Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan-nån kan inte canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Seayak

Medlem
Den frågan ställer jag på min hemsida efter att ha studerat ex Canon PowerShot Pro.
Jag gillar kameran, men ogillar deras sätt att ladda batterier. För att ladda mot 12 Volt skall man ha en trafo som gör 12V till 220 och använda den ordinarie laddaren. Denna drar i sin tur ner spänningen till den nivå batteriet behöver för att laddas. Varför finns det inte en direktladdare för 12V. Jag har en Nikon CoolPix 5700 där det finns en laddare direkt mot 12V.

Se´n att batteriladdningen till Nikon inte varar speciellt länge är ju ett annan svaghet.
Genom att det går att direktladda på 12V utan omformare - först upp till 220V och sedan ner till de ca 7 eller 9 volt batteriet tar - blir ju hanteringen/utrustningen behändigare.

Jag sitter mest i kajak och har inte plats för en massa skrymmande omformare. Nu när jag tänker byt upp mig i pixel har frågan blivit aktuell.
Mina laddmöjligheter i kajaken är tyvärr begränsade.

Jag kan tänka mig att laddfrågan också är aktuell för andra som är aktiva. Inte tusan finns det 220V tillgängligt bakom varje klippa eller stubbe.

Varför kan man inte få en uppgift om hur länge märkesbatteriet varar. Det testas allt annat utom laddningen livslängd.

Vilken kameras batteriladdning vara längst. Nikon CoolPix 8800 eller Canon PowerShot Pro.

Det är annars inga problem o lämna bort original laddaren till nån el kunnig snubbe som kan förbikoppla 220 trafon och mata själva laddaren direkt med 12 v från en solpanel eller annan 12 v källa.

En sådan ombyggnad gör att laddaren fungera som vanligt men får en extra ingång för 12VDC.

Om laddaren t.ex är specad att ladda ett batteri på 8-10 volt brukar det gå att bygga om enkelt.

Om inte Nikon har minskat strömförbrukningen betydligt i Coolpix 8800 är det ingen större skillnad enl. Dpreview.com.

Jämförelse mellan Coolpix 8700 och Canon PowerShot Pro.

Bryggning

Härligt med ett klart besked.

Detta skall jag prova oavsett vilken kamera det nu blir för ingen av dom har 12V-laddare.

Man undra ibland vad begreppet bärbart innebär. ex för datorer när dom inte gå att ladda direkt mot 12V som ju är en relativt vanligt förekommande spänning på rörlig fot. Betyder det att 'grunkan' understiger en viss vikt eller att den har ett handtag typ kameragrepp eller mer egonomiskt.

Tack för tipset.

För normala laddare med utspänning mot batteriet på max 10 volt kan man oftast göra det väldigt enkelt , men när det gäller bärbara datorer som kräver runt 20V så krävs ju en annan typ av DC/DC omvandlare för att komma upp dit från 12.

Färdig laddare är trots allt bättre. Tack för tipset.

Tusan vad mycket man inte vet när allt kommer omkring.

Inte illa med ett forum om man vill veta.

Laddat till 1000

Inte för att jag vet hur just Du befinner Dig när det skall laddas, men kanske Du kan få lite tips på min hemmis. www.seayak.net där jag har applicerat ett sätt att ladda mina behov lite utanför civilicationens elnät.

Jag har väl lite ytterligare funderingar och erfarenheter utöver vad som där sägs så Du är välkommen att kontakta mig.

Två kockar ger ju inte alltid sämre soppa.

Jag var och kolla lite fort på hemsidan.
Solpaneler är det mest enkla sättet att ladda i dagsläget men det finns andra lösningar.
Bränsleceller finns ju men också termoelektriska metoder som dom som försvaret testat - ett ala "triangakök" kokkärl med termoelektriska el. i botten...me eluttag

Så medans torrmaten kokar så kan man tanka ur ström , eller om man bara har laddbehov kan man ju koka te eller vatten.
Man kan inte få jut några enorma mängder med energi med denna metod heller

Så solpaneler är i dagsläget överlägsna ekonomiskt för privat bruk.

Ja, det fick bli mycket tekokande för att hålla batterier laddade och långa pauser. Annars ett intressant sätt vid små behov.

Jag tror mest på att kunna ladda medan man förflyttar sig. Då är batterier redo när man stannar upp.

Därför anser jag att allt som drivs med batteri också skall kunna laddas direkt mot 12V. Man skall inte behöva släpa med sig en massa extra enheter. Utrymme o vikt är ju begränsat.

Egentligen. Varför kan inte AA-batterier alltid göras till en alternativ drivkälla á la Nikon BattPack till 5700:an. Fungerar toppen med avtryck o zoom överkopplat till dess grepp. AA-batterier kan man ju enklare ladda eller få tag när nöden kräver än 220V.

Jag har lärt mig en hel del genom att dryfta problemet och är tacksam för det, men det är ju faktiskt tillverkarna som skapat problemet. Dom tycks tro att man alltid har bil, båt eller husvagn att frakta utrustningen i. Någonstans brister tankegången och det är väl vi konsumenter som borde reagera tuffare.

Om det nu är enkelt att brygga den ordinarie laddaren kan man undra varför Canon inte kan göra detta alternativ. Lite tekniskt kunnande var allt som behövdes förstod jag av tidigare och kommer tydligen tillbaks till rubriken:
'Kan-nån kan inte Canon'. Synd, för det verkar vara en bra kamera den där PowerShot Pro.
Att det finns en laddare BP-511 hos ett annat företag bevisar väl just detta att där fanns en lucka i Canons funktionalitet.

Finns det en 12V-laddare till Nikon 8800?

Hej!

Har letat igenom nätet efter en produkt att köpa för att ladda Nikon 8800:as batteri EN-EL7, men det tycks inte finnas!? Alltså en direktladdning av 12V, utan att gå via 220V. Någon som hittat en färdig produkt?, eller ska man bege sig till elektrikern?

Med soliga vårhälsningar

Andreas

Hej Andreas.

Du har troligen uppnått rätt resultat i Dina sökningar. Till Nikon 8800's EN-EL7 tycks inte finnas direktladdning mot 12 volt.

Jag har löst mitt behov med en batteripack som ju tar 6 AA batterier. Tyvärr måste jag säga. Detta gör ju kameran tyngre och klumpigare.

Jag skall dock titta på detta med att brygga ordinarie laddare, men har hittills varit upptagen av min kajakreparation. Den tar verkligen sin tid och den börjar det bli ont om för min del.

Jag kan bara beklaga tillverkarnas brist på anpassning till verkliga livet. Är det kanske så att dessa kameror inte skall kunna användas ute i fält mer än snabba utryckningar?

Det finns ju kameror som enbart använder AA batterier, men jag uppskattar zoom o VR på 88:an.
Givetvis också upplösningen. Allt jämfört med 57:an. Tydligen får man acceptera nackdelarna mot prestandan. 57:an har ju en 12-volts laddare.

Ha de.

ANNONS
Götaplatsens Foto