Annons

Kikare o kamera för fågelfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har länge gillat att fotografera, jag har även haft ett intresse för fåglar, ornitologi. Så jag tänkte nu kombinera dessa två intressen.

Ge mig förslag på lämplig tubkikare och lämplig kamera, helst digital systemkamera. Man ska kunna ta bra bilder även om objektet/fågeln rör sig, om det är möjligt?
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
håller med kristoffer,

det är en svårslagen kombination och vill du spara pengar så köper du begagnat och ev. går ner till en 30D eller 20D eller för den del 400/350D om du har mindre händer och inte behöver fördelarna som XXD huset ger

skulle du behöva mer flexibilitet och kortare närgräns (för "macro" o sländor etc) samt bildstabilisering så är ef 300/4L IS + 1,4x telekonverter ett alternativ dock får du lite mindre rapp autofokus och aningen sämre bildkvalité (dock fortfarande mycket bra)

skulle du sedan behöva ytterligare flexibilitet är ef 100-400 IS ett alternativ som skulle kunna vara aktuellt där du får en zoom, bildstabilisering men aningen mindre skarpt än 400/5,6 samt slöare autofokus

men är det endast fågel du ska fotografer och speciellt flygande så skulle jag starkt rekommendera ef 400/5,6L
 

Birdman

Aktiv medlem
Det verkar som du vill hålla på med det som kallas "digiscoping". Alltså att man använder en kompakt digitalkamera och fotar genom okularet på en tubkikare.

Jag har personligen inte så stor erfarenhet av just det, men det är extra viktigt att ha en tub av hög kvalité med flouritglas etc. Detta gör att priserna stiger ganska snabbt. Det blir med detta mycket övande innan tekniken sitter och det kanske inte är det smidigaste och snabbaste sättet att fota fåglar.

Sedan finns ju även en lösning då man genom en sk. fotoadapter kopplar en systemkamera på en tub. Detta gör att man kommer upp i hög brännvidd men att bländartalet skuter i höjden. Detta gör i sin tur att det måste vara mycket ljust ute (solsken) för att kunna ha egentlig nytta av det.

// Daniel
 

ErlandH

Aktiv medlem
fridhamre skrev:
det är en svårslagen kombination och vill du spara pengar så köper du begagnat och ev. går ner till en 30D eller 20D eller för den del 400/350D om du har mindre händer och inte behöver fördelarna som XXD huset ger
Fast en av de stora fördelarna som 40D/30D ger jämfört med 350D/400D är väl den blixtsnabba (och någorlunda exakta) fokuseringen? Något som inte är helt oviktigt om man ska plåta pippi.
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
nej det är klart att en "vädertätad" 40D tillsammans med en 400/5.6 är bästa lösningen och att 40D är en bättre kamera än 30D/20D men som sagt så var det ett förslag om ekonomin tryter

dock var det digiscoping som trådskaparen troligen menade, något jag missade
 

Muni

Aktiv medlem
Skall du ha bra grejor till det du efterfrågar, börjar det kosta som en bra begegnad bil. Nu vill jag inte skrämma dig, men bra optik kostar...
När förstoringen ökar minskar synfältet, så du får försöka att inte skrämma pippin. Du har inga marginaler innan den försvinner ur synfältet.
Jag är en stor kikarentisuast och brukar avnjuta fåglarna visuellt.
Bland annat har jag en sådan här kikare som just nu säljs på tradera: http://www.tradera.com/bresser_25_75_zoom-auktion-59331998 Den är inte så tokig på låg förstoring och digitalkameraadaptern är hyfsad till en mindre kompaktkamera. Jag använder här en Nikon Coolpix L6. Om du blir intresserad, så tänk på att tuben kostade 1700 kr på Lidl och den är identisk med Meade Redtail.
Digiscoping dinkuteras mycket på http://www.birdforum.net
 

Nordlund32

Aktiv medlem
Kikare + kamera

Kikare; Köp en Carl Zeiss 85 el. Swarowski 80HD eller senaste Kowa-tubkikaren. Alla har fluoritglas och är ljusstarka.

Alla kostar 18-22tkr. Okular bör du köpa zoom 20-60x då det ger större möjligheter till skådningen.

Köp ett rejält stativ.

Bra digiscopingkamera; Nikon Coolpix P5000 el. P5100. Köp till filterhållaren U20 för att stödja mot okularet.

Kan även rekomendera Fuji finepix F30 men den är svårare att plåta med och kräver mer trixande. Fördelen är att den går att köra på höga ISO med gott resultat.

Är du mer ute efter foto så köp en systemkamera och en enklare kikare.

Jag sålde min systemkamera + tele (EOS 30D samt Canon 400/5,6L) för att det var för mkt att släpa runt på.

Tänk igenom hur du vill fota. Digiscoping är okey för egen dokumentation men knappast något om du vill utvecklas som fågelfotograf.

Mvh/Mattias
 
ANNONS