Annons

Kan plötsligt inte öppna LR är det vanligt förekommande?

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
Ja en sådan lrcat.lock har jag faktiskt hittat.
Innan jag raderar den skulle jag gärna vilja veta vad det är för fil som ligger bredvid och tydligen skapades samma dag. Den heter lrcat-journal. Vad är det för nåt? Någon som vet?
Journalfilen, (lrcat.journal) innehåller information, vet dock inte vad. Den behöver inte raderas för att få igång LR. Men radera lrcat.lock-filen så är jag säker på att det funkar sen. (Om du inte litar på mitt råd kan du ju i stället döpa om den till t ex *.lrcat.lock.bak. Då har du den kvar utan att den påverkar när du försöker starta LR).
AWd

Redigerad

Hittade denna text på nätet. Är väl svar på din fråga:)

When you close your LR application you need to give it time to shut down properly. The last time you stopped LR you stopped it abruptly. When LR is open LR creates two temporary files in the folder that contains your catalog.
Find the folder containing your catalog. In it you have a catalog file named "{your catalog name}.lrcat". There are possibly two others files "your catalog name}.lrcat.lock" and "{your catalog name}.lrcat-journal"
"{your catalog name}.lrcat-journal" contains unsaved changes to your catalog. "your catalog name}.lrcat.lock" is the placeholder file that tells LR that there is/was another instance running. If LR closes properly, this file is deleted automatically. Since it did not close normally, you need to delete this file manuall. If you do this, you will be able to reopen your LR catalog
 

gatosi

Aktiv medlem
*suck*
Nu har jag raderat lock-filen (inte journalfilen) och startat om datorn. Ändå vill datorn ha samma som förut, en nyregistrering efter allt att döma.
Får väl radera den där journalfilen också och se vad som händer. Fast enligt det du citera skulle det inte behövas.
 

gatosi

Aktiv medlem
P.S.:
Försökte också med ctrl-varianten men det funkade inte heller.
Försökte öppna via backuppen från två dagar tidigare, gick inte heller.
Ok. en omstart igen....
 

gatosi

Aktiv medlem
Det är sånt jag älskar.. Jag var glad när jag fick till det att uppgradera från 3 till 5. Ingenting jag gör med vänster hand.
Men ok, har väl inget val....
 

gatosi

Aktiv medlem
Hjälp en analfabet här nu (jag har aldrig installerat om, bara installerat nytt eller uppgraderat):
Om jag ominstallerar, måste jag radera någonting först? Vad i så fall?
 

AWid

Aktiv medlem
Tack! Så kan man ju också göra....

P.S. Hur kan det komma sig att det är gratis från 5.5 till 7.1...?
Inte 7.1 utan 5.7.1 :)
Du har betalt för LR version 5. Varje uppdatering inom den versionen är fri. Vill du gå upp till version 6 får du betala för uppgraderingen.
 

gatosi

Aktiv medlem
Uppdateringen hjälpte inte heller. Samma som innan.
Nu har jag skickat en förfrågan till Adobes kundtjänst om vad som händer om man registrera någonting igen som redan är registrerat.
Det fanns en tid då jag kunde chatta med dem direkt. Det verkar de ha tagit bort för vanligt dödliga. Hoppas det finns vettiga personer i forumet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det har skrivits, framförallt av MAC användare på nätet att de har stängt ner program, loggat ur hos Adobe och sedan loggat på Adobes hemsida och registrerat om.
Sen har det funkat.
Men om de hade samma problem som du vet jag inte.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Journalfilen, (lrcat.journal) innehåller information, vet dock inte vad. ... [/I]
Databaser använder normalt en journal fil. I denna fil skrivs händelser (ändringar) som har gjorts i databasen, men som ännu inte har uppdaterats (committats) i databasen. Hur LR använder sin journalfil vet jag inte för jag har aldrig 'studerat' dess databas. Jag vet inte ens vilken databas LR använder, men jag misstänker att deras journalfil fyller samma syfte som i andra databaser.

Ber om ursäkt för OT.
 
ANNONS