Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kladdig yta på sv/v filmnegativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanS123

Medlem
Hej!

Jag har testat att fota och nu framkalla lite sv/v, lyckades såtillvida att bilderna nu syns klart och tydligt på negativremsan, vilket är magiskt första gången! Men: Jag upplever att remsans ena sida, medan den är fuktig, är väldigt "hal" medan andra sidan känns lika plastig som jag är van att känna torkade negativremsor från förr. Har jag misslyckats nånstans trots allt? Är en överraskning att vänta?

Jag har fotat på Fomapan 400 och framkallat med T-max framkallare, Foma stopp samt T-max fix. Följt angivan tider som jag hittat på digitaltruth.com. 7+1+5 minuter, därefter drygt tio minuter skölj i rinnande kallt vatten. Vad kan jag ha missat?

Tack! //Johan

Hej!

Jag har testat att fota och nu framkalla lite sv/v, lyckades såtillvida att bilderna nu syns klart och tydligt på negativremsan, vilket är magiskt första gången! Men: Jag upplever att remsans ena sida, medan den är fuktig, är väldigt "hal" medan andra sidan känns lika plastig som jag är van att känna torkade negativremsor från förr. Har jag misslyckats nånstans trots allt? Är en överraskning att vänta?

Jag har fotat på Fomapan 400 och framkallat med T-max framkallare, Foma stopp samt T-max fix. Följt angivan tider som jag hittat på digitaltruth.com. 7+1+5 minuter, därefter drygt tio minuter skölj i rinnande kallt vatten. Vad kan jag ha missat?

Tack! //Johan

Den "kladdiga" sidan är den där filmens emulsion finns, alltså själva bildsidan. Var MYCKET AKTSAM med denna sida så länge filmen är våt eller fuktig! Ja, även när den är torr naturligtvis, men den är MYCKET ömtålig så längen den är våt/fuktig.

ANNONS
Götaplatsens Foto