Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klantigt...

Produkter
(logga in för att koppla)

JP Collén

Aktiv medlem
Var å plåtade igår grymt coola (tror jag) mountinbike bilder tog 17 bilder av 24 på rullen..Och var sedan idag å köpte mer film för att plåta ännu mer..OCh sedan skulle jag ladda ny film och tänker mig inte för (nybörjarmisstag delux) utan öppnar luckan för att stoppa i ny film..Hade lagt ner kameran i hyfsat skuggigt område...Och såg att där satt en film redan..Slog snabbt igen luckan och förbannade mig själv för min klumpighet...Stod å pratade och så vips var luckan öppen (jag hade ju köpt ny film..och reflekterade inte över filmen i kameran...)

Nu till frågan...
Är ALLA bilderna förstörda eller bara typ dom som ligger mellan de två spolarna (eller vad det heter), eller är alla bilder förstörda..säkert alla tagna blder, tror jag...Luckan var inte öppen länge, men det räcker nog...

Är det någon som vet...?

//Gråtfärdig Jonas

Jäkla klantigt ja, fast jag har nog öppnat själv också en gång törs jag erkänna..

Då jag gjort den tabben så skadades bara sista rutorna iaf;)

Vad har du för kamera?

EOS 300:an spolar in varje filmruta in i kasetten efter varje tagning eller rättare sagt efter 2 tagningar, dvs den drar ur och spolar upp filmrullen vid filmladdning. (Dålig förklaring!)

Jag gjorde misstaget i somras med min EOS3:a som INTE fungerar som 300:an. Batterierna tog slut under tillbaka spolningen och kameran la av. Jag trodde det var klart och öppnade i dagsljus. Ett par tre bilder blev något skadade (ISO100) men resten blev helt ok.

/Robban

Kan utveckla mitt inlägg också med att kameran jag öppnade så var en gammal AV 1. Den var nog rejält öppen en stund i solljus och trots att den inte har någon automatik för filmframdragning e t c alls så var det typ två, max tre rutor som skadades. Använder den inte ofta men förvånades ändå då jag glömt en exponerad rulle i den, rullen hade nog suttit i ca 6 månader också..

Så länge du inte kört IR-film är det nog värt att framkalla iaf.

Heh, öppnar man luckan så spelar det ingen större roll hur länge den är öppen, om du hinner stänga den på 1 sekund eller om den är öppen i 30 sekunder..

Jag har gjort en värre miss.. jobbade åt en vän i hans fotobutik, och skulle fylla på en kasett med fotopapper till printern... det är 150 meter papper på en rulle.. kostar ca 1500:-, jag går in i mörkrummet, öppnar den ljustäta förpackningen, ska lägga ner den i kassetten.. och vips så puttar jag till lysknappen med rumpan!!!!!

-Ojdå..

150 meter fotopapper åt helvete om man säger så, trots att den låg på rulle.. så var den förstörd hela vägen in.. kanterna var helt svarta en cm in på varje håll..

Har hänt mig med... Glömde spola tillbaka en film innan jag öppnade kameran... tror alla bilder klarade sig utom de 3-4 sista..

Staffan

Själv har jag inte lyckats med den tabben ännu, men det är väl mer lag än nåt annat att det händer förr eller senare, så jag fasar för den dagen.

Det misstaget har vi väl alla gjort (eller kommer att göra)? Jag lyckades med det för ett år sedan. Då blev ungefär 10 bilderrutor in på filmen ljusskadade men det fanns enskilda bilder bland dem som klarade sig hyggligt bra. Resten av rullen klarade sig fint.

Ja, jag gjorde det igår. Jag har precis köpt en Kiev 88 (typ som hasselblad) och jag öppnade filmhållaren när jag hade tagit klart bilderna innan jag hade spolat filmen färdigt (det glömde jag att man måste göra).

Attans. 4 bilder rök :(

/ Marcus

Frankalla... 2-3 rutor är mine erfarenher (efter 6 år i fotoaffär) som ryker...

Har gjort en liknande sak..
Hade en passkamera på jobbet som vi körde med vanliug film (bätre kvalitet och billigare)

I vilket fall som helst höll jag opå att ladda över den från kameran till tomkasset för att kunna framkalla den.
Har rullen i handen och får hjärnsläppet satan... Tänder ljuset med filmen i den knytna handen.. Släcker.. tänker att detta vill inte chefen höra talas om.
Ner med filmen (utgick från att den ahde gått åt hlv ) Framkallar den utan några problem.. inte en skada på den....

Fattar inte varför men troligen blev det hyfsat ljustätt i handen.. Skumt nog...

Jag har också klantat mig en del gånger med den nya Mamiyan ;)
1. Satt in en 220 film i en 120-insatts ;)
underbart 15 bildewr mindre samt chocken av att när man öppnar och tror att den är slutspolad så är där film...
2. öppnat innan den spolats tillbaks <- hänt några gånger
3. Kört objektivet med inställningen på M så att det är full bländare hela tiden (Körde i studion gången innan) UNDERBAR ljusmätning

BAH!

Läser ni inte manualerna till era kameror?

Det står faktiskt en rekommendation i dessa om att INTE öppna bakstycket när kameran inehåller film!

AMATÖRER! KVACKSALVARE!

/Henning

Re: BAH!

Ström skrev:
Läser ni inte manualerna till era kameror?

Det står faktiskt en rekommendation i dessa om att INTE öppna bakstycket när kameran inehåller film!

Men det blir väl lite dyrt i längden och kameransamlingen blir så stor om man följer det rådet till punkt och pricka. :)

(Och inte blir det några framkallade bilder heller... ;)

Kanske dags för Uppfinnarjocke? Varför inte hitta på en konstruktion där man inte kan öppna kameran om inte filmen är tillbakadragen i kassetten och lossad från frammatningsspolen?

Vår familjekamera är en vattentät Konica Mermaid och om man öppnar backstycket till den så kommer man in till ytterligare ett ljustätt bakstycke som måste öppnas för att komma åt filmen. När man öppnar det första hinner man komma på om det finns film eller ej innan man öppnar nästa.

Finns det inte några kameror som börjar med att mata ut all film på en spole och sen allteftersom man tar korten så åker filmen in i behållaren?

/ Marcus

ANNONS
Götaplatsens Foto