Annons

Kamerahus för fågelfoto budget 10k

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersF1

Medlem
Då förstår jag att det är mer än ISO som begränsar mig! Men det kommer dröja tills jag har råd att uppgradera mitt 600/6.3 så det får ändå bli på kamerahuset jag lägger krutet just nu. Angående stativ förstår jag att det gör skillnad vid sittande fågel. Men vid foto av fågel i luften måste man väl ändå få ner slutartiden så pass att stativ typ inte borde spela någon roll för skärpan på en enskild bild? Sen blir det såklart jobbigt att hålla i eländet en hel dag, men det är ett annat problem.
 

larjo

Aktiv medlem
....Men hur bär sig de duktiga fotograferna åt för att ta skarpa fågelbilder i dåligt ljus? Minns en bildserie på bland annat flygande röd glada i snöfall. Är det svindyra proffskameror med superbra isoprestanda? Eller mer ljusstarka objektiv?
Tyvärr är inte utrustningen hela sanningen.
Det ligger mycket träning och en den del talang bakom för att få en bra bild...
 

AndersF1

Medlem
Tyvärr är inte utrustningen hela sanningen.
Det ligger mycket träning och en den del talang bakom för att få en bra bild...
Hej Larjo! Superdum fråga från mig här från mig, men hur tränar man då? Hittade bilden på gladan här: http://m.yourshot.nationalgeographic.com/photos/7947521/
Tycket det ser ut som fin skärpa trots uppenbart dåliga ljusförhållanden och rörligt mål, kan talang kompensera för slutartid där? För mig verkar det vara trolleri!
 

Bengf

Aktiv medlem
En duktig fotograf är en mycket komplex fråga, som jag ser det så skiljer det nog ingenting mot andra kunskaper som personer kan ha, en bra snickare, en duktig tecknare/målare av tavlor, listan kan göras lång. bygga ett hus kan nog göras på olika sätt, men grunderna är lika, den med lång erfarenhet blir färdig snabbare än nybörjaren.

Erfarna och skickliga fotografer böjer jag mig ödmjukt för, dom är jäkla duktiga alltså, och kan givetvis ta många bra bilder även med en billigare kamera, dom har precis som den händige personen ( som förmodligen började att snickra i källaren redan som mycket ung med farsan, plockade isär mopeden som 10 åring osv.

Duktig fotograf är som jag ser det under ständig utveckling av kunskap, en del väljer nog olika typer av motiv, några blir mästare på landskaps bilder, andra på djurbilder, djurfotografer har ofta ett jäkligt stort tålamod, och mycket kunskap om djurs beteende, dom bästa sportfotograferna är skickliga på att läsa av och förutse rörelse mönster, det ligger jobb bakom att bli en bra fotograf det är ett som är säkert.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag tycker att du till att börja med skulle allt krut på att förstå hur brusreducering och skärpning i lightroom/photoshop fungerar. Det kommer att ge mycket mer än ett nytt kamerahus, och det är dessitom något du har användning för oavsett vilken utrustning du jar.

Bilden på Gladan är inte så högupplöst, men av det man kan se är den faktiskt INTE mörkvärdigt skarp, däremot är den välbehandlad så att t.ex. komtraster framträder tydligt, vilket gör att den ser skarpare ur än den är
 

Bengf

Aktiv medlem
Hej Larjo! Superdum fråga från mig här från mig, men hur tränar man då? Hittade bilden på gladan här: http://m.yourshot.nationalgeographic.com/photos/7947521/
Tycket det ser ut som fin skärpa trots uppenbart dåliga ljusförhållanden och rörligt mål, kan talang kompensera för slutartid där? För mig verkar det vara trolleri!

Har sett bilden förut och det verkar som trolleri, ser ut som ändå solen på något sätt letat sig fram bland snöflingorna och träffat Gladan exakt. kan vara en mycket skicklig bildbehandlare också, ( inge snö framför linsen verkar konstigt )- bilden är snusren och superskarp.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej Larjo! Superdum fråga från mig här från mig, men hur tränar man då? Hittade bilden på gladan här: http://m.yourshot.nationalgeographic.com/photos/7947521/
Tycket det ser ut som fin skärpa trots uppenbart dåliga ljusförhållanden och rörligt mål, kan talang kompensera för slutartid där? För mig verkar det vara trolleri!
Skulle tro det är taget på ganska nära håll, kanske åtta tio meter eller så, vilket förstås fordrar en del tur. Åtel, gömsle, tålamod och åter tålamod kan hjälpa turen på traven. Bra bildbehandling, tur med ljuset eller möjligen blixt. Fåglar gillar att starta och landa i motvind. Gömsle placerat så att fotografen hade sol och vind i ryggen kan också hjälpa turen. Bra autofokus ser till att det blir skarpt, många bilder/sekund ser till att vingar och fjädrar fångas i rätt ögonblick.

Dvs kombination kunskap om platsen, motivet, och utrustningshantering, samt förberedelser, tid tålamod och tur.
.
 

PMD

Aktiv medlem
Hej Larjo! Superdum fråga från mig här från mig, men hur tränar man då? Hittade bilden på gladan här: http://m.yourshot.nationalgeographic.com/photos/7947521/
Tycket det ser ut som fin skärpa trots uppenbart dåliga ljusförhållanden och rörligt mål, kan talang kompensera för slutartid där? För mig verkar det vara trolleri!
Spekulation:

Gömsle för att komma nära fågeln, mycket ljusstarkt objektiv, tur med ljuset (solen tycks bryta igenom snöfallet lite grann) samt en mycket van fågelfotograf (för att bli riktigt bra på någonting behöver man öva cirka 10000 timmar sägs det) som dessutom är duktig på bildbehandling.
 
ANNONS