Graal
Avslutat medlemskap
Jag har i en fråga till Kodak om film, idag fått ett mycket intressant svar. Kodak är nämligen på väg att lansera en helt ny filmtyp som inte bygger på silverkornteknologi utan har en ny typ av flytande och ljuskänsliga digitala sensorer inbyggd i emulsionen. Dessa sensorer omvandlar informationen till ettor och nollor som sedan, när filmen framkallas i en ny typ av "digital" framkallare (som utvecklats i samarbete med Ilford), ger ett negativ med fantastisk upplösning. Man räknar med att filmen efter vidare utveckling ska kunna passera t.ex Tecnical Pans upplösning med bred marginal. De första försöken har utförts i svartvitt men man räknar också med att kunna utveckla färgkänsliga flytande sensorer i framtiden. Kodak och Ilford hoppas på att den nya filmtypen ska kunna innebära en renessans för den analoga fotografin och att detta ska kunna bidra till att man finns kvar inom det analoga området även i framtiden.





