Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knappar på dyrare fasta zoomar??

Produkter
(logga in för att koppla)

Crille890622

Aktiv medlem
tjenare, jag har inte hittat något fin tråd att läsa en mycket liten detalj som har suttit och abstinerat i mitt lilla huvud...

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232141

detta tillexempel då. precis där på gummit vid den röda fina ringen längst fram på objektivet är det ett par runda "knappar" jag minns att jag tryckte i dom när jag va på fotomässan i götet men inget hände va jag minns ^^

vore kul om någon kan berätta för mig va dom gör ?=)

De är programerbara, men i grundutförande så är det AF-stop, dvs. sluta fokusera. Du kan ställa in knapparna att agera IS ON/OFF etc. Jag har aldrig använt dem om jag ska va ärlig.

Edvard

Till att börja med så är objektiv antingen av typen fast (brännvid) eller en zoom, aldrig båda.

Knapparna på sådana objektiv används för att slå på/av IS, vertikalt och horisontellt, att ändra närgränsen för autofokus mm

Om jag inte tar helt fel kan knapparna också användas för att "låsa" ett bestämt fokusavstånd som objektivet ställer in när man trycker på knappen.

Knapparna finns bara på superteleobjektiven, inte på några zoomobjektiv. Funktionen är AF Stop, d.v.s. möjlighet att pausa autofokus. Beroende på kameramodell kan även knapparna konfigureras, t.ex. på 5D MkII enligt följande:
0: Stoppa AF
1: Starta AF
2: AE-lås
3: AF-punkt: M → Automatisk/Automatisk → Centrum
4: One shot ↔ AI Servo
5: Starta IS

Om jag inte tar helt fel kan knapparna också användas för att "låsa" ett bestämt fokusavstånd som objektivet ställer in när man trycker på knappen.

Fokus preset finns på en separat knapp på objektivet.

Knapparna finns bara på superteleobjektiven, inte på några zoomobjektiv. Funktionen är AF Stop, d.v.s. möjlighet att pausa autofokus. Beroende på kameramodell kan även knapparna konfigureras, t.ex. på 5D MkII enligt följande:
0: Stoppa AF
1: Starta AF
2: AE-lås
3: AF-punkt: M → Automatisk/Automatisk → Centrum
4: One shot ↔ AI Servo
5: Starta IS

Fokus preset finns på en separat knapp på objektivet.

tack så jätte mycket för svaret :D

ANNONS
Götaplatsens Foto