Annons

Kameradoktorn i konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

fhe

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Nu är jag för lite ekonom för att kunna förklara det på ett bra sätt.
Det gör inget, jag kan tillräckligt mycket för att inte behöva någon förklaring.

Det går inte att ligga och ruva på en massa prylar på hyllan för att beställa hem till lägre pris för dem som vill vänta. Prylen på hyllan kostar fortfarande pengar.
Vitsen var inte att man skulle få ett lägre pris för att man väntade utan att man skulle betala ett högre pris (dvs kostnaden för lagerhållningen) för tjänten att slippa vänta. Man behöver inte tillämpa det på varenda sak som går att köpa men kostnaden för att hålla EN Speedlight 430EX i lager som den som inte vill vänta kan köpa direkt går att beräkna och med tanke på att det helt uppenbart inte är en ekonomisk omöjlighet att ha små lager och finnas inom tullarna så borde det inte innebära att priset blir orimligt högt.
Skulle man införa något motsvarande så skulle man naturligtvis se till att göra det på de varor där det fanns viss cirkulation, man vill ju inte bli sittande med glugg för 75000 på hyllan i hopp att man kan få sälja en sådan någon gång.

Det är inte konstigare än att du redan idag betalar mer när du går till en butik som har lager, du får alltså betala för lagerkostnaden.

Enda chansen att hålla lager är att ha ett eget centrallager, som inte ligger i storstadsregionerna, men då finns ju prylarna fortfarande inte i butiken när man vill ha dem.
Nu har förvisso SP ett centrallager men det finns rätt lite i dagens logistiklösningar som hindrar att en del av det ligger distribuerat. En postorderkund som beställer en 70-200/4 struntar nog fullkomligt i om den skickas från Bankeryd eller om den snyltas från minilagret i Stockholm (eftersom den legat osåld där längre än gränsvärdet man definerat).
Den aningen högre lagerkostnaden (och kostnaden för att lägga den i ett paket) man får av att ha en lagerhylla stående på Norr mälarstrand borde vara försumbar jämfört med de kunder man tappar på att inte kunna leverera när de kommer och har ställt in sig på att handla.

Crimsons momsade eller omomsade prislister har ju inget med leveranstid att göra utan bara kring sannolikheten att du är företagare eller inte som nyttjar tjänsten.
Nu var Crimsons listor bara ett exempel på hur en lista kan fungera men du har faktiskt fel, det har inte alls med företagare eller inte att göra.
Crimsons prislista (iaf för pro-tjästen) är utformad så att om du vill ha omgående leverans så är prislistan "exkl. moms" och om du kan tänka dig att vara "stand-by" och vänta upp till fyra dagar så är den "inkl. moms". Det gäller oavsett om man är privatperson eller företagare.

Naturligtvis handlar det inte om huruvida det läggs på moms eller inte, man har bara valt den rätt enkla modellen för att kunna ha en prislista med ett pris för två olika varianter av tjänsterna.

"135 film framkallning" kostar alltså 45 exkl. moms (56,25 inkl moms) om man vill ha den gjord direkt och 45 inkl. moms (36 exkl moms) om man kan vänta upp till fyra dagar om det behövs.

När det gäller objektiv är 25% påslag för tjänsten "få varan nu" kanske i blodigaste laget men det är inte raketvetenskap att räkna fram rätt påslag.

Edit: Det var förresten inte menat som världens mest genomtänkta förslag. Bara ett uppslag på en tänkbar variant på problemet med låga priser och begränsade lager. Det är möjligt att det när man räknar på det skulle innebära för mycket påslag för att vara meningsfullt.
 
Senast ändrad:

etmj

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Skulle dom ha lager i Stockholm skulle du förmodligen gnälla på det högre priset i alla fall. ;-)
Nä det var just det jag inte gjorde.
och det handlar inte så mycket om att gnälla.
Jag föredrar helt enkelt affärer där jag får varan direkt. Högre priser får man leva med då.

Många affärer har lager, men hämtar hem de dyrare produkterna. Att nästan inte ha något i affären har kommit mer och mer på senare tid. Troligtvis är det för att man ser nya möjligheter att tjäna pengar och vara den billigaste affären. Just nu verkar dessa affärer att överleva bättre för att fler kunder väljer att handla i dessa affärer.
Jag väljer helst en annan typ av affär.
 
Senast ändrad:

Nikonetha

Aktiv medlem
Nu tror jag iof några hyllor på Norr Mälarstrand kostar en hel del.. Lokalkostnaden på den adressen är inte gratis, vilket ni glömmer i sammanhanget.

Ytterligare en sak i sammanhanget med att hålla lager är försäkringsfrågan. Det är många kostnader som ökar iom att ha lager, inte bara omsättningshastigheten på varan.

Att man har olika priser beroende på hur lång tid man vill vänta på sin framkallning.. är ju faktiskt något som tillämpats under många år.
 

fhe

Aktiv medlem
Gersemi skrev:
Lokalkostnaden på den adressen är inte gratis, vilket ni glömmer i sammanhanget.
Inte alls, men priset för att få varan direkt måste naturligtvis sättas så att det står i relation till den ökade kostnaden.
Dessutom var det inte ett förslag riktat just till SP, det finns andra handlare som inte lever på Norr Mälarstrand (en adress som måhända är dyrare men knappast överlägsen många av konkurrenterna i city).
Måhända är jag för bekväm men ur mitt perspektiv så är lokalen på Norr Mälarstrand inte mer centralt placerad än om man lagt lokalen i Solna C. Det tar ungefär lika lång tid att ta sig dit om man är i innerstan och inte åker bil (förmodligen annars också). På kartan är det naturligtvis centralt men hur många utöver de som jobbar i DN-skrapan har den som sin närmaste fotobutik?

Ytterligare en sak i sammanhanget med att hålla lager är försäkringsfrågan.
Naturligtvis, vad får dig att tro att den kostnaden måste vara högre för någon som SP än den är för t.ex Kungsholms foto eller Fotokungen där man inte sällan hittar saker som SP inte säger sig kunna få från leverantör?
Det finns bevisligen folk som är villiga att betala ett högre pris för att få varan när de behöver den. Det är väl självklart att ett sådant högre pris måste ta hänsyn till de högre omkostnaderna oavsett om det handlar om personal, lager eller försäkring.
Därmed inte sagt att det är rätt sak för SP att rikta in sig på just de kunderna, de kanske inte vill ha dem. Fast då ska man kanske inte skylla på att leverantörerna inte kan leverera utan på att man inte kan ha några lager med sina "låga" priser.

Att man har olika priser beroende på hur lång tid man vill vänta på sin framkallning.. är ju faktiskt något som tillämpats under många år.
Ja? och?

Det här känns emellertid som en diskussion väl långt bort från Kameradoktorns bortgång.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
etmj skrev:
Nä det var just det jag inte gjorde.
och det handlar inte så mycket om att gnälla.
Jag föredrar helt enkelt affärer där jag får varan direkt. Högre priser får man leva med då.

Många affärer har lager, men hämtar hem de dyrare produkterna. Att nästan inte ha något i affären har kommit mer och mer på senare tid. Troligtvis är det för att man ser nya möjligheter att tjäna pengar och vara den billigaste affären. Just nu verkar dessa affärer att överleva bättre för att fler kunder väljer att handla i dessa affärer.
Jag väljer helst en annan typ av affär.

Tyvärr tror jag inte du har förstått hur lagerhållning fungerar.
Vi säljare VILL inget annat än att kunna gå till hyllan och hämta den vara kunden vill ha. Det är verkligen skittrist att meddela att vi inte vet när det eller det kommer in. Jag ringer som sagt dagligen till Canon, Nikon och andra tillverkar/leverantörer för att höra när vissa produkter ska dyka upp igen. Dom i sin tur får inget besked från Europakontoret som i sin tur inte får besked från asienkontoret.

Att då som du gör, påstå att vi butiker bara skyller ifrån oss, det är oförskämt och jättetrist.

Som jag skrev tidigare, en butik vill sälja, det är därför vi finns. Att Canons 50/1,8 eller Nikons motsvarighet inte finns att tillgå, det beror INTE på butikerna.
Kan du förklara varför vi skulle tjäna på att inte vilja ha varor på hyllan?

Det blir mitt sista inlägg i denna tråd, som tyvärr har bytt spår en smula.

mvh
cf
 

etmj

Aktiv medlem
Tror inte gör något att det byter spår. Det gör väl konversationer.
Jag vet att de har svårt att leverera, men jag tror ändå att många affärer har centrallager på landet och deras affärer i stan tar in det absolut minsta man kan för att slippa ha lager på attraktiva adresser.

Exempelvis http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6268127
Jag har beställt ett färgfiltersats som ni inte lagerför. Av dessa ca 32 produkter på denna sida så lagerför ni inte ca 23, men säljer de ändå. Det betyder väl att ni beställer de av leverantören när en kund kommer in i butiken.

Oförskämt? Så hemskt kan det inte vara. Säkert intressant för många andra att veta hur det går till. Jag kan ha fel, men det är vad jag tror.
 

red-top

Aktiv medlem
På det glada 60-talet kunde man gå in på Ojas Foto i Sergelcity och köpa en förstoringsapparat (OK - ingen Focomat, men en Durst 24x36) med maskram, skålar, framkallare, fix, papper och allt, å ta med sej hem å börja soppa...

Eller till LP-foto på Rådmansgatan och få en 50-kartong med 24x30 Brovira BN1 på direkten och en 20-kartong Tri-X/135 à 2,75/st (på avlöningsdan!)

Dom butikerna var till ytan ungefär som en tobakshandel idag.

Och alla fotohandlare hade alltid ett lager med begagnade "prontoskop" å "gluggar", som man - mot leg - kunde få låna hem å prova ett par dar. Ett riktigt lågprisalternativ för den som hade ork att gå runt i stan...

Vet inte, om de va nån som tänkte på lagerhållning å logistik då - de bara fanns...

YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
(som iofs inte längtar tillbaks till den tiden)
 

Mozo

Avslutat medlemskap
etmj skrev:
Tror inte gör något att det byter spår. Det gör väl konversationer.
Jag vet att de har svårt att leverera, men jag tror ändå att många affärer har centrallager på landet och deras affärer i stan tar in det absolut minsta man kan för att slippa ha lager på attraktiva adresser.

Exempelvis http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6268127
Jag har beställt ett färgfiltersats som ni inte lagerför. Av dessa ca 32 produkter på denna sida så lagerför ni inte ca 23, men säljer de ändå. Det betyder väl att ni beställer de av leverantören när en kund kommer in i butiken.

Oförskämt? Så hemskt kan det inte vara. Säkert intressant för många andra att veta hur det går till. Jag kan ha fel, men det är vad jag tror.
Den där färgfiltersatsen finns inte ens hos Nikon. Hur menar du då att vi borde ha den i lager? Jag förstår inte...

Jag vet inte exakt hur många produkter vi har i sortimentet. Men det handlar om en ansenlig mängd. Att som du, begära att vi i vår butik i Stockholm, skulle lagerföra alla dessa, det är helt orimligt. Än mindre omöjligt när en hel del inte ens finns hos leverantören. Självklart kostar det att ha lager. Därför vill de flesta butiker inte ha "hyllvärmare". En produkt som kanske säljs en gång i halvåret eller mer sällan, beställer vi hellre.

Jag kan tala om för dig att du har fel. Men jag ser ju att du har bestämt dig för hur det är. Det är givetvis helt fritt att ha den åsikten. Men den stämmer inte med verkligeheten. Det är det jag försöker tala om. Du är inte riktigt medveten om hur stort sortimentet är i dag i en fotobutik.

mvh
cf
 

Anders Östberg

Guest
Liksom med oppositionspolitiker är det lätt att ha starka åsikter och uppfattningar när man inte behöver implementera dom i verkligheten. :)
 

Tyckaren

Aktiv medlem
fhe skrev:


När det gäller objektiv är 25% påslag för tjänsten "få varan nu" kanske i blodigaste laget men det är inte raketvetenskap att räkna fram rätt påslag.

Edit: Det var förresten inte menat som världens mest genomtänkta förslag. Bara ett uppslag på en tänkbar variant på problemet med låga priser och begränsade lager. Det är möjligt att det när man räknar på det skulle innebära för mycket påslag för att vara meningsfullt. [/B]
_________________________________________________

Problemet är att de flesta handlare inte alltid är så bra på att räkna.... Däremot är de oftast mycket duktiga entreprenörer - annars hade de aldrig startat butik.

Och när konkurrensen hårdnar från utlandet som bl.a. har lägre moms, då måste handlaren snylta på marginalen för att få affären. Och sänker man marginalen från 20 till 10% på en kamera som kostar netto 6000kr så måste du sälja 124% fler kameror för att få in samma nettopengar.

Och den stora skillnaden mellan en fotobutik och t.ex. Elgiganten, är att Elgiganten är designad för att skeppa ut massor av varor på kortast tid. Medans däremot kunden som står hos KameraDoktorn gärna står 30 till 60minuter med samma säljare. Och butiken är inte byggd för att ha maximalt kundflöde.

Stormarknaderna har oftast generösa öppet köp och bytespolicy, och det är oftast tvärt om hos fackbutikerna. Paradoxalt nog så skulle fackbutikerna tjäna mest på att ha generösare öppet köp, eftersom man förmodligen skulle kunna korta ner varje säljsamtal. Man skulle kunna säga till kunden, ta hem, testa den - är du inte nöjd så tar vi tillbaka den. Så istället för att ha för långa säljsamtal, så skickar man hem kunden med kameran. De använda kamerorna som kommer tillbaka kan man vräka ut till internetpriser.

Hälsningar

Adam
 

fhe

Aktiv medlem
Tyckaren skrev:
Medans däremot kunden som står hos KameraDoktorn gärna står 30 till 60minuter med samma säljare. Och butiken är inte byggd för att ha maximalt kundflöde.
Du har rätt i att KD:s kundvänlighet säkert var en del av problemet men nu handlade det inte längre om KD. KD var oförbätterliga på den punkten, t.om under utförsäljningen med >100 nummer i kö kunde de stå och låta folk klämma och känna på kameror trots att de tapetserat disken med "ingen demonstration under utförsäljningen".

För några år sedan fanns det en datorbutik med namn Skribofont. I Stockholmsbutiken hade de ofta en separat kassa öppen märkt med "för dig som vet vad du vill ha och inte ställer några frågor, alltså INGA frågor" (eller nåt i den stilen). Önskade mig ofta en sådan kassa på KD.
 

Tyckaren

Aktiv medlem
fhe skrev:
Du har rätt i att KD:s kundvänlighet säkert var en del av problemet men nu handlade det inte längre om KD. KD var oförbätterliga på den punkten, t.om under utförsäljningen med >100 nummer i kö kunde de stå och låta folk klämma och känna på kameror trots att de tapetserat disken med "ingen demonstration under utförsäljningen".
.
____________________________________________________

Jag vet att KD hade ett något annorlunda sätt mot kunderna....

Men jag menar fackbutiker generellt, kunderna tar sig mer tid i fackbutik - de har ju gått dit för att få svar.

Hälsningar

Adam
 

bobadly

Medlem
Kameradoktorn har gått i konkurs. Vad är det med det då, kanske du tänker...


Jag har en kärleksfull relation till Kameradoktorn. Det var dit man gick med hundra frågor när man var färsk som fotograf och det var där man såg Walther Hirsch, Dawid, Smoliansky, Anders Petersen och andra passera förbi när man stod där i begrepp att köpa en 24:a till min Canon Ftb, eller pruta på utgången tri-x någon gång under 80-talet. Som i alla kärleksrelationer så har det kantats av fina stunder, såväl som hårda sådana.


Efter ett par år så fick jag anställning där och har jobbat där till och från under några år.


Jag tänker så här, visst är det trevligt med det digitala. Men vart ska jag gå nu när jag behöver Ilfords film på 3200 ASA till min Mamiya? Vart ska jag lämna in film för att få det framkallat och kopierat? Vem kan svara på frågor om min Linhof storformatare? Hur ska jag nu bete mig om jag vill slänga käft med Djurling eller Mats?


En institution med kärv karaktär har gått i graven och det känns som om likriktningen har vunnit ytterligare ett slag. Alla fåglar är fiskmåsar. Alla blommor är maskrosor. Alla bilar är Volvo och alla fotohandlare består av internethandlare eller fjuniga småchippar.


Som en hyllning till Kameradoktorn och Dox tar jag mig en öl och plåtar upp en rulle tri-x med min Nikon F.




Skål och tack, Mats, Lars, Håkan, Madde, Tommy, Christer, Lasse, Mia, Nilla, Micke, Thomas, Per och Tina




Bådde
 

avslutad131111

Avslutat medlemskap
tråkigt

Tråkigt att Kamera-Doktorn stängt - har köpt alla mina (nya) kameraprylar där under de sista säkert 20 åren. Pratade med dom under konkurrsutförsäljningen och anledningarna till det hela tycks vara:

- lövtunna marginaler - nere på 17% på slutet, kopplat till att folk gärna kom in och frågade om råd men sedan köpte på nätet -- svårt att prismässigt konkurrera
- ett stort inbrott som tydligen skapat ett litet hål i finanserna
- minskad kundinströmning under 2007 pga av de stora byggställningarna utanför

Sedan kan man ju själv fundera på att KD kanske fastnat lite i gamla spår vilket ju märkts på att halva affären varit fotopapper sedan urminnes tider vilket kanske skulle kunnat förändras en del...

Hur som helst tråkigt att denna epok är över - någon köper säkert upp namnet men i övrigt är det ett avslutat kapitel. Själv passade jag på att köpa på mig lite prylar vid utförsäljningen och har bland annat ett stort filmlager i frysen nu samt ett flertal extra minneskort!

Bland bra affärer i Stockholm kan man ju slå ett slag för LP-foto som är en trevlig affär för begagnat och film samt auktioner! Trevlig personal och bra service!

Jon
 

Graal

Avslutat medlemskap
bobadly skrev:
...........Som en hyllning till Kameradoktorn och Dox tar jag mig en öl och plåtar upp en rulle tri-x med min Nikon F......../B]


För bara 1½ - 2 år sedan stod anrika Orrefors och Kosta/Boda på ruinens brant och var konkursamässigt. Idag verkar affärerna gå bättre efter att ett totalt nytänkande med nya koncept som ska hjälpa upp glaset och givetvis efter stora nyinvesteringar (dock inte i glas utan i outletförsäljning av kläder och diverse annat som ska locka folk till glaset). Vi får hoppas att det lyckas men man vet aldrig. Att sälja svenskt "handgjort" glas idag är kanske inte det enklaste? Kanske lika svårt som att sälja film, analoga kameror eller diaprojektorer? Om det är som någon skrev, att halva affären bestod av traditionmellt fotopapper är det kanske inte så konstigt? Fast privat bildutskrift på skrivarpapper verkar ju inte heller vara värst populärt, Inte mycket trådar eller intresse kring det som det verkar. Räcker kanske att ha bilderna i datorn för de flesta? Jag vart är fotobranchen på väg kan man fråga? Vi som sysslar med analogt får väl snart koka vår Tri-X själva? Ölet däremot, går tydligen att sälja fortfarande....
 

fhe

Aktiv medlem
Re: tråkigt

JonR skrev:
- minskad kundinströmning under 2007 pga av de stora byggställningarna utanför
Det där är kanske att ta i. Byggställningar eller inte så ligger lokalen på ett ställe dit man knappast går om man inte är på väg till dem och då tror jag inte man stoppas av ett par byggställningar. Det finns naturligtvis en teoretisk möjlighet att de fått en enstaka kund som råkat passera dem påväg från tunneln men det måste höra till undantagen.

Ska man skylla på det där kan man lika gärna passa på att skylla på att trotoarerna på den delen av Birger Jarlsgatan har varit uppbrutna större delen av förra året.

I övrigt håller jag med dig, tycker det är trist och jag brukade handla där både för att jag gillade dem och för att de oftast antingen hade det jag ville ha eller tog hem så snabbt som möjligt och ringde när sakerna kommit hem.

Bland bra affärer i Stockholm kan man ju slå ett slag för LP-foto som är en trevlig affär för begagnat och film samt auktioner! Trevlig personal och bra service!
Det trista (enligt min ringa mening) med LP-foto är att de gjort det till sin grej att vägra digitalt. Oavsett hur kul man tycker det är med film så känns det som om det drastiskt kommer att påverka deras överlevnadsmöjligheter, inte minst med lokal på regeringsgatan.
Men visst är det bra att de finns, speciellt sen de fick tillskott från Vito.
 

lpfoto

Ny medlem
Re: Re: tråkigt

fhe skrev:
Det där är kanske att ta i. Byggställningar eller inte så ligger lokalen på ett ställe dit man knappast går om man inte är på väg till dem och då tror jag inte man stoppas av ett par byggställningar. Det finns naturligtvis en teoretisk möjlighet att de fått en enstaka kund som råkat passera dem påväg från tunneln men det måste höra till undantagen.

Ska man skylla på det där kan man lika gärna passa på att skylla på att trotoarerna på den delen av Birger Jarlsgatan har varit uppbrutna större delen av förra året.

I övrigt håller jag med dig, tycker det är trist och jag brukade handla där både för att jag gillade dem och för att de oftast antingen hade det jag ville ha eller tog hem så snabbt som möjligt och ringde när sakerna kommit hem.

Det trista (enligt min ringa mening) med LP-foto är att de gjort det till sin grej att vägra digitalt. Oavsett hur kul man tycker det är med film så känns det som om det drastiskt kommer att påverka deras överlevnadsmöjligheter, inte minst med lokal på regeringsgatan.
Men visst är det bra att de finns, speciellt sen de fick tillskott från Vito.
Kära vänner! Beslutet att avstå från digital fattade för en 5-6 år sedan när Dustin sålde Pentax-kompakten billigare än vad jag betalde när vi köpte in den från Pentax!
Sen att jag tycker att digital-kamerorna är lika upphetsande som en mobiltelefon efter en kvart är ingen hemlighet (bra att dokumentera med men som objekt betraktat helt ointressant för en prylgalning som mig).
Men det är klart att det har varit tuffa år för oss alla i branschen och att vi på LP FOTO kommer sakna Kameradoktorn vi behövde verkligen en Riktig fotobutik som kunde skicka upp alla kunder som behöver reparera sin Nikon, Canon mm dessutom kanske köpa det där motljusskyddet eller begagnade filtret.
Men självklart är våra samlarauktioner det vi försöker leva på om man bortser från reparationerna.
Jag hoppas att jag får se mina vänner på Kameradoktorn i en annan skepnad i branschen och att SP, Yfo och de andra kan ta upp lite av den fallena manteln från KD så Stockholm fortfarande kan ha flera "riktiga" fotobutiker.
PS. Vi flyttade till Regeringsgatan från Rådmansgatan för att spara hyra (120000/ om året 50KVM större nu) och komma närmare "Doktorn". :-(
DS
 

fhe

Aktiv medlem
Re: Re: Re: tråkigt

lpfoto skrev:
Kära vänner! Beslutet att avstå från digital fattade för en 5-6 år sedan när Dustin sålde Pentax-kompakten billigare än vad jag betalde när vi köpte in den från Pentax!
Trist läge, har flera gånger hört små TV-handlare som gnäller på samma sak i den branchen "Jag kan lika gärna handla mina saker på elgiganten som hos min distributör".

Förstår (och till viss del beundrar modet) ert beslut. Jag är bara rädd att det leder till att ni blir för nischade för att klara er. Fast då får ni väl byta inriktning :) Lycka till och tack för inhoppet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS