Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera till ingenjörer

Produkter
(logga in för att koppla)

haak

Aktiv medlem
Hej

Jag skulle behöva tips på en bra kamera för vår arbetsplats. Kameran följer med våra ingenjörer ut på arbetsplatser i fabriker och anläggningar i ibland smutsiga, trånga och fuktiga utrymmen.

Vi använder idag en Olympus mju 1030 SW men är ute efter ett komplement som har bättre zoom-möjligheter (främst vidvinkel), bättre blixtmöjligheter och gärna manuella inställningsmöjligheter. Den behöver inte vara lika vatten-/stötskyddad som Olympusen, men den kommer att hanteras tuffare än en normal "semesterkamera".

Fotograferna (mig själv och ett par till undantagna) är oftast inte förtrogna med fototeknik utan använder kameran för att samla information om kommande och pågående mekaniska installationer i anläggningar.

mvh
Håkan Åkesson

Menar du allvar Kim när det står i frågan att det kan vara trångt, skitigt och fuktigt och det dessutom inte handlar om fotografer? Jag tror inte de är intresserade av en systemkamera.

Canon Powershot SX10 IS tror jag kan vara intressant. Jag tror inte ni behöver en brännvidd på motsvarande 560mm men den har andra intressanta egenskaper som jag tror kan komma till nytta. Den är gedigen, har ner till motsvarande 28mm brännvidd, relativt kompakt, manuella inställningsmöjligheter, närgräns 0, blixtsko för extern blixt mm och sist men inte minst, skärmen går att vinkla åt alla håll vilket jag tror kan komma till stor nytta i trånga utrymmen.

En skyddande väska till så tror jag ni har er kamera.

/FW

Ingenjörer vill solklart ha en systemkamera. Många ingenjörer (inklusive undertecknad) tycker om tekniska prylar.

Om systemkameran inte är för stor finns det ju uppenbara fördelar som tex överlägset bra lågljusegenskaper. I automatikläge är den nog inte heller speciellt svåranvänd jämfört med en kompakt. Med DA 17-70/4 blir det ett helt tätat kit men till dubbla priset.

Tack för svaren.

Tack Kim och frwe!

Jag tror ni båda föreslagit kameror som kan passa. Systemkamera eller inte spelar ingen roll, bara de är användarvänliga för folk som inte har så mycket fotovana. De har sina fördelar båda två. Jag tilltalas personligen av möjligheten att kunna skaffa mer vidvinkel än 28 i och med annan optik till Pentaxen. Men vi tittar på dem.

Väska ska vi absolut ha... ;-)

/ Håkan

Jag har haft liknande jobb som det Håkan pratade om. Och då använde vi IXUS av något slag. Det enda som jag önskade var lite mer vidvinkel och IS på den.
Den är en ganska robust kamera med metallchassi. Med det tillhörande fordralet så klarar den oftast ett fall utan större problem.
Någon systemkamera är nog inte något bra alternativ. Alldeles för klumpig att använda och att ha med sig. Tippar att dom redan har tusen instrument och verktyg med sig.
Vad beträffar ljuskänsligheten så behöver ju inte bilderna bli helt brusfria. Och många kompaktkameror går att fota med ganska höga ISO.

Menar du allvar Kim när det står i frågan att det kan vara trångt, skitigt och fuktigt och det dessutom inte handlar om fotografer? Jag tror inte de är intresserade av en systemkamera.

/FW

Jag håller med dig!
Det framgår tydligt, i önskemålen, en kamera för att användas till dokumentation, i en tuff miljö, troligen även en fördel om den är kompakt, - en systemkamera (?), som någon tipsade om, skulle jag skratta åt, om jag var i den situationen, ute på en tuff arbetsplats, likt Skanska eller Lkab.
Den bör gå ner i fickan, det gör inte en systemkamera.
Canon har tagit fram kompakta kameror, som tål tuffa tag, besök en fotoaffär, med kunnigt folk.

Håkan Åkesson skrev:
"Fotograferna (mig själv och ett par till undantagna) är oftast inte förtrogna med fototeknik utan använder kameran för att samla information om kommande och pågående mekaniska installationer i anläggningar."

Hej

Jag skulle behöva tips på en bra kamera för vår arbetsplats. Kameran följer med våra ingenjörer ut på arbetsplatser i fabriker och anläggningar i ibland smutsiga, trånga och fuktiga utrymmen.

Klart att allting är relativt! Och jag vet inte hur fuktigt eller skitigt dessa arbetsplatserna är, jag hamnade på ett kolkraftverk en gång.
Och även om en systemkamera är vädertätad så tror jag att en kompaktkamera är tätare.

Men precis som larsborg skrev, gå in i en fotoaffär och hör efter. Visserligen litar inte jag fullt ut på försäljare, men man kan alltid höra vad dom har att säga.

Jag håller med dig!
Det framgår tydligt, i önskemålen, en kamera för att användas till dokumentation, i en tuff miljö, troligen även en fördel om den är kompakt, - en systemkamera (?), som någon tipsade om, skulle jag skratta åt, om jag var i den situationen, ute på en tuff arbetsplats, likt Skanska eller Lkab.
Den bör gå ner i fickan, det gör inte en systemkamera.
Canon har tagit fram kompakta kameror, som tål tuffa tag, besök en fotoaffär, med kunnigt folk.

Håkan Åkesson skrev:
"Fotograferna (mig själv och ett par till undantagna) är oftast inte förtrogna med fototeknik utan använder kameran för att samla information om kommande och pågående mekaniska installationer i anläggningar."

Du får gärna berätta någon gång, vad syftet med att tala om för folk vad som passar dem och inte passar dem, trots att de redan förklarat att det inte alls ligger till på det sättet.

Vilket framgår med all önskvärd tydlighet:

Jag tror ni båda föreslagit kameror som kan passa. Systemkamera eller inte spelar ingen roll, bara de är användarvänliga för folk som inte har så mycket fotovana. De har sina fördelar båda två. Jag tilltalas personligen av möjligheten att kunna skaffa mer vidvinkel än 28 i och med annan optik till Pentaxen. Men vi tittar på dem.

Jag tror att vi alla svarar i bästa välmening. Olika åsikter hör liksom till. Själv tror jag som sagt att de inte vill ha systemkamera eftersom den är tyngre och större och svårare att skydda och det dessutom inte handlar om fotografer i första hand. Jag beskrev i mitt första inlägg alla de saker jag tror skulle göra just den kameran till ett bra val. Kim länkade till en kamera och nämnde att den är vädertätad. Låt oss inte få ytterligare en tråd där vi går igång på varandras åsikter och snart har glömt vad tråden egentligen handlar om.

/FW

Låt oss inte få ytterligare en tråd där vi går igång på varandras åsikter och snart har glömt vad tråden egentligen handlar om.
Jag håller fullständigt med dig om detta. Därför är det så svårt att förstå varför du kände behovet att tala om vad du tror inte passar andra, låt de själva avgöra detta. Nöj dig med att tala om vad du tror på.

Ditt första inlägg var ju mer eller mindre en direkt uppmaning till att göra tråden till det du säger dig vilja undvika.

Senast ändrad:
Man skulle kunna kalla det för en kvalificerad gissning.
Eftersom du kan ta av objektivet på en systemkamera så är det sannolikt att det är svårare att få tätt.

Det stämmer i de fall objektiven inte är tätade, absolut. Men i övrigt bör faktiskt systemkameran vara tätare då den är tätad mot fukt, klarar regn, hög luftfuktighet och annat bättre.

Och om man (som någon annan föreslog i tråden) köper ett vädertätat objektiv så är den även bättre på det området.

Pentaxkamerorna har mycket bra tätning med o-ringar i gummi samt att även bajonetten är tätat på tätade objektiv. Att en kompaktkamera skulle vara tätare än så ter sig för mig högst osannoilkt om den inte är för uv-bruk.

Jag håller fullständigt med dig om detta. Därför är det så svårt att förstå varför du kände behovet att tala om vad du tror passar och inte passar andra, låt de själva avgöra detta. Nöj dig med att tala om vad du tror på.

Ditt första inlägg var ju mer eller mindre en direkt uppmaning till att göra tråden till det du säger dig vilja undvika.

Sorry, du har nog rätt. Det var inte meningen. Jag blev bara förvånad över att du förslog en systemkamera. Vi lägger ner den debatten. Du har själfallet rätt i att de själva skall avgöra.

Med bästa välmening /FW

Tack Kim och frwe!

Väska ska vi absolut ha... ;-)

/ Håkan

Hej!

Vad tror du om den här? Vidvinklig (24), finfina omdömen och en stor högupplöst skärm mm.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LX3

Mvh
Urban H

Hör ni...

I det här fallet har vi redan tillgång till en väderskyddad, stöttålig kompakt (vilket jag nämnde i inledningen). Den tar vi med oss om det är riktigt jobbig miljö. Det är ett komplement till den vi är ute efter. Bättre prestanda önskas (se inledningen), men den behöver inte klara lika tuffa tag som vår kompakt. Det är dock önskvärt att den klarar fler stötar och mer regn/fukt än vad en "fritidskamera" normalt utsätts för.

Vi ska besöka lokala fotohandeln, men man brukar få så många bra svar och infallsvinklar här på Fotosidan, så det är naturligt att börja här.

Tack alla ni som bistår med konstruktiva förslag!

/ Håkan

ANNONS
Götaplatsens Foto