Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameran som är ganska bra på allt? Med tonvikt på film. Finns den? Trots lång och omöjlig kravlista!

Produkter
(logga in för att koppla)

AAVERDAL

Aktiv medlem
Hej.

Jag hjälper en vän med att klura på en kamera som skall ha lite för många egenskaper. Finns den?

Det skall filmas gymnasitkuppvisningar 20-80 meter bort, lite dåligt med ljus
Ungdomar som åker skidor i park, antingen på avstånd eller åkandes bredvid
Lätt att ha med i backen

Jag har sagt att de skall kika på ett gäng kameror men det blir för mycket pengar. (Insta 360, videokamera och en kompakt)

Min tanke är en kompetent kompaktkamera som har en del zoom och anständiga lågljusegenskaper.
Finn den?

För mycket pengar är ju som relativt och på samma sätt det som tillsammans med önskat resultat är det som sätter gränserna. Jag skulle säga nej! Den kameran finns inte. I vilket fall inte en kamera som ersätter ditt förslag (Insta 360, videokamera och en kompakt), i vilket fall inte till en lägre kostnad. Ja eller??? en av modern mobil kan kanske eg ge tillräckligt, ok på allt, inte riktigt riktigt bra på något. Bara en tanke.

Min tanke är en kompetent kompaktkamera som har en del zoom och anständiga lågljusegenskaper.

Vad sägs om en kompakt systemkamera med en telezoom och en vid-normalzoom istället? Du lär inte hitta någon kompaktkamera med det brännviddsomfång du verkar behöva som också är ljusstark. Det är också ett faktum att ju mindre sensor desto mer besvärande är dåliga ljusförhållanden (även om det finns bra antibrusmjukvara numera, men de programmen är inte gratis de heller).

Vet inte, men har inte Panasonic bra rykte vad gäller filmning och några rätt behändiga modeller? Ingen erfarenhet, bara slänger ut en krok.

Hur stor är budgeten?

Det närmaste du kommer är Sony Rx-10 om du också ska kunna fota på avstånd upp till 80 m som du sa. Den finns fortfarande att få tag på i några butiker:

Jag testade den en gång för 5-6 år sedan och blev förvånad att det fanns en allt i ett kamera med så pass snabb AF som klarade rörliga föremål.

Det närmaste du kommer är Sony Rx-10 om du också ska kunna fota på avstånd upp till 80 m som du sa. Den finns fortfarande att få tag på i några butiker:

Jag testade den en gång för 5-6 år sedan och blev förvånad att det fanns en allt i ett kamera med så pass snabb AF som klarade rörliga föremål.
Tack för tipset. Det blev en sådan. Hoppas de blir nöjda.

ANNONS
Götaplatsens Foto