Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraberäkning

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyckte först att du var lite kräsen men efter en stund pillande och funderande så känns det som vettiga siffror.

"På skärmen måste ju dessutom en bild på över 2 000 pixlar skalas ned ytterligare för att kunna ses i sin helhet."

2000 pixlar är 1/300del av min skärm.
Eftersom du använder olika mått i rutorna bör du ange måttenhet vid varje ruta.

Du kanske borde ha en spärr mot korkade värden.
Sensor 300x300
upplösning 999Mpixel
0.1cm betraktningsavstånd.
ger maximal bild på 0.6x0.6cm

Så rätt så, enheterna behöver tydliggöras, tack för kommentaren. Har nu fixat till det du påpekade. Lade även in en sorts spärr mot knepiga värden, men om det gör någon större nytta låter jag vara osagt, detta eftersom t ex sensor/filmstorlek kan variera väldigt mycket, från mini-sensor a 3mm till storformat på över 100mm.

Sidan fungerar inte särskilt bra i Internet Explorer 6.0. Den tolkar ditt stylesheet annorlunda och beräkningsknappen fungerar inte. Jag var tvungen att starta Netscape för att testa funktionen.

Det enda som händer när man klickar på beräkna i IE är att sidan laddas om. Eftersom du har en submit-knapp så skickas sidan, och länken används aldrig. Jag har faktiskt aldrig sett någon lägga en knapp i en länk förut...

IE 6 he,he, tror du jag bryr...Skojar bara.

Dessa buggiga webbläsare folk använder, egentligen borde jag inte ändra på nåt, eftersom sidan följer webbstandarderna strict, det är snarare Ms som borde laga sin trasiga webbläsare. Är inte IE 6 tom den senaste? Nåja, jag ändrar knappen till en vanlig länk, men jag tror inte det hjälper (hör av er), eftersom det har varit "legalt" med input inom en länk ända sedan 1996 och html v3.2.

Använd gärna min sida för buggrapportering till Ms, jag har inte tänkt avvika från standard med varken html sidan eller stilmallen, så den kan gott tjäna detta syfte.

http://validator.w3.org/

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator-upload.html

steelneck skrev:
Nåja, jag ändrar knappen till en vanlig länk, men jag tror inte det hjälper (hör av er), eftersom det har varit "legalt" med input inom en länk ända sedan 1996 och html v3.2.
Fungerar bra med länkarna för att köra skriptet. Varför ha både länk och knapp?

Intressant att formgivningen inte blev helt korrekt i IE (jag har 5.5), Mozilla 1.0.1 bättre. När IE5 var ny så var ju den överlägsen Netscape när det gäller style-köret.

Kanske lite "off topic", men jag tycker ändå att det kan vara på sin plats med lite "webbläsarhistoria", jag tror att många yngre inte känner till detta.

Från början så fanns i princip bara en grafisk webbläsare, NCSA Mosaic hette den, bland utvecklarna kallades den för "Mozilla", det var enklare att säga. Netscape communications köpte en licens till källkoden av NCSA och på den vägen föddes Netscape Navigator (kallades fortfarande för Mozilla av en del utvecklare). Men Netscape missade att få ensamrätt vid licensköpet, så när Microsoft sent om sider begrep detta med webben så köpte även de en licens av NCSA (de försökte först att skapa ett eget Internet, Microsoft Network).

Här är anledningen till att de tidiga versionerna av IE och Netscape var väldigt lika, fast Netscape låg förstås hela tiden ett versionsnummer före, ända till version 4 som då när den kom var närmast ett under av funktionalitet. Men Netscape drog åt ena hållet med egna "påhitt", så gjorde även Ms, fast åt sitt håll, det var i denna veva som World Wide Web Consortium skapades av webbens grundare Thimoty Berners-Lee, för att standardisera så att webbens grundtanke inte skulle gå förlorad i kundinlåsning genom proprietära avsteg från markeringsspråket som webbläsarna tolkar, webben skall vara fullständigt plattformsoberoende, världen och webben i sig är inte betjänt av att olika mjukvaror och människor inte kan kommunicera obehindrat.

Läs gärna "The Internet is for Everyone" som är ett tal som berör detta, av Vinton Cerf, IETFs förre ordföranden:
http://www.ietf.org/rfc/rfc3271.txt?number=3271

Två andra idag närmast "klassiska" dokument är de om FUD och SS-tactics som skrevs av Roger Irwin 1998. Man känner onekligen igen sig i en dela av det "Such is the power of FUD"
http://www.cavcomp.demon.co.uk/halloween/fuddef.html

När så IE 5 var ny så jämförde man fortfarande med gamla Netscape 4.xx som kom när Ms fortfarande pysslade med version 3 av sin webbläsare. Då när denna utvecklades så hade Ns siktet mest inställt på Javascript vilket Netscape hade utvecklat av/från och i visst samarbete med Sun Microsystems. Just på den punkten så står sig gamla Ns4 från "stenåldern" tämligen gott än idag ca 7-8 år senare. Vid detta lag (v5) så hade Ms börjat få ordning på sin browser som kom "bundlad" med operativet, och nu hade inte Netscape en chans, inte för att webbläsaren var dålig, utan för att de flesta inte valde webbläsare aktivt utan bara använde den som följde med och så är det väl i stora drag än idag. Det var ju detta som den berömda rättstvisten handlade om, där Microsoft hotades av delning, tyvärr vann Ntscape tvisten allt för sent, ekonomin var redan körd i botten. Netscape köptes upp av AOL och idag är webbläsaren Netscape nedlagd av AOL.

Men som tur var så tog man beslutet att släppa koden till Netscape fri, innan AOLs köp, på det viset kan koden "leva" vidare och utvecklas i princip hur länge som helst. Men utvecklarna tyckte den var för dålig, koden alltså. Så man startade om från scratch, behöll bara smådelar av det som var bra och så föddes Mozilla projektet, som siktade in sig på att följa och stödja standarden slaviskt, de sista versionerna av Netscape, från v6 byggde på Mozilla koden. Detta är ett gott exempel på hur effektivt det kan vara att utveckla öppet med öppen källkod, man gick från noll till en mycket bra webbläsare på rekordtid. Mozilla är idag den webbläsare som kan köras på flest dator/operativsystem plattformar och har implementerat mest utav standarderna. Utvecklingen går dessutom i rasande takt, den som vill kan hämta hem en ny utvecklarversion varje natt.

En av de avgörande faktorerna till att släppa källkoden fri och börja utveckla enligt open source modellen, var Eric S Raymonds numera klassiska artikel/berättelse "The Cathedral and the Bazaar" som på ett bra sätt förklarar open source modellen, hur det är möjligt att lyckas i stor skala utan "centralstyrning" på det sätt som en viss ung finländare var först i världen med på ett globalt plan (detta är nog hans stora bidrag till mänskligheten, inte Linux-kärnan). "Basaren" kan läsas i sin helhet hos First Monday:
http://www.firstmonday.dk/issues/issue3_3/raymond/

Hoppas att jag med detta grava avsteg från ämnet spred åtminstone något läs o tänkvärt här bland fotograferna.

Magnus! Bra review av webbhistoriken! Trist att MSIE inte hänger med - det verkar som om Microsoft slagit sig till ro med att datoranvändare inte väljer aktivt utan håller till godo med den webbläsare som följer med operativet. Därför lägger MS heller inte ned några resurser längre på att utveckla MSIE, det verkar som om man bara ändrar versionsnumret då och då... Tråkigt bara att webbsidor kodas för MSIEs egenheter och inte för standard av okunniga webbmakare.

Problemet är nog inte att Ms inte hänger med, de kan om de vill, det handlar snarare om kundinlåsning. Man spelar på precis det "tänket" som Guffa delade med sig av, det ska inte fungera och se ut som det är tänkt (Ms är själva medlemmar av W3C och beslutar om standarden som de sedan inte följer), de hittar på sina egna avsteg o lösningar som folk rättar sig efter som lydiga hundar. Lägg här till lite FUD och SS så tror folk att det istället är standarden det är fel på... trots att de flesta inte ens försökt sätta sig in i den.

Dessutom pågår en hel del lobbying emot våra politiker som kan ge webben och all immaterialrätt en rätt trist utveckling framöver (det är faktiskt mycket troligt att t ex. fotosidan.se inkräktar på patent), för den som är intresserad så rekommenderar jag att läsa Lawrence Lessigs nya bok Free Culture:

http://cyberlaw-temp.stanford.edu/freeculture.pdf

Visserligen en PDF på hela 352 sidor, jobbigt att läsa på skärmen, men det är värt omaket, den är väldigt intressant och lärorik. Det är en sorts nyfeodalism vi går emot om inte våra politiker vaknar.

ANNONS
Götaplatsens Foto