Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knep för att rikta Speedlite-blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Tjena,

Jag använder en Speedlite 420Ex, och häromdagen skulle jag plåta ett motiv i ett mörkt rum. Problemet blev att blixten lyste upp hela rummet för mycket (och inte bara motivet). Jag försökte rikta blixten och köra med reflektor osv men inget hjälpte.

Så, jag undrar om det finns något knep för att begränsa själva spridningen på ljuset? Typ, finns det tillbehör i stil med en 'keps' man kan sätta på blixten, typ som på scenspotlights där man kan rikta ljuset rätt hårt.

Alla tips uppskattas!

Att sätta på en strut (görs nog enklast i papp) tror jag är ditt enda alternativ eftersom det tyvärr inte går att ställa zoomhuvudet på 420EX manuellt. Annars hade du bara kunnat ställa blixten på en längre brännvidd än vad du egentligen plåtar med.

ANNONS