Annons

kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

söreneinar

Ny medlem
Har en fundering,är det bättreatt satsa på en beg eos 1 DS Mark II eller en 7D? har fn en 450 D och hyfsade objektiv!

De är inte alls samma sak. 7D är optimerad som en actionkamera som är billigare än 1D Mark IV.
Modellerna av typ 1Ds Mark nånting är optimerade för den högsta bildkvalité som gick att få vid respektive kameras introduktion. Nu är 1Ds inte så dålig som actionkamera ändå, eftersom den har samma AF som motsvarande 1D.

Vad är det främst du tänker fotografera?

De är inte alls samma sak. 7D är optimerad som en actionkamera som är billigare än 1D Mark IV.
Modellerna av typ 1Ds Mark nånting är optimerade för den högsta bildkvalité som gick att få vid respektive kameras introduktion. Nu är 1Ds inte så dålig som actionkamera ändå, eftersom den har samma AF som motsvarande 1D.

Vad är det främst du tänker fotografera?

Hej
Jag fotar det mestaifrån blommor å landskap till sport

Hänger på lite här.
Skulle själv gärna ha en 5d pga bildkvalle. Men använder ofta tele för att fota fåglar och då har jag alltid tyckt att cropkamerorna varit ett bättre alternativ då jag då vill åt crop effekten.
Men om jag nu fattar detta rätt med 1,6 crop så tecknar objektivet ut större än sensorn vilket leder till en beskärning med faktorn 1,6 i kameran. kan jag då med 5d där samma objektiv teknar ut hela sensorn klippa mer i bilden och göra min 1,6crop själv(få samma utsnitt) utan att förora bildkvalitet jämfört med en cropkamera som har samma pixeltäthet??

Om dom har samma pixeltäthet är svaret ja. Men det har dom inte. 7D har mycket högre pixeltäthet än 5DMkII - och VÄLDIGT mycket högre än 5D. En 5DMkII har samma pixeltäthet som 30D från 2006. Canon har aldrig tillverkat någon cropkamera med så låg pixeltäthet som 5D.

Läste en jämförelse mellan Canon 1D MkIV och Nikon D3S i en tidning för lite sedan. Lite samma sak där med Nikons stora sensor och 12MP eller vad det är och Canons 1,3 Crop med 18MP. Där fattade jag det som att Nikonen gav lite mera detaljer när dom visade i 100%. Borde väll kunna innebära att man skulle kunna croppa Nikonbilden till samma utsnitt som 1d med liknande resultat eller??
Hoppas ni fattar att jag vill att det ska vara såhär då jag igentligen vill ha 5D framför 7D trotts att 7D igentligen är den kameran som passar mig bäst ;).
Nu har jag ju inte tagit hänsyn till snabbhet i AF och andra sånna saker. Funderar bara på bildkvalitet när man behöver använda tele...

Om man tittar på en bild från de kamerorna i 100% så upptar ju Canonbilden en större yta (den är på 16MP mot 12). Trycker man ut den bilderna på en lika stor utskrift, så kommer Canonbilden har fler pixlar per ytenhet (ge högre dpi) än Nikonen. Cropkameran är i det läget mer lämpad för beskärning med bibehållna detaljer. Enbart sett till antalet pixlar alltså - och ifall båda bilderna är tagna optimalt.

Sen finns möjligen andra faktorer som andra är mycket bättre på att uttala sig om. Men generellt är det nog svårt att gå runt faktumet att fler pixlar på en vältagen bild ger bättre förutsättningar för beskärningar. Har du länk till testen du talar om?

ANNONS
Götaplatsens Foto