Annons

Klädsel som bröllopsfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej,

jag ska fota mitt första bröllop (tekniskt sett andra) på lördag och jag inser att jag inte alls tänkt igenom vad jag borde ha fö klädsel. Klädkoden för gästerna är "Cocktail" och paret och hela bröllopet är väldigt casual bortsett från kyrkliga vigseln i början.

Min första tanke var att vara relativt uppklädd för att smälta in med skjorta, väst, kostymbyxor och finskor, men ingen kavaj för mobilitet och värme.

Men sen har jag kollat lite på olika tips på youtube, och det verkar nog som att fotograferna klär sig mycket mer casual. Skulle ett par svarta jeans, skjorta och snygga sneakers vara bättre? Vet att det vore bättre för mig iaf, och jag skulle heller inte behöva oroa mig för byxorna om jag behövde ställa mig ner på knä i ngt skede, vilket inte vore fallet om jag hade kostymsbyxor.

Cocktailklädsel är populärt för bröllop eftersom det är uppklätt utan att vara alltför strikt.

Män:
En mörk kostym med slips i neutrala färger är passande. Svarta eller mörkbruna läderskor fungerar väl, och slips eller fluga är valfritt.

Tycker mörka chinos blir bättre än jeans och tänker också kläder ska vara bekvämt när man bär och går. Bör vara fin men inte blandas ihop med gästerna typ

Tycker mörka chinos blir bättre än jeans och tänker också kläder ska vara bekvämt när man bär och går. Bör vara fin men inte blandas ihop med gästerna typ
Tack för svaret! Håller med om att chinos är snyggare, men jag har aldrig gillat hur chinos sitter och känns på mig. Därav jeans. Och är det svarta jeans så brukar det inte vara så märkbart att det är just jeans.

Ja, just det där med att inte blandas ihop med gäster är ju viktigt, men bör ändå smälta in samtidigt. XD

Förstår.
Kommer tipsa om en byxa du kan ha även i andra sammanhang och mer passande än jeans som är casual lika med ledigt klädd.

I svart lätt luftig och skön på

Förstår.
Kommer tipsa om en byxa du kan ha även i andra sammanhang och mer passande än jeans som är casual lika med ledigt klädd.

I svart lätt luftig och skön på
Dom där ser jätte-najs ut! Lite svårt att få tag i dem dock på några dagar tror jag. Skulle du ha dem i khaki eller i svart då?

Sen vet jag ju inte om jag håller med om att fritidsbyxor är mer formella än ett par snygga jeans; tanken är ju inte baggiga jeans nu heller.

Senast ändrad:
Dom där ser jätte-najs ut! Lite svårt att få tag i dem dock på några dagar tror jag. Skulle du ha dem i khaki eller i svart då?

Sen vet jag ju inte om jag håller med om att fritidsbyxor är mer formella än ett par snygga jeans; tanken är ju inte baggiga jeans nu heller.
Jo :) skrev svart och jag tycker just dom ser bättre ut än jeans även typ i slim/reg
På dom bröllop jag varit med inhyrd fotograf har det gått att se att det är en fotograf även i fin klädsel
Skickar du efter tar det typ 2 arbetsdar om stl finns
Kom ihåg du väljer jag gav bara tips ;)

Det blir oftast väldigt varmt jag brukar köra med snyggare pikétröja som är tunn o sval. Tänk på att inte ha tex ljusgrå för då kommer svetten synas direkt. Tag med extra pikétröja så du kan byta. Någon våtservett osv. Du är på jobb o det räcker att du ser proper ut att arbeta i kavaj det går inte det blir för varmt. Kolla på serien på svt angåengende bröllopsfotografer så ser du att dom kör vad do tycker är skönt att arbeta i.

Nu är ju inte du gäst.
Du skall jobba!
1 kläderna skall vara hela, (iallafall när man kommer).
2 de skall gå att jobba i och därmed skall man ha råd att de går sönder/klabbas ner.
3 Du kommer bli bedömd i åratal efter dina bilder, inte hur du klädde dig. Gästerna som syns på bilderna däremot....

Det blir oftast väldigt varmt jag brukar köra med snyggare pikétröja som är tunn o sval. Tänk på att inte ha tex ljusgrå för då kommer svetten synas direkt. Tag med extra pikétröja så du kan byta. Någon våtservett osv. Du är på jobb o det räcker att du ser proper ut att arbeta i kavaj det går inte det blir för varmt. Kolla på serien på svt angåengende bröllopsfotografer så ser du att dom kör vad do tycker är skönt att arbeta i.
Köp syntet istället så syns inte det.
Golfbutiker brukar ha lite snyggare varianter.
Så gör de flesta av oss dansare.

Äsch. Du jobbar och det lär ju synas att du är fotograf vad du än tar på dig. Hel, ren och fräsch räcker gott. Ha cargobyxor med fickor för dina prylar om du vill. Men kanske inte helt utslitna och sunkiga.

Jag försöker smälta in, inom rimliga gränser. Ännu har jag inte jobbat i frack, men ofta kostym, även om det kan bli lite svettigt och opraktiskt.

Jag brukar köra en inte så varm och tajt kostym, fast utan slips. Jag brukar också stämma av det med kunden i förväg. Det kanske är överdrivet men hittills har det funkat bra.

Är man där för att göra ett jobb hade jag antagligen kört med svarta arbetsbyxor med knäskydd (hela och rena) samt pikétröja.

Kör ravestil så minns alla fotografen, i alla fall! :D

Visa bilaga 177879
If only I had that bod.

Är man där för att göra ett jobb hade jag antagligen kört med svarta arbetsbyxor med knäskydd (hela och rena) samt pikétröja.
Blev i slutändan skjorta väst, finbyxor och finskor. Jag var ju tillika också gäst. Och blev bra så. Blev inte för varmt (lite svettigt nog) och man kände sig inte heller helt malplacerad med klädseln.

Nu behöver jag komma på ett effektivt sätt att sålla bort alla skitbilder. 😵‍💫

Oavsett utrustning…en rejäl kamera-rem med texten ”Canon”. Alla andra på festen kommer känna sig underklädda…🤪🤪🤪
Förvånandsvärt nog fanns det inte en enda annan person där med egen kamera annat än telefon. Första gången jag är på bröllop, dop eller dylik fest där ingen annan bland gästerna har systemkamera. "Canon/Nikon"-straps hör ju liksom till att synas på dylika tillställningar. 🤔 En camcorder fanns dock. Också en raritet tbh.

Det brukar bli bäst om man smälter in, dvs följer utsatt Dresscode. Kommer du i frack och dresscode är casual, så är det nog i princip lika fel som det motsatta.
Är det varmt brukar kavajerna åka av rätt snabbt i vilket fall. Har varit med där brudgummen har valt att ha på den, men gjort upp med bestman eller brudens far eller liknande att denne skall ta av kavajen tidigt vilket brukar leda till att dom flesta tar av den.

ANNONS
Götaplatsens Foto