Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klickande ljud från objektiv med VR aktiverat

Produkter
(logga in för att koppla)

strmgrn

Ny medlem
Hej,

Jag har precis köpt en Nikkor 70-300 och blir lite fundersam på ett klickande ljud från det.
När jag med VR:en aktiverad trycker ner avtryckaren för att fokusera klickar det till. När jag släpper kommer det efter ett tag ytterligare ett klickande ljud. Med VR:en inaktiverad hörs ingenting. Är dessa ljud normala? Jag har VR på en annan glugg som är helt tyst. Har hört att det kan var gyrona som startar? Stämmer detta då mitt andra nikkor objektiv som sagt är helt tyst.

Några som vet?

Hej,

Jag har precis köpt en Nikkor 70-300 och blir lite fundersam på ett klickande ljud från det.
När jag med VR:en aktiverad trycker ner avtryckaren för att fokusera klickar det till. När jag släpper kommer det efter ett tag ytterligare ett klickande ljud. Med VR:en inaktiverad hörs ingenting. Är dessa ljud normala? Jag har VR på en annan glugg som är helt tyst. Har hört att det kan var gyrona som startar? Stämmer detta då mitt andra nikkor objektiv som sagt är helt tyst.

Några som vet?

Ja. Det är helt normalt.

Japp, när VR inte jobbar går det in i ett låst läge, det du här är när det går i och ur det läget. Du kan också höra ett surrande och känna att systemet jobbar i objektivet.

Grattis till ett riktigt fint objektiv!

ANNONS
Götaplatsens Foto