

Jag fotar mycket hästar i rörelse, djur överlag, natur både landskap och närbild, mycket resor och människor lite, mycket blandat på hobbynivå.
Har hemma ett tamron typ 18-300 och ett 18-55 som kom med 100d.
3500:- för en D750, hur är skicket på den ? Låter väl billigt om den nu inte är väldigt sliten
 
Det mesta av bildkvalitén ligger ju i objektivet så det är alltid värt att investera i bra objektiv.

Ska man fota saker i rörelse så är det ju dock också såklart viktigt med bra AF. Vet inte hur bra AF det är på 750D eller 850D. Du kanske iofs. tyckte AF på din 100D redan var tillräckligt bra för det du fotar?

Vad har du för maxbudget?
Det är det jag också har förstått.
Jag studerar så jag har inte direkt en hög budget, köper en ny kamera av försäkringspengarna jag får för den trasiga. kommer antagligen ligga på ca 10000, då till nytt kamerahus och gärna ett nytt 70-200.
Jag älskade min 100d, den funkade utmärkt till mina behov och va så bra storlek, men om jag förstått rätt så är 750d lite bättre i de flesta kategorier, så det slutade med att jag köpte dem. Fick även med ett canon 50mm f1,8, ett 18-55 f3,5-5,6mm och lite tillbehör i paketpris för 4500, det fick duga för nu, kanske uppgraderar i framtiden när jag har sparat ihop till mer.
 
Senast ändrad:
Fotar du mycket i rörelse så kan en begagnad EOS 7d mark 2 kanske vara ett alternativ, men den kommer att hamna högre upp i pris än 750D, å andra sida är den 2 klasser högre upp i Canons värdekedja.
Såg begagnade från fotohandlare från 6500-.
Tack för tips! Blev den 750d nu, har inte budgeten till dyrare nu tyvärr eftersom jag gärna köper till ett 70-200 också i min budget på ca 10000, fick även med ett 50mm/1,8 i paket pris med lite tillbehör och ett 18-55 f3,5-5,6, så det får duga för nu så får jag uppgradera längre fram.
 
Fotar du djur i rörelse behöver du minst komma upp till de tvåsiffriga modellerna om AF ska hänga med. En beggad 70D bör du kunna hitta för samma pris och en 80D för något högre.
Tack för tips! Blev den 750d nu, fick även med ett 50mm/1,8 i paket pris med lite tillbehör och ett 18-55 f3,5-5,6, så det får duga för nu så får jag uppgradera längre fram.
 
ANNONS