Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om blixtar & tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

Simonon

Aktiv medlem
Tjena,

Är i planeringsstadiet för att börja med studiofotografering. Har läst på en hel del på nätet, kollat massvis med tutorials och scannat hela fotosidans forum men jag har fortfarande lite tankar och frågor som jag hoppas någon här kan svara på.

Mitt mål är att åstadkomma snygga modeliknande porträtt/halvkropps-bilder. Självklart är det inte det enda målet men det är det främsta.

Jag försöker skapa mig en tydlig bild om vilka prylar jag behöver till att börja med. Tänkte gå igenom de olika sakerna efter hand och skriva vad jag kollat på och vilka frågor jag har.

Bakgrund
En vit eller grå vägg har jag till förfogande, antar att det blir bra nog till att börja med.

Blixtar
Med tanke på att jag är nybörjare tänkte jag köra på två blixtar för att göra det enklare och billigare. Dock så ingår det tre blixtar i en del av nybörjarpaketen, så jag undrar ju helt klart hur ofta man "saknar" en tredje blixt om man har två. En reflexsskärm löser ju ofta problemen men den är inte lika flexibel. Jag oroar mig inte för effekten på blixtarna alls, efter vad jag läst mig till. Dock verkar mycket annan funktionalitet vara viktig. Några tankar om vad som är värt att betala för?

Softbox/Paraply
Har funderat en hel del över dessa och skillnaderna eftersom det ingår olika i olika paket. Jag har förstått skillnaderna med spill från paraplyer och reflexer i ögongen men undrar fortfarande en del.
Hur stor skillnad är det på spridningen, alltså vinkeln på det utfallande ljuset. Rent spontant tycker jag det verkar logiskt att paraplyerna skulle ha större spridning? Är detta en fördel i mindre utrymmen? Det är ju en hemmastudio vi pratar om.
Hur stor betydelse har storlekarna? Får man ett mycket mjukare ljus med ett paraply eller en softbox med 40cm mer i diameter? Eller är det endast för att kunna belysa ett större objekt? Många verkar köra med gigantiska octa-boxar väldigt nära, varför?

Andra tillbehör
Finns det något annat som är väldigt viktigt? En vettig reflexskärm kommer jag fixa. Testar förmodligen med sync-sladdar först och skaffar trådlös triggning när/om jag känner för det. Andra viktiga saker?

Vad jag kollat på
Som ni förstår är jag nybörjare och budgeten blir därefter men det finns inget fast pristak. Har kollat på diverse paket hos Kaffebrus och andra butiker. Vad jag siktar på beror ju mycket på svaren på mina frågor. Har reagerat på att det är väldigt små softboxar och paraplyer som ingår i kiten, även typ Elinchroms D-lite kit som verkar har trevliga blixtar så är softboxarna små. Kanske får man ut mer i slutändan om man köper sakerna separat och får exakt det man vill ha?

Jag är tacksam för alla svar! Hoppas ni orkar ta er igenom mitt långa inlägg!

mvh
Simon
 
ANNONS