Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak Gold Ultra

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det är det vi har zonsystemet till..... :)

pola: Du kommer att tänka på det när du får tillbaka din första sönderklippta diafilm.

Ja dia klipps normalt ner i remsor om 6 bilder och förr eller senare så missar de som framkallar mellanrummet mellan mörka bilder.

Nej

Fick en halv rulle månbilder sönderklippt.

Det gör i och för sig inte så mycket för jag har ingen känslomässig relation till de bilderna.
Det var värre när de missade en bild på dottern, inte lika kul.

Jäk_ar vilken tråd det här blev av min lilla fundering ;)
Jag har nämligen aldrig provat att ställa ner tex. en 400 till någonting annat än just 400, men nu skall jag nog prova!

/Tommy

Hoppas att de inte klipper sönder dia filmer alltför ofta.
Ska ta en massa dia rullar till jul och det vore ju inte rolig om hälften var förstörda!

Per-Olof Nordin

Ultra (400 ASA) är för grovkornig. Jag använder Kodak Supra och tycker den är jättebra. Kostar lite mer men köper man 6-pack från Scandinavian Photo ex så blir det en bra affär.

Kodak Supra har "nyligen" ersatts av Kodak Royal Supra. Har inte framkallat denna ännu men den kan ju inte vara sämre.

Nej pola LÅÅÅÅÅÅngt ifrån hälften.

Under mina 10 dia-år så pratar vi om 3 till 5 repade filmer.
Bland annat en serie på dottern på ca 10 bilder, Aj aj voine voine.

1 felklippt film med nattbilder / månbilder och några få felklippta/knapert klippta bilder.

Men som sagt var det räcker ju att det händer ngt med DEN bilden för att jag skall se det som en förlust.

PS
2 ggr så har posten slarvat bort diabilder som klubben har skickat till annan klubb för tävlingsbedömning. Så det hänger inte bara på labben.
DS

Åter till Goldfilmen...

Denna tråd började ju med en fråga om Kodaks Goldfilm, ISO 400.

Jag jobbar själv i en kodakbutik och är således mer än lite vinklad. All info jag får om våra filmer är ju till filmernas fördel, då vi bara säljer kodaks filmer.

Det jag hört om 400:an är att den är förbättrad mycket gentemot hur den var för några år sedan, och att den nu är lika finkornig som GOLD ISO 200. Sen hur finkornig den filmen är, det kan ju diskuteras. Jag kör själv inte med någon av dessa, utan använder nästan uteslutet Kodak Proffesional ISO 100, vilken jag är väldigt nöjd med.

Men har du nu två rullar som bara ligger där så kan du ju ta med dem på nästa släktkalas och smälla av onödigt många bilder. Då får du iaf reda på vad filmen går för. Skriv gärna här sen och berätta hur det blev..

// Mattias

ANNONS
Götaplatsens Foto