Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man använda RAW formatet i kameran även om man inte har en kallibrerad skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag har köpt en Canon 350D samt EF 17-40/4L nyligen och har en fundering. jag skulle gärna börja använda RAW formatet mer men problemet är att min skärm inte är kalibrerad.

Jag har en HP L1925 (TFT) för ca 4500 kr. Som jag förstår så är det en för billig skärm för att hårdvaru kallibrera. Går det att mjukvaru kallibrera en TFT skärm?

Eller går det fortfarande att arbeta i RAW trots att den inte är kallibrerad?

Det finns många andra trådar om RAW men vad jag kan se så har ingen svarat på ovansående...

Tack på förhand! :)

Det har inte med varandra att göra.
Du kan köra en rakt av konvertering som kameran skulle gjort i datorn.

Du bör köra RAW, då det ger möjlighet att justera exponeringen på ett enklare sätt sen.

Skall du sen ändra frger mm så har du samam problembild oavsett jpg eller raw.

roine

Visst kan du det.

Det kan till och med vara en fördel med RAW eftersom du alltid kan återvända till originalfilen och justera färger "rätt" om du upptäcker att skärmen lurat dig vid bildredigeringen.

HP L1925

Har själv en likadan skärm och har kalibrerat den med Gretags utrustning och det funkar alldeles utmärkt. Det är en ganska bra skärm som fungerar bra för oss "amatörerer" med begränsad budget. En sak som du kanske också bör tänka på är att kalibrera kameran. Om du använder C1 som konverteringsprogram kan man köpa profiler för din 300D och använder du Adobes CameraRaw så försök låna en Gretag färgkarta med 24 färgfält och fotografera av denna, sedan finns ett script som kalibrerar CameraRaw åt dig. Jag har testat båda och resultatet blir väldigt likt mellan C1 och CameraRaw när båda är kalibrerade, skillnaden i färgåtergivning är gansak stor för gröna och röda färger.

Jonas

Photoshop CS2

Tack för det snabba svaret!

Denna konverteringen...

Gör jag det bäst i Photoshop CS2 Bridge (Med Camera Raw plugin) eller bör jag använda den nedföljande Canon programvaran för att göra denna raka konvertering?

Vilka inställningar i RAW vågar jag leka med och vilka skall jag akta mig för med en okallibrerad skärm?

Gretags

Detta lät intressant!!!

Denna Gretags kallibrering. Vad är det. Är det en "hårdvaru" kallibrering eller hur fungerar det.

Vad kostar detta?

Eller går det att hyra "hårdvarukallibrering typ Colorvision Spyder eller liknande?

Re: Photoshop CS2

Mafor skrev:
Tack för det snabba svaret!

Denna konverteringen...

Gör jag det bäst i Photoshop CS2 Bridge (Med Camera Raw plugin) eller bör jag använda den nedföljande Canon programvaran för att göra denna raka konvertering?

Vilka inställningar i RAW vågar jag leka med och vilka skall jag akta mig för med en okallibrerad skärm?

Jag har inte använt något av CS2, Canonprogram eller Nikonprogram. En trevlig råkonverterare är RawShooter Essentials, som finns gratis på http://www.pixmantec.com/

Jag antar att alla råkonverterare undviker att ändra på själva RAWfilen, och då vågar du ju lekar med alla inställningar. RawShooter ger även möjlighet att spara en massa olika varianter av en RAWbild.

Gretag EyeOne

jag hittade till Gretags hemsida och såg en produkt som hette Eye One som verkade kallas för kallibrering av skärmen. Dock kostade den 10 000 kr :( ... dvs mer än kameran...

går sådan utrustning att hyra eller finns det billigare alternativ för några hundralappar som fungerar.

Kalibrering

Kalibreringsverktyg för skärmen finns för några tusenlappar och sedan att kalibrera CameraRaw så är det scriptet gratis, sedan kostar färgkartan ca 1000:-. Se om du kan låna utrustning av någon som har.

Kalibreringsutrustning i Malmö?

Låna eller hyra hade varit kallas!

Finns ingen i Malmö/Lund området som vill hyra ut sim kalibreringsutrusting?

ANNONS
Götaplatsens Foto