Annons

Kan inte ställa fokuspunkterna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pidde W

Medlem
Hej,

Har en 30D som jag har skjutit ca 3000 bilder med. I gårkväll skulle jag ta lite bilder på nyårsfirandet men kunde inte ändra fokuspunkten som av någon anledning är inställd snett upp till vänster?

Det går inte att ändra i något läge, AV, TV, M, P. Jag har provat att ta ur batteriet, bytt objektiv men inget hjälper.

Är det någon som vet vad som är problemet eller varit ute för samma sak, känns kul också då garantin gick ut för tre dagar sedan....

Tacksam för svar

Mvh Petter
 
Du har inte en 'manöverknapp' som du kan flytta focuspunkten med.
Använder själv Nikon och då trycker jag på mitten av denna manöverknapp.

/Arne
 
Har en manöverspak som jag kan flytta fokuspunkterna med, men det händer ingenting? Normalt sett kan jag trycka in spaken rakt in så får jag punkten i mitten.

//Petter
 
Fungerar själva manöverspaken till annat?
På en 40D kan man ändra så att bakre hjulet ställer fokuspunkterna istället. Det är inte det du gjort (om det går på 30D)?
 
Vet inte hur 40D ser ut exakt, men Canon brukar ju ha två lägen på sin "on-knapp" och ibland har jag lyckats hamna på första läget och då är det ju en mängd funktioner som inte fungerar ....
 
Stoffe69 skrev:
Vet inte hur 40D ser ut exakt, men Canon brukar ju ha två lägen på sin "on-knapp" och ibland har jag lyckats hamna på första läget och då är det ju en mängd funktioner som inte fungerar ....
De där lägena på on knappen gör en verkligen galen skulle vara bättre med bara ett.
 
Nu gällde det en 30D, men det är väl samma på den. Fast på 40D är det bara bakre hjulet, i dess funktion för exponeringskompensation/bländare, som inte fungerar.
Det är på kameror som 1D Mark III man kan ställa att nästan allt slutar fungera om knappen "bara" står i ON.
 
Är en glad man igen!

Fick nollställa hela kameran till originalinställningarna och nu funkar allt som det ska.

Kameran hade väl fått en blackout.

Mvh Petter
 
ANNONS