Annons

Kameraryggsäck anpassad för cykling med plats för stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niiils

Ny medlem
Har under en längre tid ägnat mig åt cykelsporten (landsvägscykling) och har nu även fått upp intresset för digitalfoto! Inser att det hade varit väldigt kul att börja kombinera dessa två intressen, ta en paus efter några timmars trampande och bli lite kreativ :) Men för att det överhuvud taget ska fungera måste jag på ett smidigt sätt kunna få med utrustningen på cykeln.

Har kollat runt på lite väskor och har hittat några som verkar väldigt bra och anpassade för träning (t.ex: http://products.lowepro.com/product/Photo-Sport-Sling-100-AW,2270,4.htm)

Dock har jag ett problem.. älskar att cykla på kvällen när det kan vara skymning och ganska mörkt + att jag även fotar mycket macro.. dvs jag måste få med mig mitt STATIV.

Väskan jag länkade ovan verkar inte ha något stativfäste, någon som vet en motsvarande väska som har det? Själv har jag inte lyckats hitta något.

Funderar istället lite på Flipside 200 http://products.lowepro.com/product/Flipside-200,2082,14.htm
men den känns inte som den ultimata träningsväskan direkt.. sen känns även stativfästet lite klent för en ganska så aktiv miljö, någon som har någon kommentar på detta?

Hade varit grymt tacksam om någon kan tipsa om en produkt som kan lösa mitt problem :)
Eller om du har en annan ingång som jag inte ens har funderat på?

Tack så mycket // Anton

Väskan jag länkade ovan verkar inte ha något stativfäste, någon som vet en motsvarande väska som har det? Själv har jag inte lyckats hitta något.
Tänk spännrem. För det mesta går det att med hjälp av ett par spännremmar och lite fantasi fästa ett stativ på en ryggsäck även om ryggsäcken inte är tänkt för att användas med ett stativ.

Det kanske är bättre att transportera stativet på pakethållaren? Med en massa tyngd på ryggen så får du hög tyngpunkt och sämre balans. Tunga saker ska man ha lågt.

Nu är jag ingen flitig stativanvändare, däremot cyklar jag mycket (eller gjorde förut iallafall). Har du funderat på att använda själva cykeln som stativ, med hjälp av klämmor och annat? Det kräver förstås lätt kamera, men ändå.

Min lösning när jag var ute och långcyklade förra året var att skippa systemkameran och ta med LX3an och ett klämstativ.

Du har troligen igen pakethållare, men väl ram. Fäst stativet på ramen och därefter utvändigt på rygga/mage eller i handen för sista biten till fototillfälle.
glhf

En Kata 3N1-22 (eller 33) brukar jag ha när jag cyklar till jobbet - den har också stativfäste som tillbehör. En annan variant (om pakethållare finns) är en cykelväska typ portfölj (tex Vaude el Ortlieb) - en gammal kamerainsats från en Tenbaväska har jag stoppat i min vaudeväska och stativet spänner man fast ovanpå - fungerar utmärkt!

Jag skulle rösta för den sportigare varianten du länkar till. Sen är ju frågan om målet med dina cykelturer. Är det träning då du vill ha med kameran eller är det en fototur men du gillar att cykla och tar cykeln dit?

Stativfrågan borde gå att lösa genom att bygga någoit du fäster i sadelstolpen. Jag har gjort en variant med stativgänga som man fäste runt styret. Stabilt som ett stativ blir det ju inte men det funkar till rätt mkt.

*Skall jag ha med kameran slänger jag oftast bara ned den i lämplig ryggsäck tillsammans med allt annat jag skall ha med på turen.
*Köp en styrväska som rymmer kameran. Borde funkar rätt bra på landsväg.
*Sy fast spännen på en mindre fotoväska som passar bröst och avbärarrem på din camel-back/ryggsäck. Denna bär du alltså på bröstet tillsammans med din favvoryggsäck på ryggen.

Jag cyklar mkt och fotar mkt cykel. Oftast har jag bara kameran i en black rapid och sen får den slänga bäst den vill på ryggen. Dock funkar ju inte detta direkt till träningsturer.

På cykelsemester är en styrväska oslagbar! En väska som sitter fast i styret och stabiliseras av snoddar ner till framhjulet rymmer det mesta som behövs. Är den dessutom inredd med speciellt skuret plastinrede speciellt för din kamera, desto bättre! Bara att öppna och rycka upp kameran! När man går från cykeln är den bara att häkta av och hänga över axeln.

Min hette Karriomor, men den kanske inte finns längre. Stativet skulle jag nog fästa på ramen med remmar.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto