Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kameraval a710 is VS. a640
- Trådstartare RG
- Start datum
dsa1979
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Ska köpa ny kamera efter jul vilken är bäst Canon Powershot a710 is eller Canon Powershot a640?
Personligen så skulle jag satsa på A710IS.
Och detta grundar jag på att jag är skeptisk till kompaktkameror med 10 MP. Vidare så är väl A710IS bra mycket billigare.
Sedan är det ju inte direkt någon nackdel att A710IS har IS
Kommer förmodligen själv att köpa en A710IS nästa år (om den finns kvar..)
Lycka till!
/Daniel
Karlsson
Aktiv medlem
Re: Re: Kameraval a710 is VS. a640
Jag skulle nog också titta närmare på 710IS pga. storlek samt bildstabilisator!
Men är du helt säker på att A640 brusar mer än 710IS? 640:n har en större sensor.
Citat från Cyberphoto om A640:
"Kort och gott ger A640 bland de bästa bilderna vi hittills har sett från en kompaktkamera. Optiken är mycket bra och ger bra skärpa långt ut i hörnen. Mycket detaljer och god färgåtergivning. Bruset på ISO 80, 100 och 200 är klart under kontroll. ISO 400 ser rätt okej ut (fungerar garanterat till tämligen brusfria A4) men vid 800 blir det naturligtvis mer framträdande. Kromatisk aberration existerar knappt."
dsa1979 skrev:
Och detta grundar jag på att jag är skeptisk till kompaktkameror med 10 MP. Vidare så är väl A710IS bra mycket billigare.
Jag skulle nog också titta närmare på 710IS pga. storlek samt bildstabilisator!
Men är du helt säker på att A640 brusar mer än 710IS? 640:n har en större sensor.
Citat från Cyberphoto om A640:
"Kort och gott ger A640 bland de bästa bilderna vi hittills har sett från en kompaktkamera. Optiken är mycket bra och ger bra skärpa långt ut i hörnen. Mycket detaljer och god färgåtergivning. Bruset på ISO 80, 100 och 200 är klart under kontroll. ISO 400 ser rätt okej ut (fungerar garanterat till tämligen brusfria A4) men vid 800 blir det naturligtvis mer framträdande. Kromatisk aberration existerar knappt."
AFJ
Aktiv medlem
Hej
Jag har en A710 IS och den är helt OK. Det jag retar mig på är att det tar väldigt lång tid mellan blixtbilder, ibland 4-5 sekunder vilket kan vara irriterande. Dessutom blir det röda ögon vid blixt oftare än jag tycker att det borde bli. Den är också ganska brusig vid höga ISO (men det är väl de flesta kompakter).
Alla dessa "brister" är lite irriterande eftersom jag köpte den med syftet att använda som "party-kamera".
I dagsljus är den suverän och det stora zoom-omfånget gör att den går att använda till mycket.
Trevligt med alla manuella inställningar också och givetvis IS.
Om den är bättre eller sämre än 640 har jag ingen aning om men pixelantalet räcker i alla fall gott och väl!
Mvh
Anders
Jag har en A710 IS och den är helt OK. Det jag retar mig på är att det tar väldigt lång tid mellan blixtbilder, ibland 4-5 sekunder vilket kan vara irriterande. Dessutom blir det röda ögon vid blixt oftare än jag tycker att det borde bli. Den är också ganska brusig vid höga ISO (men det är väl de flesta kompakter).
Alla dessa "brister" är lite irriterande eftersom jag köpte den med syftet att använda som "party-kamera".
I dagsljus är den suverän och det stora zoom-omfånget gör att den går att använda till mycket.
Trevligt med alla manuella inställningar också och givetvis IS.
Om den är bättre eller sämre än 640 har jag ingen aning om men pixelantalet räcker i alla fall gott och väl!
Mvh
Anders
eldaren3
Avslutat medlemskap
G7 är en bättre kamera om inte priset spelar någon rollRobin Gyllander skrev:
Men vilken är bäst om man slänger in powershot s3 is. (priset har ingen betydelse)
RG
Avslutat medlemskap
eldaren3 skrev:
G7 är en bättre kamera om inte priset spelar någon roll
Jag menar att priskillnaden mellan s3 is, a710 is och a640 inte har någon betydelse.
AFJ
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Men vilken är bäst om man slänger in powershot s3 is. (priset har ingen betydelse)
S3 är en bättre kamera än 710 IS. Den tar något bättre bilder och har en fantastisk zoom och vinklingsbar skärm. Är lite snabbare mellan bilderna. Sökaren är bättre
Enda nackdelen är att den är lite större och inte går ner i fickan.
Detta omdömme baserat på att jag äger en S2 som är föregångaren till S3 (det skiljer lite vad jag förstår).
G7 får ju fin kritik men en del testbilder jag sett är lite tveksamma. Kolla t ex Cyberphotos testbilder på höga ISO - inte smickrande för G7:an.
Jag har inte sett en G7 live än men får tillfälle att kolla på en i helgen - skall bli skoj.
Mvh
Anders
AFJ
Aktiv medlem
eldaren3 skrev:
Titta o läs tidningen FOTO som testat G7 i senaste numret, dom är mycket positiva...
Precis vad jag sa - testerna är positiva - jag blev dock lite skrämd av Cyberphotos testbilder på höga ISO - där är G7 sämre än de flesta andra Canon kameror inklusive de vi talat om här och IXUS modellerna.
Men kanske var det något fel på deras ex eller testmetod?
Mvh
Anders
Lieden.se
Aktiv medlem
Canons batterier håller dock längre och laddas upp snabbare än vanliga batterier. Köp ett extrabatteri så klarar du dig i alla lägen.Robin Gyllander skrev:
jag tycker inte om g7:an pga att den inte kan ta vanliga batterier.
Mvh, Ulf
RG
Avslutat medlemskap
Lieden.se skrev:
Canons batterier håller dock längre och laddas upp snabbare än vanliga batterier. Köp ett extrabatteri så klarar du dig i alla lägen.
Mvh, Ulf
G7:an är för dyr jag är ledsen om jag utrycke mig oklart tidigare.
MVH robin