Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kemi-tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Vzzzzbx

Medlem
Hallå!

Har precis införskaffat mörkrumsutrustning och ska framkalla, och förhoppningsvis förstora, mina första svartvita filmer. Mest från Ilford: Delta 400, Hp5+, Fp4
Men även en från Kodak och några gamla Orwo np22 jag fick av pappa.

Undrar om lite tips på kemi?
Funderade på Ilfotec HC då flera fotografer jag gillar använder det. Men finns inte på Photax och då jag bor i Nybro vill jag ju helst handla där.

Så jag tar väldigt gärna emot tips på framkallning, stopp och fix både för film och pappersframkallning!

Kul, välkommen in i nörderiet!

Ilford HC brukar nämnas som alternativ till Kodak HC-110, dessa verkar vara rätt lika kemiskt (hydroquinone-baserade) och handhavandemässigt (sirapsliknande konsistens, korta framkallningstider, god hållbarhet). Jag använder HC-110 och tycker det passar mig, andra skyr den som pesten. Det är en smaksak, men en liter HC-110 räcker ett tag :)

Som pappersframkallare har jag mest använt Kodak Dektol och varit nöjd. Här är det också en smaksak, det finns alltid finlir (mjukframkallare, hårdframkallare...) men finliret är sekundärt tills man har rätt bra koll. Ta en framkallare och lär dig den, det blir bäst så.

Stopp använder jag ättiksprit för, och så köper jag stora dunkar fixer och använder var för sig i samma koncentration (rapid fixer, 1 del fix till 4 delar vatten) för film och papper. Man ska inte blanda film- och papperskemi, så ha två uppsättningar uppblandade lösningar (filmfix, pappersfix...). Jag använder PET-flaskor och byter ut dem då och då.

... Men finns inte på Photax och då jag bor i Nybro vill jag ju helst handla där....

Jag upplever Photax som kunniga och seriösa. Gå ner i butiken och hör vad de har att rekommendera! Tyvärr har jag dock noterat att de över de sista året/åren markant tunnat ut sitt sortiment vad gäller analog fotografi. Deras utbud är inte vad det var för bara något år sedan och nu har de nästan bara "standard" vad gäller exv kemi. Å andra sidan kanske du inte har så stort behov av mer exotiska framakllare etc, eftersom du själv säger att du är nybörjare. Valet av kemi är inte avgörande, mer hänger nog på hur du lär dig hantera de material du har...

Mvh
Henrik

En annan filmframkallare som håller i många år är Agfa Rodinal, som idag säljs som Adox Adonal. Den ger hög skärpa men något grovt korn. Alla gillar den inte till småbild av den orsaken, men till mellanformat är den riktigt fin.

10 ml 24% ättika eller 20 ml ättiksprit till en liter vatten är utmärkt stoppbad för film. Dubbla spädningen för papper.

Ilford HC brukar nämnas som alternativ till Kodak HC-110, dessa verkar vara rätt lika kemiskt (hydroquinone-baserade) och handhavandemässigt (sirapsliknande konsistens, korta framkallningstider, god hållbarhet).

Receptet för Kodaks HC-110 är hemligt, och de skriver bara ut hydrokinon för att följa miljöregler. Konsensus är att den även innehåller fenidon (eller Kodaks "Dimezone") som andra framkallningsämne.

ANNONS
Götaplatsens Foto