Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerarem - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Den som det visste... Jag har svårt för remmar. Det jag har använt mest är 3-Way Strap från Joby
Den där var ju riktigt fiffig! Jag gillar att använda handlovsrem, speciellt med en lite lättare kamera, men det kan snabbt bli bökigt när man t.ex. ska stiga ombord på en buss och fippla med betalningsmedel och sen hålla i sig stadigt när bussen börjar köra rally på gatorna.

Att snabbt kunna hänga kameran runt halsen är jättebra.
 

AFJ

Aktiv medlem
Så har jag då gjort min första lilla fotopromenad med Peak Design Slide på min Canon 5DmkIV och med 70-200 4L. Ingen större utmaning direkt men det kändes i alla fall mycket bra. Kameran hänger betydligt mera still än med Black Rapid. Det är en stor fördel när man stökar runt med annat än att just fota.

Jag har också "torr-simmat" med mitt 100-400 och det känns också helt OK.

Enda lilla nackdelen som jag tycker mig märka är att remmen "skär in" lite mer mot halsen än vad jag minns att Black Rapid gör. Kanske kan bli ett problem med tung utrustning under längre tid.

Jag hade också gärna sett att remmen var någon decimeter längre. Känner att jag ofta vill ha kameran ganska lågt hängande. Lite förvånad över det eftersom jag är rätt kort - måste vara kulmagen som spelar in. :) Det är i alla fall föredömligt enkelt att justera längden efter behov.

Nöjd.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har bara provat Black Rapid förutom nikons originalremmar som jag monterat bort numera. Det är synd att stativgängan är upptagen när remmen används. Annars är de bra när man behöver ha fria händer och snabbt komma till skott.
 

martley

Aktiv medlem
Nackdelen med att hänga kameran på axeln är att man mer eller mindre omedvetet lyfter lite på axeln för att kameran inte ska halka av, det är ju en ganska dyr pryl som man inte vill tappa. Det är i alla fall ett ergonomiskt problem som kan orsaka ryggproblem i längden, särskilt med en tung kamera med stort tele. Bättre då att hänga kameran diagonalt eller ha den runt halsen. diagonalvarianten kräver dock en något längre rem för att få samma smidighet när kameran ska användas.
 
ANNONS