Annons

Kina (virus, etik, moral, diktatur)

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den traditionella kinesiska läkekonsten sitter djupt rotad i framförallt Taiwan men också i Kina.

Även välutbildade Kineser går gärna till både en traditionell medicinman och får någon fantastisk blandning utskriven. Dessutom går man också gärna till en västerländsk doktor och får något på recept. Inte sällan penecillin oavsett om det hjälper eller inte. Kunden måste få något konkret för man kan ju inte skicka hem dem med tomma händer.

Ni vet väl att man bör äta hund eller katt på hösten för då fryser man inte på vintern. Äta aphjärna kan fortfarande göra på illegala ställen i Taiwan.

Att göra ett besök på ett traditionellt kinesiskt apoteket är en annorlunda upplevelse. Där finns 10 000-tals torkade örter, växter och djur. Där finns också rostade fjäll av myrkottar, blod från desamma samt man kan köpa kött från detta sällsynta djur. Lär hjälpa mot diverse hudåkommor och en del annat

Det här sitter djupt i den kinesiska traditionen. Att förbjuda dessa marknader 'r inte nog. Man måste också få folk att förstå den negativa effekten för både människor och djuren. Det kommer inte vara lätt.
Nu är det inte enbart kineserna som har denna traditionen. Det finns också i flera andra länder som Vietnam, Laos, Sydkorea m.fl.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Om ett viruslab i Wuhan skulle vara inblandat så insinuerar man att virusets RNA sekvens på något sätt skulle vara manipulerad på kostgjord väg. Vi ser inte några sådana tendenser för SARS-Cov-2. Det finns några speciella aminosyror i S-proteinet som ser ut att höja infektiviteten men sådan evolution sker naturligt, och vi vet ju redan att viruset är väldigt bra på att sprida sig.

Alternativet att olika exotiska djur skulle ha hanterats och sedan släppts ut verkar orimligt. Virusar odlas och forskas på genom att infektera olika typer av odlade celler (som absolut är utvalda och manipulerade för att studera virusinteraktion). Finns ingen anledning att släpa in djur på labbet.
Vidare så behövs inte BSL-4 för corona virus utan BSL-3 används och sådana lab finns överallt.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Fantastiskt att denna tråd nu är inne på sin andra sida och därmed fått över tjugo svar på ett inledande inlägg som bygger på ett citat från en annan tråd, ett citat som innehåller ordet "rykte" fyra gånger.

Personligen utgick jag från att det var ett rykte och tror så fortfarande. Texten innehöll ju de vanliga varningstecknen, nämligen ordet rykte, upprepat flera gånger som en brasklapp kanske, och en antydan att det skulle komma från en källa mycket nära en makthierarkis topp. Dessutom tycker jag själva storyn är lite väl fantasifull.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om ett viruslab i Wuhan skulle vara inblandat så insinuerar man att virusets RNA sekvens på något sätt skulle vara manipulerad på kostgjord väg. Vi ser inte några sådana tendenser för SARS-Cov-2. Det finns några speciella aminosyror i S-proteinet som ser ut att höja infektiviteten men sådan evolution sker naturligt, och vi vet ju redan att viruset är väldigt bra på att sprida sig.

Alternativet att olika exotiska djur skulle ha hanterats och sedan släppts ut verkar orimligt. Virusar odlas och forskas på genom att infektera olika typer av odlade celler (som absolut är utvalda och manipulerade för att studera virusinteraktion). Finns ingen anledning att släpa in djur på labbet.
Vidare så behövs inte BSL-4 för corona virus utan BSL-3 används och sådana lab finns överallt.
Om man nu inte insinuerar att de försökt att förändra viruset utan snarare ville göra försök med fladdermusvirus som man infekterar en myrkott med. (Det är ett av de djur som utnyttjas och äts mest av alla.)

För att sedan se om detta kan infektera människoceller.

Då skulle inte viruset visa några stora förändringar eller hur?

Det måste inte ligga ont uppsåt i vad man gjorde i labbet. Det kan fortfarande vara orsaken till att det kom ut bland människor.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fantastiskt att denna tråd nu är inne på sin andra sida och därmed fått över tjugo svar på ett inledande inlägg som bygger på ett citat från en annan tråd, ett citat som innehåller ordet "rykte" fyra gånger.

Personligen utgick jag från att det var ett rykte och tror så fortfarande. Texten innehöll ju de vanliga varningstecknen, nämligen ordet rykte, upprepat flera gånger som en brasklapp kanske, och en antydan att det skulle komma från en källa mycket nära en makthierarkis topp. Dessutom tycker jag själva storyn är lite väl fantasifull.
Jag ser nog både den förklaring som forskare anser trolig och vad jag hört från Kina som spekulationer och rykten.

Hur egentligen detta fladdermusvirus började infektera människor kommer vi kanske en vacker dag hitta fram till.
Att det skulle ha varit en fladdermus som bitit en myrkotte tycker jag verkar osannolikt. De är ju rena pansarvagnarna.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Om man nu inte insinuerar att de försökt att förändra viruset utan snarare ville göra försök med fladdermusvirus som man infekterar en myrkott med. (Det är ett av de djur som utnyttjas och äts mest av alla.)

För att sedan se om detta kan infektera människoceller.

Då skulle inte viruset visa några stora förändringar eller hur?

Det måste inte ligga ont uppsåt i vad man gjorde i labbet. Det kan fortfarande vara orsaken till att det kom ut bland människor.
Jag tycker det verkar rimligt att ett djur har blivit smittat ute i naturen av en fladdermus och sedan spritt det till sina artfränder. Några/ett av dessa djuren har sedan hamnat på marknaden. Förloppet var liknande detta för SARS och MERS och det behövs inget viruslab för att det ska ske. Det är alltså, som påpekats, väldigt viktigt att stänga sådana djurmarknader.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tycker det verkar rimligt att ett djur har blivit smittat ute i naturen av en fladdermus och sedan spritt det till sina artfränder. Några/ett av dessa djuren har sedan hamnat på marknaden. Förloppet var liknande detta för SARS och MERS och det behövs inget viruslab för att det ska ske. Det är alltså, som påpekats, väldigt viktigt att stänga sådana djurmarknader.
Så länge det inte finns bevis för att detta är sanningen så är också den förklaringen en spekulation och ett rykte.
 

andreas89

Aktiv medlem
Det handlar knappast om att de biter varandra. Burar med olika arter staplas på varandra och får blanda avföring och andra kroppsvätskor från toppen till botten. Varje epidemiolog jag sett intervjuad nämner specifikt denna blandning av kroppsvätskor som den stora faran vad gäller "arthopp" hos virus i dessa marknader.
 

martinot

Aktiv medlem
En förklaring som kan stämma på bägge "teorier" (dvs. att de kommit från labbet i Wuhan, och vara naturligt från fladdermöss)


Det har förekommit tidigare att virus kommit ut från flera kinesiska viruslabb. Det är inga rykten (finns både rättsfall och nyheter publicerade i vetenskapligt högt stående tidskrifter).

Oavsett om viruset smitit ut ifrån fladdermöss-människa i ett kinesiskt viruslabb, eller via dålig djurhållning i dessa "wet markets" så tycker jag man skall sätta krav på Kina.

Dels att förbättra kvaliteten och säkerheten på deras viruslabb, och dels stänga dessa hemska "wet markets" som är fara för både djur och människor.

En bra dokumentär från 60-minutes:

 
ANNONS