Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man lita på Internetshoppar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Dock har han svårt att konkurrera med den tyska momsen på 16%.

Jag är inte riktigt med här, Jesper.

Jag funderar på att köpa en blixt, Canon 550 EX, och på technikdirekt.de finns den för 399 euro, vilket är ett kanonpris! Får jag dessutom dra av 16% på det priset eller? Och i så fall, kan jag göra det även som privatperson?

De anger också ett pris som är 459 euro UVP. Vad är det?

Momsen

I Tyskland så är det bara 16% moms på elektronik, t.ex. i Finland har vi 22% (vet ej vad ni har i Sverige) men det betyder att om du betalar 16% i Tyskland så behöver du ej betala moms i Sverige vilket i sin tur betyder att jag betalar 6 % mindre i skatt (i mitt fall).

Tyskarna drar bort momsen (-16%) om du kan redovisa ett firmasignum som är momsregistrerat i ditt fall i Sverige.

Senast ändrad:
Ok, jag fattar nog trögt...

Om jag köper en vara momsfritt från tyskland tex, varför ska jag då redovisade det i Sverige senare.

Jag har enskild firma.

Har jag inte betalt moms kan jag ju inte få tillbaka den från staten.

Jag kan väl inte måste betala in 25% i moms för att sedan få tillbaka dom omedelbart. Eller vad menar ni?

mvh
Peter L

Suveränt med världsgarantin hos t ex Canon och Nikon, men det är inte alla märken som har detta. En del märken är lite kinkiga med garantin för egenhändigt importerade produkter. Om garantin känns viktig, t ex när prisskillnaden inte är så stor att man gärna betalar en reparation själv eller gärna skickar grejorna till säljaren för rep, kan det vara läge att kolla med säljaren och med den svenska representanten vad dom har för garantivillkor.

Mera moms

Okey, skatt det måste vi alla betala (det kostar att hålla igång Kalle och hans famlij liksom våran Muuminmamma, okey hon har ju mindre familj, därav bara 22% i Finland)

För att Tyskarna ska dra av momsen så måste dom först kunna redovisa åt sin skattmas varför dom ej betalt moms på sin försäljning till dig, därför ger du ditt företagssignum åt Tysken. Sedan berättar den Tyska skattmasen åt den svenska motsvarigheten att en sådan försäljning har skett, sedan så kontrollerar den svenska skattmasen att den summan som finns registrerad på dig (ditt signum) att de fått den del av dig som hör till Kalle (eller moder Svea) om dom hinner.

Denna moms får du ej tillbaka om du ej säljer varan vidare.

Ok, så om jag återgår till mitt exempel med blixten så är det alltså 399 euro + frakt jag får betala.

Det kommer ingen svensk tull eller moms på priset?

Så om jag beställer tex en SEKONIC FLASHMATE L 308 B II från http://www.dalephotographic.co.uk/ så slipper jag betala svensk moms+tull?

Och jag måste ha ett svensk företag för att slippa betala deras moms?, eller går det att slippa på något annat sätt?

110*1,175=130GPD=1915SEK....fortfarande billigt...

För dom som tänker handla från utlandet så har posten ett litet informationsblad med upplysningar,bara att gå dit och hämta..
mvh/gunte..

gunte skrev:
För dom som tänker handla från utlandet så har posten ett litet informationsblad med upplysningar,bara att gå dit och hämta..
mvh/gunte..

Uj..har ni postkontor;)
Här har vi bara livsmedelsbutiker som utlämningsställen och de vet inget.
Dessutom är det ett jäkla krångel att beställa grejor på postförskott som kostar över 10 000 kr.
De godtar verken check, kreditkort eller ens KONTANTER som betalningsmedel. Jag var tvungen att åka till en bank för att köpa en bankväxel som var det ENDA betalningsmedlet de godtog. Och detta ska vara år 2002..suck.."posten" är sorglig..(.
Egentligen skulle man dokumenterat de sista postkontoren för att visa för barnbarnen om 20 år. Här i Motala är det försent men det kanske finns några kvar på andra ställen?

Som jag skrev i en annan tråd , kan det bli svensk moms på varor som köps inom EU. Tullverkets regler hittar du här. Som tur är, fungerar det inte alltid så här i praktiken. Än så länge, har jag bara betalt moms i de länder jag köpt varorna ifrån.

ANNONS
Götaplatsens Foto