Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knäpp AF på 50/1.8 mk I

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Har köpt ett bättre (?) begagnat EF 50mm 1.8 mk I. Allt så här långt verkar ok förutom AF (jag visste detta när jag köpte objektivet).

Motorn fungerar och söker som en tok fram och tillbaka för att slutligen stanna och då helt ur fokus. Det är inte bara "lite" ur fokus utan oftast ganska rejält så det inte gå att fixa med en liten justering a la front-fokusering.

Jag har gjort rent kontakterna med sprit men utan resultat. Kontakterna ser i övrigt bra ut (jämförde med andra objektiv med fungerande AF).

Någon som har förslag på åtgård? Känns inte så lockande att kosta på en dyr Canon-reparation på ett så här pass billigt objektiv... :/

Jag har ett likadant objektiv med exakt samma problem. Har frågat runt men inte fått något vettigt svar. troligen är det samma fel. Jag bedömer det som knappt värt kostnaden att reparera, å andra sidan är det riktigt bra. Lite FÖR bra att bara lägga i skrotlådan...
Jag gissar att någon komponent lagt av (en kondensator?) eller problem med oxid någonstans.
Felet kom dock ganska plötsligt för mig. Det är ca 16 år gammalt.

Om det har hänt våra exemplar borde det ha hänt med flera, och något av dessa borde tillhöra nån ultranörd som gett sig fan på att fixa det, eller hur? :)
Och då borde ju dennes slutsats/resultat finnas nånstans så man kan avgöra om det går att ixa eller inte...?

Eller är jag för optimistisk? :D

ANNONS
Götaplatsens Foto