Annons

Kan inte ansluta 20D till Zoombrowser el RemoteCapture!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
I Utforskaren hittar jag kameran, namngiven till EOS 20D #2
Men när jag försöker ansluta till Zoombrowser eller RemoteCapture får jag felmeddelande enl nedan.
Vad är det för fel?

Bilagor

• respond.jpg
    respond.jpg
    31.2 KB · Visningar: 298
Kan tillägga att jag installerat den medföljande CD:n med ovanstående program och drivisar.

Hej Andreas!
Vilken version har du på respektive program?

Själv använder jag
Zoombrowser 5.5.0.190
Canon Camera WIA Driver 5.4
Digital Photo Professional 2.0.3.7

och de har fungera bra. De versioner som leverarades med kameran (20D) hade inte stöd för direktåtkomst av kameran. Visserligen var det snart ett år sedan jag fick kameran, men det kanske är samma problem med din mjukvara?

mvh Mattias

Tror det kan bero på två saker så direkt.

1. Du har valt fel läge på on/off knappen. Prova med båda on-lägena

2. Du har fel val under menyn kommunikation i kameran. Ställ in läge "normal".

Fungerar inte detta, så starta om datorn (vilket jag tror du gjort ett par ggr nu) och prova de nya kamerainställningarna.

/Micke

Har startat om. Har installerat programvaran som följde med (Hade 300D förut) och sedan har jag startat om två gånger till. Har testat båda kommunikationsformerna (normal/ptp) När jag ansluter usb kabeln till kameran reagerar datorn och undrar vilket program jag vill köra. Då väljer jag zoombrowser, och när jag försöker ladda ner bilderna kommer felmeddelandet. Zoombrowser fungerar perfekt när jag laddar bilder ifrån kortläsaren. Vad kan det vara? Jag blir galen snart, vill ändra i IPTC så namn och email kommer med..

Där har vi problemet. Jag fick samma problem när 300D drivarna låg kvar. Avinstallera allt som hade med 300D att göra, även Zoombrowsern, drivare och alla andra programvaror (för säkerhets skull). Starta om datorn. Installera sedan om allt från 20D skivorna. Välj anpassad installation och lägg bara in drivarna för 20D, inte de för 1D och 1Ds.

Starta om datorn igen och anslut sedan kameran.

Detta bör få den att funka, om inte, ladda ner senaste programvarorna från Canons hemsida.

/Micke

Dez skrev:
Har startat om. Har installerat programvaran som följde med (Hade 300D förut) och sedan har jag startat om två gånger till. Har testat båda kommunikationsformerna (normal/ptp) När jag ansluter usb kabeln till kameran reagerar datorn och undrar vilket program jag vill köra. Då väljer jag zoombrowser, och när jag försöker ladda ner bilderna kommer felmeddelandet. Zoombrowser fungerar perfekt när jag laddar bilder ifrån kortläsaren. Vad kan det vara? Jag blir galen snart, vill ändra i IPTC så namn och email kommer med..

Testa att uppgradera programvarorna. Du hittar dem på http://software.canon-europe.com/
Det är ganska stora filer så jag hoppas att du har bredband...

Antagligen har du redan kollat detta, men du behöver ha speciella drivrutiner för respektive kamera (tex Canon Camera WIA Driver 5.4
för 20D) , förutom grundprogrammen (Zooombrowser etc)

Nu har jag fått igång Zoombrowser, avinstallerade 300D drivers och uppdaterade ZoomBrowser m.m, men RemoteCapture går inte. När jag försöker med "set to camera" i Zoombrowser säger datorn att ett annat program använer kameran, men jag har inga andra program igång.

Zoombrowsern följer väl inte med 20D och förmodligen stödjer den inte ens EOS Capture för 20D utan drar igång någon annan version som krockar med 20D's Capture.

EOS Viewer Utility och Digital photo Professional stödjer 20D. EOS Viewer Utility tycker jag mest är skräp, så bry dig inte om den utan kör Digital Photo Professional och var säker på att du har installerat EOS Capture för 20D (går att se i någon av menyerna i EOS Capture). Du kan även här få problem med att den tror någon annan kör programmet beroende på vilken ordning du startat programmen.

Gör så här:
1. Starta Digital Photo Professional
2. Slå på kameran
3. Välj att starta EOS Capture inifrån Digital Photo Professional via menyn "Tools"

Sen ska det fungera. Om inte, avinstallera allt, starta om datorn och installera om allt igen.

Det har ordnat sig. Tack! Nu vill jag bara ändra så att det står mitt namn automatiskt i IPTC:n. Jag gjorde detta till min 300D och det var mycket smidigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto