Annons

KM AF 100mm 2.8 (D)

Produkter
(logga in för att koppla)

pallep

Aktiv medlem
Hrrm att man kan bli så exalterad över ett objektiv.
DHL kom med julklapp idag, fick tag på ett nytt macro ifrån tyskland.
Måste säga att bilderna blev över förväntan skärpa, färger, ja allting.

Det enda problemet är att kunna stå still utan att svaja när man plåtar på frihand. Skärpedjupet är ju inte gigantiskt direkt.
Nä nu tycker jag att jag hör lite blommor och bin som ropar på mig.

Slutsats, har ni råd och får tag på ett så köp det.
Fast hur mycket mer det är värt en t.ex. sigmas 105mm ex dg är en annan diskussion.
/Patrik.

Bilagor

• småblom.jpg
    småblom.jpg
    29.5 KB · Visningar: 311
ut en vända till och klick!
Blir inget pluggande idag tydligen.

Bilagor

• gräslök2.jpg
    gräslök2.jpg
    25.2 KB · Visningar: 293
Köpte i fotoaffär i tyskland via Ebay, så det var inte det billigaste, notan blev 6700 ungefär.
Vill man ha så vill man ju ha. :)

Någons som vet vad biet har de där tre extra ögonen till? GPS? Överfallslarm?

Bilagor

• litenbibi.jpg
    litenbibi.jpg
    42.6 KB · Visningar: 266
100% crop på en pyttefluga som bara dök upp i sökaren när man ligger och motsvarigheten till att snorkla på gräsmattan.

Bilagor

• microfluga2.jpg
    microfluga2.jpg
    32.1 KB · Visningar: 258
Och en sista liten bild.
Hoppas man gjort någon sugen på macrofotografering i alla fall.
Största fördelen är nog att man slipper resa iväg för man har ett helt universum hemma på gården.
Man behöver heller inte vänta på solnedgångar eller stiga upp mitt i natten och sånt tjafs. :)

Mer och hårdare ljus desto bättre hehe.

Just det, läste om någon som lovprisade Canon och i samma andetag sa något om Nikon ägare som piper och gnäller om problem, jag får väl då inte vara sämre och säga "Tack Konica/Minolta".
Nikonägarna tänker jag däremot låta vara ifred.

Bilagor

• mrbugliten.jpg
    mrbugliten.jpg
    26.4 KB · Visningar: 234
Schyssta bilder Patrik.
Ett macro är definitivt nästa leksak att skaffa. Efter sommaren kanske...

Kul att du blev nöjd! Din entusiasm smittar av sig. :) Jag hoppas kunna köpa makro i sommar, men isf blir det Tamron eller Sigma. Lite svårt att få tag på bara. Men jag har mellanringar istället, som funkar tills vidare.

Dessa bilder var ju bara under två timmar i trädgården, jag ser fram emot sommaren då det kryllar av olika kryp och blommor.
Så Niklas vänta inte. :)

Och Henrik du får väl rota lite på Ebay.

Jo jag upptäckte det också när jag beställt redan, det hade ju blivit lite billigare även inklusive moms och frakt+moms.

Men men man ska inte gråta över spilld mjölk fotografera den istället.

Jag har ett äldre Minolta 100mm/2,8 macro och kan bara instämma med att det är mycket skarpt och har en fantastisk bokeh. Jag provade Tamron 90mm/2,8 macro under en period och kan konstatera att Minoltas macro vinner i bokeh och färgåtergivning. Minoltan har dessutom lite bättre kontraster, Skärpemässigt är de lika. Det är förvisso inga extrema skillnader men när man tittar närmare så visst syns det.
Jag förstår att du är glad/nöjd och jag misstänker att det blir mycket macro nu när säsongen börjar.

Lycka till!
(din nästa investering kommer att bli en vinkelsökare, tro mig ;0))

mvh/Ove

Hehe jo när man har varit van vid att svänga ut och vinkla upp sökaren på min Canon S2 så är det ju lite jobbigt att kräla runt på marken.
Låg ute på en blöt trapp igår, men det kostar att ligga på topp som de säger.

ANNONS
Götaplatsens Foto