Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kluven ang vitbalansering

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
har varit i en kyrka o fotat ett dop.
Är dock lite kluven, hela kyrkan ger ett sken av gult ljus som gör det lite mysigt.
Jag har valt AUTO på min kameras vitbalans och den ger detta resultat (se nedan), Sen har jag låtit LR vitbalansera RAW filen, och då försvinner gulsticket. Vilken version hade Ni valt?

Kamerans auto vitbalansering

LR auto vitbalansering

/Stefan

Den översta!

Om nu belysningen och kyrkan i sig ger ett sånt ljus som den översta bilden, välj den! Den undre känns kall, gav dopgudstjänsten och prästen det intrycket? I såna fall: välj det!

Tack.. Då valde jag rätt....
Dags att fixa i LR3 för optimal detaljutvinning pga högisofotografering och sen skicka det till noiseninja för att sedan skärpa upp med Highpassfiltret i CS.

Tar tid, men blir bra resultat.

Tack för inputen!

/Stefan

Jag håller med tidigare skribenter, den översta bilden är bäst. Annars brukar jag oftast föredra ACR/LR:s auto white balance för de flesta konstljussituationer, men här kanske det är naturligt ljus som dominerar.

Håller med övriga. Helt klart den översta. Den undre såg väldigt blå ut, men det kan ju bero på min kassa jobbskärm :)

Har du ingen vitbalanspipett i ditt rawprogram? Jag testade att ladda hem din översta bild och och öppna i Photoshop som Camera Raw. Med ett klick på den vita skruden fick jag nedanstående resultat som fortfarande är varmt men inte så blårött:

Bilagor

• pipettad.jpg
    pipettad.jpg
    17.9 KB · Visningar: 369
Bra mycket bättre med din metod. Dvs om nu inte prästen har tullat lite för mycket på nattvardsvinet och fått en "naturlig" blåröd ton....

Har du ingen vitbalanspipett i ditt rawprogram? Jag testade att ladda hem din översta bild och och öppna i Photoshop som Camera Raw. Med ett klick på den vita skruden fick jag nedanstående resultat som fortfarande är varmt men inte så blårött:

Jodå, den har jag.. är dock aningen lat för att göra sånt manuellt arbete på hundratalet bilder.
Dessutom så är det inte alltid en neutral grå eller vit färg närvarande och jag heller kan jag inte ta en färgtemperatur och kopiera över det till dom andra bilderna eftersom det var olika typer av belysning lite varstans.. e ju inte fotostudio ;)

Bättre att låta föräldrarna välja ut ett par som de vill ha förstorat och ha "verklighets" gulsticket kvar.

Men annars var det en bra övervägning på just den bilden på prellen.

/Stefan

Jodå, den har jag.. är dock aningen lat för att göra sånt manuellt arbete på hundratalet bilder.
Jag brukar använda vitbalanseringspipetten på en bild och sen batch-processa övriga bilder som är tagna vid samma tillfälle med den vitbalans som den första bilden fick av pipetten. Det fungerar oftast bra.

Jag brukar använda vitbalanseringspipetten på en bild och sen batch-processa övriga bilder som är tagna vid samma tillfälle med den vitbalans som den första bilden fick av pipetten. Det fungerar oftast bra.

Jo, men det var svårt eftersom det var olika ljus beroende på vinkel vinkel jag fotograferade ifrån. Det fanns en drös olika färgtemperaturer överallt.
Men min självkänsla tog i överhand och nu har jag fixat alla manuellt.

Behöll gulsticket i samtliga bilder, men kylde ner dom en aning.

Tack alla bollplank! Det är bra att se hur "de flesta" hade tyckt och gjort.

/Stefan

Känner igen problemet med någon som rör sig fram och tillbaka i/ur ett fönsterljus... Aldrig ett "lätt" problem att lösa. Om det som här till exempel är mest den vita skruden som blir utblåst mot blått så kan man alltid batch-köra en korrigering som bara tonar om högdagrar, i vissa situationer fungerar detta tillräckligt bra för att man ska kunna godkänna en hel räcka med bilder utan "manuell" inblandning.

Använder du LR så kan du använda funktionen "Split Toning" för att ta hand om högdagrar - om du vitbalanserat helheten efter de enbart indirekt belysta partierna i bilden.

Ex1 är kopia av din länk1
Ex2 är med "Split Toning" vitbalans.

Bilagor

• 1_original.jpg
    1_original.jpg
    82.1 KB · Visningar: 220
  • 2_split_toning.jpg
    2_split_toning.jpg
    80.9 KB · Visningar: 215
Vitbalans

Vad som är en "bra" vitbalans är subjektivt. Den tekniskt sett korrekta vitbalansen är inte alltid den visuellt mest tilltalande eller mest rättvisande utifrån fototillfället.

Här är ditt original samt två varianter. Det första alternativet är manuellt färgkorrigerat (vitpunkt, svartpunkt, gråpunkt). I den andra versionen har jag förutom färgkorrigering även trixat med olika nivåer för präst respektive bakgrund.

Bilagor

• 20091122img9617.1.jpg
    20091122img9617.1.jpg
    62.2 KB · Visningar: 168
  • 20091122img9617 kopiera2.jpg
    20091122img9617 kopiera2.jpg
    66.1 KB · Visningar: 174
  • 20091122img9617 kopiera 2.2.2.jpg
    20091122img9617 kopiera 2.2.2.jpg
    65.3 KB · Visningar: 168
ANNONS
Götaplatsens Foto