Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameradoktorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Beställde och betalade för ett Zeiss Otus 85 1,4 Demo-objektiv på Kameradoktorn i Stockholm. Fick till mig från hyggligt välunderrättade källor att det inte var troligt att det var Demoobjektiv, utan snarare begagnat objektiv i toppskick. Tänkte om någon som vet hur det skulle kunna ligga till. Eftersom jag inte bor i Stockholm vet jag inte om Kameradoktorn haft Zeiss Otus hemma för Demo, men de flesta entusiaster i Stockholm borde väl ha koll på det, hoppas jag.

Egentligen skiter jag i om gluggen är Demo i nyskick eller begagnat i nyskick. Men ett demoobjektiv tänker jag oftast är ett friskt objektiv som inte gör någon potentiell köpare missnöjd, medans ett begagnat i nyskick väcker frågor om varför man inte vill ha kvar gluggen. Speciellt dyrare pjäser.

Kan väl egentligen inte spela någon större roll om gluggen fungerar bra, Men det finns skillnader mellan demo och begagnat.
1/ Demo ska ha full garanti.
2/ Begagnat köpt hos ÅF har oftast en reducerad garanti. Ibland ingen.

Om nu gluggen är en returnerad eller inbytt begagnad vara borde det anges av ÅF. Men säger ÅF att det är demo och med full garanti finns ingen anledning till misstro.

Sedan är det mycket vanligt att folk (om nu gluggen varit såld och sedan inbytt) köper och säljer i princip nya saker av helt andra anledningar än att varan är dålig. Jag har själv gjort det ett antal gånger p g a ergonomiska skäl som vikt eller att jag märkt att prylen inte används p g a dubblering.

Till exempel: Jag hade 105 mm glugg (macro) samt en 135:a med samma ljusstyrka. 135:an såldes nästan omgående då jag fann att 105:an räckte och dessutom hade macro 1:1 samt VR.

Du har helt rätt i det du skriver och de ger full garanti så jag borde väl inte vara misstänksam. Det väcktes bara lite paranoia då jag fick till mig att Demo av Zeiss Otus skulle vara osannolikt. Jag testar och synar ju i vanlig ordning hemma så det är nog lungt.

ANNONS
Götaplatsens Foto