Annons

Kan för stark blixt "fräta ut" huden

Produkter
(logga in för att koppla)

meph8

Aktiv medlem
Jag kör med softbox och en studioblixt.
På vissa bilder så blir det en ganska ljus nästan
utfrätt punkt i pannan. Ungefär som om jag hade riktat en
hård lampa på skallen istället för en softbox.

Borde inte softboxen 45*45, bete sig som en stor
ljuskälla när den är ca 1/2 meter från skallen.

Andra bilder får en mjukare övergång från ljusa sidan till mörka sidan av pannan.

Vad beror detta på?

Det är ju inte bara en simpel överexpo. Tar jag dessa bilder till samma ljusaste punkt i pS så är den "bättre" mycket mjukare i tongång.

hmm jag ser nu att den Röda kanalen faktiskt är uppi 255 på några pixels. jag har antagligen iallfall överexponerat den ändå. Tar jag den bättre bilden och ökar på med levels så ser bilderna likadana ut. Så det är samma tonfall i pannan. :) jaja man lär sig.

Senast ändrad:
Du försöker ju här svara på dina egna frågor, men ja, en kraftig blixt gör huden urfrätt.

När jag jobbade i studio pudrade jag alla jag fotograferade - även för passfoton. Blänk i pannan är fult.

Tack. Jag redigerade mitt mess då jag testat lite mer. Därför ser det ut som jag besvarade mig själv dirket. :)

Så det är faktorer som blank panna, för kraftig blixt i förhållallnde till avstånd, över exponering. Alla kan bidra till att skapa en "hotspot" i pannan.
Är det rätt?

Jag kommer snart få en 150 W studioblixt och till det kommer jag ha en 90 cm alternativt 140 cm octobox.

Kommer mest plåta halvkroppsbilder i början.

Jag valde att köpa endast en studioblixt eftersom jag tänkte att det är bra att lära sig ljussättningen med en blixt innan jag eventuellt utökar med flera blixtar.

Jag tror och hoppas att 150 Watt ska räcka att slå genom octoboxen. Tanken jag har är att jag ska ha octoboxen så nära modellen som möjligt för att skapa ett jämnt och "bra" ljus. Därför nöjde jag mig med 150 W i detta läge.

Det skulle vara kul och lärorikt för mig om någon kunde tipsa om några exempelbilder då endast en ljuskälla från en studioblixt har använts. Så om ni vet några sådana bilder, posta då gärna länkarna till dem här tack.

Jo, jag har tänkt att använda en stor reflexskärm också, som studioljuset kan studsa på och lätta upp skuggorna lite grann.

fredrik, i hur många steg kan du reglera uteffekten från din blixt?

Många mindre kraftiga blixtar kan inte reglera uteffekten i lika många steg som kraftigare blixtar, så lägsta effekt kan fortfarande bli för hög.

Det är sällan blixtens maximala uteffekt som sätter begränsningarna, utan den lägsta.

ANNONS
Götaplatsens Foto