Annons

Knas med fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Jag har flera gånger upplevt fel på fokus då jag kört tredjeparts-gluggar. Tänkte höra om ni har upplevt samma sak.
Jag har idag en 50 1.8 och har precis fått hem en Tokina 16-50 2.8 från Hong Kong. Trist att säga är att Tokinan bak-fokuserar en del, och inte ens på bländare 5.6-8 upplever jag att problemet försvinner.
Jag har kört med stativ och självutlösare, samt Focus Test chart. Skärpan sitter klockrent med 50:ian men ca 10mm-14mm bakom med Tokinan.

Vad som är ännu tråkigare är att Tokina inte har någon service i Sverige, utan gluggen måste skickas ner i europa för hjälp. Dessutom behagade inte Hong Kong-butiken att skicka med en garantisedel, eller ett riktigt kvitto, så jag står här lite handfallen. Jag har alternativet att skicka gluggen till Hong Kong igen för ett byte. Men jag får stå för frakten, och ärligt talat, hur vet jag att nästa glugg är ok?

Säljaren påstår att de provskjuter alla gluggar med D300 innan sälj. Men det lär ju inte hjälpa mig.

Förslag? Tips? Ideér.... allt mottages tacksam!

Första bilden är med 50mm f2.2 andra bilden 16-50 på 50mm f2.8

// Manuel

Bilagor

• focustest 50 vs 1650.jpg
    focustest 50 vs 1650.jpg
    59.4 KB · Visningar: 392
Fokusproblem verkar vara en folksjukdom;-) Jag har nog haft mer eller mindre problem med alla objektiv jag ägt. Även manuella. Jag har ingen som helst aning om vad det beror på, och det kan vara bak- eller framfokus, sporadisk felfokus och fan och hans mormor. Jag orkar inte bry mig längre.
Nu har jag bara ett enda AF-objektiv, och det är ett Tokina 12-24. Kollar man på fokusskalan i det lilla fönstret så kan fokus hamna nästan precis var som helst, även när avståndet är samma till motivet. Det verkar vara kameran som har för dålig tolerans helt enkelt, för det blir inte direkt total oskärpa, men i vissa bilder upplever jag att fokus nog hamnat lite fel (svårt att avgöra med vidvinkel).
Varken Tokina 16-50 eller 12-24 har inbyggd fokusmotor, så det är kameran det är fel på, inte objektivet. Det konstiga är ju hur två objektiv kan bete sig helt olika på samma kamera. I ditt fall kanske det är 50:ans ljusstyrka som gör att det blir rätt.
Hur som helst; oftast är det inget att bry sig om eftersom det inte syns i riktiga bilder. Men om man fotar nära och med kort skärpedjup så är det ju inget kul förstås. Har du en D300 så kan du justera själv, men annars är det kanske inte så mycket att göra.

Makten skrev:
Fokusproblem verkar vara en folksjukdom;-) Jag har nog haft mer eller mindre problem med alla objektiv jag ägt. Även manuella. Jag har ingen som helst aning om vad det beror på, och det kan vara bak- eller framfokus, sporadisk felfokus och fan och hans mormor. Jag orkar inte bry mig längre.
Nu har jag bara ett enda AF-objektiv, och det är ett Tokina 12-24. Kollar man på fokusskalan i det lilla fönstret så kan fokus hamna nästan precis var som helst, även när avståndet är samma till motivet. Det verkar vara kameran som har för dålig tolerans helt enkelt, för det blir inte direkt total oskärpa, men i vissa bilder upplever jag att fokus nog hamnat lite fel (svårt att avgöra med vidvinkel).
Varken Tokina 16-50 eller 12-24 har inbyggd fokusmotor, så det är kameran det är fel på, inte objektivet. Det konstiga är ju hur två objektiv kan bete sig helt olika på samma kamera. I ditt fall kanske det är 50:ans ljusstyrka som gör att det blir rätt.
Hur som helst; oftast är det inget att bry sig om eftersom det inte syns i riktiga bilder. Men om man fotar nära och med kort skärpedjup så är det ju inget kul förstås. Har du en D300 så kan du justera själv, men annars är det kanske inte så mycket att göra.

Hej.
Jag fotar mycket och ofta närbilder. Så jag kommer inte kunna använda den här gluggen. Att det skulle vara kamerans fel bara för att det inte är inbyggd fokusmotor håller jag inte med om. Det kan ju fortfarande vara objektivet som gör fel, även om kameran mäter rätt. 50mm-gluggen lär ju knappast hjälpa till med sin ljusstyrka, snarare skulle den ju försämra resultatet med tanke på att skärpedjupet är ännu kortare på den gluggen.
Jag har fotat testet både med bra belysning och blixt, så det ska inte fela på ljuset och gluggarnas ljusstyrka. Jag har haft 3st olika Nikon-gluggar på huset, och ingen av dem felfokuserar. Så jag satsar på att det är tredjeparts-tillverkarna som är för dåliga med sin kvalitetskontroll.
Kör D200, så tyvärr har jag inte någon möjlighet att justera felfokus i huset.

bune skrev:
Det kan ju fortfarande vara objektivet som gör fel, även om kameran mäter rätt.
Kameran bestämmer ju över objektivet, så jag förstår inte hur det skulle gå till. Kameran säger åt motorn (som sitter i kameran) att rotera tills AF-modeln hittat fokus.

50mm-gluggen lär ju knappast hjälpa till med sin ljusstyrka, snarare skulle den ju försämra resultatet med tanke på att skärpedjupet är ännu kortare på den gluggen.
Större ljusstyrka ger bättre omständigheter för AF-modulen eftersom den får mer ljus och större "fasskillnad" att jobba med.

Jag har fotat testet både med bra belysning och blixt, så det ska inte fela på ljuset och gluggarnas ljusstyrka. Jag har haft 3st olika Nikon-gluggar på huset, och ingen av dem felfokuserar. Så jag satsar på att det är tredjeparts-tillverkarna som är för dåliga med sin kvalitetskontroll.
Kör D200, så tyvärr har jag inte någon möjlighet att justera felfokus i huset.
Jag tror snarast att det är deras konstruktioner som inte lirar något bra med kameran. Kvalitetskontrollen borde inte ha med saken att göra eftersom AF sker med mekanisk överföring från huset. Om kameran hittat fokus på fel ställe så ser den uppenbarligen dåligt, så att säga.

Makten skrev:
Kameran bestämmer ju över objektivet, så jag förstår inte hur det skulle gå till. Kameran säger åt motorn (som sitter i kameran) att rotera tills AF-modeln hittat fokus.

Större ljusstyrka ger bättre omständigheter för AF-modulen eftersom den får mer ljus och större "fasskillnad" att jobba med.

Jag tror snarast att det är deras konstruktioner som inte lirar något bra med kameran. Kvalitetskontrollen borde inte ha med saken att göra eftersom AF sker med mekanisk överföring från huset. Om kameran hittat fokus på fel ställe så ser den uppenbarligen dåligt, så att säga.

Förklara då varför Nikongluggar funkar klockrent.

bune skrev:
Förklara då varför Nikongluggar funkar klockrent.
Annan konstruktion, kanske längre rotation över fokusspannet. Samt den högre ljusstyrkan.
Jag vet som sagt inte, men jag begriper inte hur objektivet rent kvalitetsmässigt skulle kunna ha någon betydelse. Mitt Tamron 17-50/2,8 fokuserade fel trots att mina andra objektiv inte gjorde det vad jag kunde se, och efter lite justering hos Nikon i Solna så funkade det bättre. Kanske går det att kalibrera autofokusens tolerans, vad vet jag.

Makten skrev:
Annan konstruktion, kanske längre rotation över fokusspannet. Samt den högre ljusstyrkan.
Jag vet som sagt inte, men jag begriper inte hur objektivet rent kvalitetsmässigt skulle kunna ha någon betydelse. Mitt Tamron 17-50/2,8 fokuserade fel trots att mina andra objektiv inte gjorde det vad jag kunde se, och efter lite justering hos Nikon i Solna så funkade det bättre. Kanske går det att kalibrera autofokusens tolerans, vad vet jag.

Men Nikon i Solna vägrar ta i andra gluggar än Nikongluggar. Jag hade problem med en sigmaglugg bara för några månader sedan, och ville att nikon skulle kolla om det var huset eller gluggen som felade. De ville inte röra gluggen, men huset erbjöd de sig att titta på. Låter ju märkligt att du har fått en service på en Tamron där. De är uppenbarligen inte konsekventa.
:(

Nu har jag pratat med Nikon Solna. De justerar aldrig andra gluggar än Nikon. De testar och justerar fokusproblem som sitter i huset så länge man har garanti kvar. Gratis dessutom.
Åker man till dem i Solna så gör de det medan man väntar! Service.

Jag får helt enkelt skicka iväg den här gluggen till Kina igen, och så får jag pengarna tillbaka. Det är ju bara frakten jag får stå för själv då.

Får se om jag inte håller mig till Nikon i fortsättningen. Inte nån som har en 17-55 som de vill bli av med ;)

De tog inte med tång i min glugg heller, men de justerade huset efter deras referensobjektiv (antar jag). Det hjälpte faktisk, och konstigt nog så påverkades inte mina övriga objektiv negativt av det. Jag tror att det handlar om både mjuk- och hårdvarujusteringar som kan göras nämligen. Dels att fixa till en så låg tolerans som möjligt utan att fokus blir för långsam eller missar och "drar förbi", och dels att justera AF-modulen och/eller den sekundära spegeln så att rätt fokus sammanfaller med vad som avbildas på sensorplanet (och mattskivan).
Att Tamrongluggen fokuserade fel tror jag beror på att den har helt absurt kort vridvinkel från närgränsen till oändligheten; typ ett kvarts varv! Noll felmarginal alltså. Den fokuserade ruskigt snabbt på D200, vilket ju talar för att det lätt kan bli knas.
För övrigt fick jag vänta i fyra veckor på min fokusjustering. Men jag fick i alla fall ett minneskort som plåster på såren.
Jag har dock haft fokusknas även sen dess, men då av mer sporadisk typ. Även AF-S-objektiv har stundom fokuserat fel. Med Tokinan upplever jag också att kameran ibland tar väldigt lång tid på sig mellan avtryck tills att motorn börjar jobba. Lite skumt. Lyckligtvis har jag allt annat än bråttom när jag fotar, så jag har tid att både justera eventuell felfokus och vänta på AF (eller MF, vilket jag pysslar med mest).
Så, prova du att låta Nikon ta en titt på kameran innan du ger upp. Det kan löna sig.

Tillägg: Jag har också för mig att det var någon (Magnus Garpedal?) som fått uppgiften av Nikon att det bara är AF-S-objektiv som kan justeras, vilket styrker min teori om att det är kameran som felar. Det finns liksom inget man kan justera på ett objektiv utan motor.

Enligt Nikon så kunde man ju justera huset så den här gluggen funkade. Men det skulle innebära att alla andra gluggar blir fel. Så kan man ju inte heller ha det.
Nu har jag skickat tillbaka Tokinan till Hong Kong, och ska istället fixa en glugg via en vän från NYC.

Det var sista gången jag köpte från Asien, det är alldeles för krångligt då något går på tok.

bune skrev:
Det var sista gången jag köpte från Asien, det är alldeles för krångligt då något går på tok.
Ja, det är ju lite riskabelt om tillverkaren inte har någon riktig agentur i Sverige som kan ta hand om garantin. Jag minns inte riktigt, men jag tror att objektiv klassas som "tillbehör", och de omfattas därför oftast inte av någon världsgaranti. Fast jag är inte säker.

Det där med justeringen ska du inte slå dig i backen på. Jag fick som sagt min kamera justerad helt utan inblandning av det knasiga objektivet, och ändå var det bara det som funkade bättre efteråt. De övriga objektiven funkade och har funkat likadant sen dess (jag har haft ungefär 25 stycken, så det är några).

Ja det var servicekillen på Nikon som sa att om de justerade huset efter Tokinan, så att den blev skarp skulle ju kameran sedan känna av fel på andra objektiv som tidigare varit skarpa. Låter logiskt tycker jag.

bune skrev:
Ja det var servicekillen på Nikon som sa att om de justerade huset efter Tokinan, så att den blev skarp skulle ju kameran sedan känna av fel på andra objektiv som tidigare varit skarpa. Låter logiskt tycker jag.
Ja, det tror jag också. Men det ena knaset behöver faktiskt inte höra ihop med det andra.

Nåja, nu har du ju skickat iväg den, så det är väl skitsamma. Man lär sig av sina misstag. Jag hade ett Sigma 30/1,4 som fokuserade... eh, knappt alls. Tokfel åt alla håll och kanter mest hela tiden. Det sålde jag med förlust, men nu vet jag i alla fall hur det funkar. Det hade dock HSM (motsv. AF-S), så jag tror det berodde på det.

Ah.. jag har funderat på den gluggen. Men för att vara på den säkra sidan tror jag att jag satsar på Nikons 35mm/2. Så att man vet att service går att ordna här på hemmaplan.

Det får bli en 17-55 sen när jag inte är student. Men tills dess får jag hitta nåt här hemma som jag har råd med. Tänker bara köra Nikon från och med nu!

Om du köper ett 35/2 så "behöver" du kanske inte 17-55:an. Det är främst ljusstyrkan och byggkvaliteten som är den gluggens fördelar, och du kommer väldigt nära i bildkvalitet med ett 18-70, till väldigt mycket lägre pris.
35/2 är mycket litet och trevligt, men en aning plastigt. Sigman väger dubbelt så mycket och är volymmässigt minst dubbelt så stor. Emellertid är det ju trevligt med det där sista steget i ljusstyrka, och nedbländat vinner det, fast den skillnaden är ganska akademisk.

ANNONS
Götaplatsens Foto