Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kameratips efterlyses
- Trådstartare samaka
- Start datum
and30ers
Aktiv medlem
På jakt efter en kamera som ej fokuserar i all oändlighet när man ska ta bilder inomhus.
Skillnaden mellan olika kompaktkameror under 3K är nog hårfin, alla är lika dåliga så du kan lika gärna köpa en Ixus 105 för 888kr. http://www.elgiganten.se/product/foto-video/digital-kompaktkamera/IXUS105ISBWN/canon-ixus-105-is
Nästa steg bättre kompaktkamera är Canon S95 för 3690kr http://www.webhallen.com/hemelektronik/113586-canon_powershot_s95-svart
Nästa steg igen är Lumix GF1 med 20/1.7 som tar bättre bilder inomhus i svagt ljus, kostar 5290kr. http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=GF1svart20
Billigaste systemkameran oavsett fabrikat är alltid ännu bättre, men inte lika kompakt såklart.
samaka
Ny medlem
OK
Har en Fuji finepix, system med motorobjetiv, men den börjar ge upp och slutar fungera i tid och otid, men den fokuserar snabbt inomhus och är helt suverän på den punkten.
Nyligen köpte jag en olympus SP800UZ och den är helt hopplös!! fokuserar hur länge som helst, nästan omöjligt att ta bra kort inomhus eftersom ögonblicket man skulle fånga för länge sedan är förbi när den har fokuserat klart...
Var sugen på en lite mindre kamera som jag kan använda inomhus.
Har en Fuji finepix, system med motorobjetiv, men den börjar ge upp och slutar fungera i tid och otid, men den fokuserar snabbt inomhus och är helt suverän på den punkten.
Nyligen köpte jag en olympus SP800UZ och den är helt hopplös!! fokuserar hur länge som helst, nästan omöjligt att ta bra kort inomhus eftersom ögonblicket man skulle fånga för länge sedan är förbi när den har fokuserat klart...
and30ers
Aktiv medlem
När behöver du 840mm brännvidd inomhus, stort hus antar jag
Olika användare upplever samma kamera olika snabb, beroende på vad man använt tidigare.
Såhär skriver Cyberphoto om SP800:
"Hastighet: Den startar relativt snabbt under 1 sek. Fokuseringen tar ca 0.5-2 sek beroende på brännvidd, motiv och kontrast. Inga större problem att hitta fokus även om ljuset tryter tack vare AF-hjälpbelysning, och inom belysningens räckvidd förstås."
Jämför t.ex. med en Canon EOS 7D som tar 0,1s att starta, AF tar 0,15-0,20s, slutarfördröjning 0,059s.
Såhär skriver dpRreview om Panasonic GF1:
"The GF1's performance was always going to be judged by the typical mid-range SLRs it competes with on price. And whilst it can't quite keep up with most modern SLRs, it's really not far off (and is sufficiently close for most typical users of this kind of camera). Not quite as fast as an SLR, but a lot faster than 99% of them when used in live view mode... and a lot snappier than pretty much every compact camera on the market."