Annons

Katalog Lightroom på server

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skriver heller aldrig XMP till filerna men det innebär inte att jag litar speciellt mycket på databasen.

Jag låter LR göra den automatiska backupen av databasen varje dag. Alltså har jag i princip alltid ett 10-tal versioner av katalogfilen som är rimligt aktuella.

Att alla dessa skulle vara korrupta är helt enketl inte sannolikt.

Jag kännder mig faktiskt inte alls orolig för att mitt arbete skall gå till spillo.

Mats,

En sak jag funderar på om man använder din setup är när LR läser XMP-filerna?

Tänk dig följande:

På din Macbook pro har du gjort allt arbete, allt är uppdaterat och klart och all metadata skrivet till fil. Anta att du där har en smartcollections för dina bästa kattbilder, dvs keyword "katt" och rating 5 stjärnor.

Nästa morgon kör du igån iMacen och kollar på din kattbilder. Du bestämer dig för att ändra ratingen på bilden av Missan i fönsterljus från 4 till 5.

På kvällen drar du igång din Macbook igen och kollar återigen smart collections "mina bästa kattbilder". Då kommer du väl inte att se bilden av Missan? För att din setup skall fungera måste du ALLTID uppdatera metada från XMP-filerna?

Eller har jag fattat fel? Jag skriver själv aldrig metadata till fil utan förlitar mig till 100% på databasen.

Din fråga hade jag inget svar på. Jag brukar inte använda Collections och ratings särskilt mycket.
Så jag tog och testade lite. Insåg efter en stund att jag inte vet hur LR läser ändringar i metadata.
Såg att ändringar (beskärning, kontrast samt färg och liknande) jag gjorde till en mängd bilder häromdagen nu började uppdatera tumnaglarna för bilderna i den andra datorn.
När jag gjorde ett prov med din smart collection för katter så kom inte rating över till bilderna och inte heller keywords.
OM jag markerade foldrar och använde read metadata from file så dök de förstås upp. Kommandot read metadata from file går otroligt trögt. Provade då sync folder och det går mycket snabbare och ger samma effekt.
Kan bara konstatera att det finns mycket kunskap och skrivet om hur LR skriver metadata men jag hittade inget om hur den läser från filerna.
Skall prova lite till. Kanske LR 3 är ändrad för här får jag ibland en varning om att metadatan är ändrad i extern applikation.

Läste att LR skriver metadatan långsamt till filerna för att det inte skall ta prestanda. Möjligtvis finns det också en sådan funktion att den i bakgrunden långsamt kollar om metadatan har ändrats.
Enda sättet som jag ser är att synka om man skall vara säker på att bilder och metadata är helt lika mellan datorerna.

Tack Mats. Ja det verkar ju fungera ungefär som väntat.

Jag tycker fortfarande det bästa sättet att använda en lrcat på flera dator är att helt enkelt jobba lokalt. När man är färdig med jobbet kopierar man upp filen till servern. När man sedan vill jobba på en annan dator kopierar man ner lrcat filen, jobbar lokalt på den datorn, avslutar, om man gjort några ändringar kopierar man upp igen. Detta ger bäst prestanda och minst risk för korrupta databaser.

Risken är förstås att om man är flera användare så kan man skriva över varandras arbete om man inte är noga.

Ja ett är säkert och det är att LR inte är en fleranvändarmiljö. Skulle flera vara inne och redigera bilder så skulle det definitivt bli kaos förr eller senare.
Kanske kommer det en Pro version någon gång i framtiden med stöd för flera samtidiga användare men då lär nog priset vara ett annat.

Jag har förresten slagit av att LR sparar ändringar automatiskt till bildfilerna på den dator också andra använder. Måste till CMD+S för det. Det ger en viss säkerhet att ingen fipplar till det jag gjort.

Efter att ha följt era inlägg, så har jag möjligen blivit lite mer förrirrad :)
Har försökt göra som Andrs föreslagit, men då kan jag inte komma åt bilderna från servern utan att vara inloggad. Är jag inloggad på servern kan jag inte arbeta i Ligtroom.....
Kopierar tillfälligt man de bilder man ska arbeta med till egna datorn (C), känner inte Ligtroom igen dem sen när man laddar tillbaka till lrcat.
Jag är benägen att släppa hela idén.
Mats G

Det officiella sättet som Adobe rekommenderar är kanske enklare.
Man tar då och kör en export av de bilder man vill ha tillgång till på t.ex. Lap topen. (Export catalog)
Sedan kör man en import på Lap topen av filen som skapats (Import catalog)

Detta fungerar bra om man till exempel skall ut och resa.

När man kommer hem så kör man proceduren andra vägen.
Tyvärr är detta lite tidsödande.

Skall man bara flytta nya bilder från lap topen till sin huvuddator så är det enklare att skriva metadata till bilderna och bara kopiera dessa på normalt sätt till sin huvuddator när man kommer hem och sedan synka den när man är klar.

ANNONS
Götaplatsens Foto