Annons

Kamerainställning SHQ el HQ

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Hej
Jag har inte riktigt förstått detta med olika bildkvaliteer på digitalkorten vid fotografering. På min kanera kan man välja Tiff (vilket tar aldeles för mycket utrymme för mig) eller jpg i SHQ,HQ och SQ. Jag har för säkerhetsskull för det mesta fotat i SHQ. Men gör detta någon skillnad om båda är i 2048 X 1536. Jag blir inte riktigt klok på detta. Jag säger att jag tar den högre för säkerhets skull och sambon säger att det inte spelar någon roll. Vore kul att veta inför sommarsemestern (4v i Frankrike).

Skillnaden mellan SHQ, HQ etc är olika grad av (förstörande) komprimering. Dvs du tappar detaljer i bilden ju mer komprimerad den är.
Det är alltså inte storleken på bilden (antal pixlar) som skiljer. Däremot kommer storleken på bildFILEN att sklija eftersom komprimeringen tar bort data (representeras i antal "Megabyte")

Du bör se skillnad. Om du inte gör det... - ja då kan du köra på den lägre kvaliteten och spara plats. Men som sagt, det ÄR skillnad och du måste betämma vid fotograferingen vilken kvalitet du vill ha. Det går inte att "rädda" senare. Data (detaljer) är förlorade. Du ser skillnaden som sämre "lyster" i den mer komprimerade bilden.

Senast ändrad:
HQ är (gissar jag) hårdare JPG-komprimerad än SHQ. Det kan synas en liten liten skillnad i bilderna. Kolla runt konturer i bilden så ser du lättast komprimeringsartefakterna.

Ingen skillnad för ditt öga? Då är valet enkelt, kör HQ.

(Tibor hann före...)

Tack..

För svaren. Då tror jag att jag fortsätter som förut med SHQ. Tycker mig se en liten skillnad på vissa bilder. Förstår nu också var i skillnaden är.

Sambon har dessutom kommit över en billlig bärbar dator så plötligt blev minnesmängden inte samma problem längre.

Skillnaden mellan SHQ eller HQ är komprimeringsgraden. Skillnaden ser du främst i ytor med fina detaljer då det försvinner först. Är det också väldigt stora variationer i en tonskala, säg mörkblått till ljusblått så kan du även få så kallad banding i dessa områden då vissa färgtoner så att säga klumpas ihop.

ANNONS
Götaplatsens Foto