Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte exponera med 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

claesh

Aktiv medlem
Ibland händer det för mig att jag inte kan exponera med min EOS 400D. Inget händer när jag trycker ned slutarknappen. Jag försöker fokusera om, mäta om ljuset, stänger av och slår på osv. Jag brukar ha någon form av automatik men kan inte se något annat mönster. Sen helt plötsligt kan jag ta bilder igen och kameran verkar funka bra. Men det är riktigt förbryllande och jag skulle föredra att den låter mig ta en felexponerad bild framför att hindra mig från att ta bilden.

Visade detta en gång för en annan 400D-ägare och han kände inte igen det från sin kamera. Är det normalt beteende i vissa situationer eller behöver min kamera service? Det har hänt från och till ända sedan jag köpte den, inte jätteofta men irriterande.

Har fokus låst innan du försöker trycka av? Har du hört "pipet" att autofokus har låst? Kan det vara så att du försöker ta bilder i dåligt ljus och kontrasten i motivet inte är tillräckligt hög för att autofokus ska låsa?

Prova att ställa fokus i manuell och tryck av, det kanske hjälper.

Jo fokus ska vara låst.. Jag fotograferar normalt inte med "gröna rektangeln" så jag hör inget pip ändå, men P-läget är väl i princip samma, och den gröna lysdioden i sökaren lyser med fast sken vad jag kan minnas. Ska testa med helt manuell exponering när det händer igen.

Oftast fotar jag med Tamron 17-50, dvs piratobjektiv, kanske kan det också vara så att objektivet inte signallerar ordentligt till kameran att det har fokuserat klart? Eller nåt..

ANNONS
Götaplatsens Foto