Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan någon tipsa mig om hur jag ska få till snygga svartvita kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annapahl

Aktiv medlem
Jag har fått hjänsläpp och jag blir inte nöjd med mina svartvita bilder. Jag tycker att modellen blir grådassig i ansiktet och jag blir inte nöjd med hudtonen.Jag har tyvärr inte tillåtelse att lägga upp bilder på tjejen så jag kan inte visa vad jag menar. Jag har photoshop 7.0, engelsk version

Vad är ditt bästa tips för att göra bilder fina svartvita?

För det första.. Svartvitt är en hel vetenskap, och ironiskt nog måste man förstå färg innan man förstår svartvitt...

Nåväl, för att inte göra svaret allt för utdraget så ska du få några konkreta nybörjarsteg som ger dig lite kontroll och trick för att ge dina svartvitbilder mer stuns (hoppas att allt funkar i photoshop 7):

1. Duplicera bakgrundslagret.
2. Lägg till ett justeringslager för hue/saturation... Klicka bara OK
3. Lägg till ett justeringslager för gradient map (svart till vitt)... Klicka bara OK
4. Gå nu tillbaka till justeringslagret för hue/saturation och öppna det. Justera Hue-reglaget tills du tycker att bilden känns bra och ger någorlunda stuns

Använd slutligen Dodge resp. Burn verktygen (sätt styrkan på c:a 5%) och måla med ljus och skulla där du vill förstärka det.

Sen kan du göra 1000-tals andra saker för att få ett bra resultat... men börja med det här så länge

Det ABSOLUT viktigaste är att se till så att svart- och vitpunk sitter där de ska. De justerar man lämpligast med "nivåer" (levels, i engelskt PS). Lämpligast gör man det i ett justeringslager. När du har dialogen uppe för nivåer, håll in alt-tangenten och dra i reglaget till vänster (det för svartpunkt). Dra det till höger tills en liiiten del av bilden blir helt svart (det syns väldigt tydligt när man håller inne alt-tangenten). Gör sen samma sak med vitpunkten, håll in alt och dra reglaget för vitpunkt (det till höger) åt vänster. Även här bör man låta någon otroligt liten del bli helt vit.
Den saken bör ge bra mycket mer liv i bilden.
Och det tipset gäller inte bara svartvita bilder, i princip ALLA bilder bör sträcka sig mellan helt vitt och helt svart. Undantag finns, givetvis.

Tips nummer två från mig är att öka kontrasten i mellandagrarna. Det ökar bildens "sting". Gör en lagerkopia (har du flera lager som bygger upp bilden håller du ner alt+ctrl+shift och trycker på"E" så skapas en lagerkopia baserad på alla synliga lager i bilden) Det nya lagret ändrar du blandningsläge på till "Mjukt ljus" ("Soft light", i engelskt PS), sedan går du på menyn "filter" och väljer filtret "Högpass" (jag tror att det ligger under en grupp som heter "andra", eller något liknande. "Highpass" i engelskt PS) och väljer radie 40-70 pixlar. Detta ger ökad kontrast i just mellandagrarna i bilden, och motverkar "grådassighet".

Mattias Karlsson på Moderskeppet.se säljer en DVD om svartvitt - grymt bra - visar på många möjligheter.

ANNONS
Götaplatsens Foto