Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraval Sony DSRL - A380 eller A700

Produkter
(logga in för att koppla)

Spectre

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag hoppas få lite råd angende köp av kamera.

Jag har varit inne på att köpa en Sony A700, men av lite orsaker har detta senarelagts.
Nu har Sony kommit med en ny serie. bl.a. A380, med fler pixlar mm och andra funktioner.

Vilken ska jag välja??
A700 har CMOS Sensor, A380 har CCD

Men jag vill ha en Bra kamera, med bra bilder mm.
Jag har fastnat för A700 men blivit fundersam över A380..

Någon som kan komma med förslag åt mig.
Fördelar nackdelar.
Vore väldigt tacksam för några bra svar :D

Önskar alla en trevlig sommar :D

Mvh
Micke

Det är inte ett helt lätt val - det är lite som att välja mellan att äta ett gott äpple eller att gå och spela fotboll...

Dessa två kameror har naturligtvis många egenskaper som är i stort sett lika, men det finns också en hel del som skiljer - de har helt enkelt olika tilltänkta användningsområden, där de excellerar (men självfallet går ändå det allra mesta att plåta med vilken som helst av dessa båda.

För snabba ryck, sport, aktion, dåligt ljus etc., då lyser A700:an, den har större och ljusare sökare och är väsentligt rappare på det mesta. I lite lugnare förhållanden, där du har mera tid att tänka och komponera, där lyser A350/A380. Dessa har uppenbarligen marknadens bästa bildsensor - deras CCD-sensorer "gör mos" (bildmässigt) av alla marknadens snabba CMOS-sensorer. Ger bättre färgåtergivning, bättre gradation, bättre dynamik och högre upplösning än vad andra APS-C kameror kommer upp i.

CMOS-sensorer (som i A700) ger mycket lägre brus vid höga ISO-tal än CCD-sensorer (A350/A380), men de senare ger som sagt istället tydligt bättre bildresultat.

Sedan är ju A380 (tillsammans med A300/A330/A350) helt ensamma på marknaden med att ha ett fungerande LiveView-system med utvinklingsbar skärm. I LV-läge fokuserar den på runt 0,3 sekunder (beroende på valt objektiv), medan Nikon, Canon etc behöver 2,5 till 3 sekunder på sig... Med någon av dessa fyra kameror (A300...A380) kan man komma hem med bilder som annars skulle vara omöjliga att få. Fotograferandet blir mycket mera diskret. Man behöver inte köra "en stor svart klump" i nyllet på barn, djur eller "vanliga vuxna", så därför är det lätt att få mycket naturligare bilder, befriade från ansträngda "fotominer"..

A700 är helt klart den DSLR på marknaden som är mest ergonomiskt utformad - den är minst "i vägen" när man ska använda den till att fota med. Den är underbar att hantera, och har det bästa grepp jag har hittat. Till skillnad från de andra märkena har den inte heller en massa oändligt djupa menyer att bläddra sig vilse i t.ex.. Jag har också kunnat konstatera att det är en kamera som är SYNNERLIGEN omtyckt av sina användare.

Expressen eller Aftonbladet? :) DET är en baggis i jämförelse...
.

Senast ändrad:
A700 om valet står där emellan och du har råd. Tveklöst.

Skulle köpt en 700 om den funnits när det var dags att handla. Det blev en 300 i stället. Ska nog skaffa 700ans efterträdare när den nu kommer.

Tack för era råd :)

När jag har varit runt i allmänhet och tittat/hållt kamerorna så har A700 suttit som Klistrad i handen på mig. Nik.. & Can har greppet inte känts bra. En andra orsak till just Sony är att jag har äldre minolta-objektiv som passar till dessa. vilket sparar pengar på objektiv.

Båda era svar var ju =)
men vet inte om jag blev klokare *s
det jag vet om A700 är att den är mer skyddad med packningar för "fuktigt" väder. vilket är önskvärt.
Sen skriver Per-E L att 700 kommer med en efterträdare??
Men den kommer troligen att bli Väldigt dyr gissar jag..

Är A700:an för "gammal" ??

en digital kamera vill jag ha, en bra sådan.
sista åren har det blivit mkt lite fotande då Film är dyrt att framkalla.. :( har en minolta 7000i, ligger o "dammar"

A700 med version 4.x i programvara om jag inte missminner mig?

Tack för alla citat/tips mm :))
Ni är guld värda!

Tack på förhand

Michael

SUCK

Jag var uppe på stan och skulle köpa @ 700...
Men.. när jag kommer in så säger dom att den har utgått!
finns inte att få tag på i Sverige längre :((

Detta pga. att det ska komma en ny modell av @700.
Men butiken visste inget om den, eller hört något.
Ev. så ska den nya komma i september..

Lite synd att märkets egna butiker inte får veta något...
frågan är ju om man ska vänta eller inte... @380 var/är ju mitt andraval..

Tack för svaren jag fick!

/Micke

Kopierade en text jag just läst på annat forum..

Ok =) Där ser man!
Tack så mycket :))

Är dock lite nyfiken på hur den nya A700 kommer se ut.
live wiev o filminspelning kanske?? som Nikon D90 delvis....
Men blir den För dyr så får man jaga en A700, modell äldre.

...
Är A700:an för "gammal" ??
...
A700 är definiivt inte för gammal när det gäller dess huvudfunktionn - att vara en kamera! Där är den tvärtom i många avseenden i topp. Men det vimlar av okunniga "testare" som betraktar alla kameror som inte har LiveView eller en (usel) videofunktion som omoderna...

A700 är definiivt inte för gammal när det gäller dess huvudfunktionn - att vara en kamera! Där är den tvärtom i många avseenden i topp. Men det vimlar av okunniga "testare" som betraktar alla kameror som inte har LiveView eller en (usel) videofunktion som omoderna...

Hej "Flyer"
tack för det =)
Det låter ju toppen det!! :D
Samtidigt är jag ju lite nyfiken på vad den Nya A"700" kommer vara för något, dock så blir den säkert mkt dyrare..
men skickade efter min videokamera från Tyskland o blev 3500 mindre fattig :)) Kan ju hoppas att det skiljer mkt i pris från S & Tyskland..

Men tack iaf :D A700 är min favorit iaf

Hej "Flyer"
tack för det =)
Det låter ju toppen det!! :D
Samtidigt är jag ju lite nyfiken på vad den Nya A"700" kommer vara för något, dock så blir den säkert mkt dyrare..
men skickade efter min videokamera från Tyskland o blev 3500 mindre fattig :)) Kan ju hoppas att det skiljer mkt i pris från S & Tyskland..

Men tack iaf :D A700 är min favorit iaf

Nu är det Klart =)

Det blev en A700, var dock lite sugen på och vänta o se vad den ev. "A-800" är för något?? men kostar säkert mer iaf.

Tack för alla kommentarer mm =)

Tummen upp för Er hjälp :D

/Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto